Skal, skal ik skifte til vinterdæk?

Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal skifte til vinterdæk. Kan det virkelig betale sig? 

Fandt nogle vinterdæk med fælge. Det er da dyrt nok, og det kan vel ikke gå, kun at skifte dækkende? 

Hvad mener I?




BenjaminSpeedtsberg
Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med den smule vinter vi har her i DK så er det ganske få dage hvor det ville være en fordel med vinterdæk , jeg har aldrig selv nogensinde skiftet til vinterdæk , det meste af vinteren er vejbanetemperaturen til sommerdæk , ellers er der jo helårsdæk som vinder mere og mere frem..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er den evige efterårs debat her på lav det selv , det må være lettere hvis man kunne genoplive alle de gamle tråde angående dette emne...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Man skal i hvert fald gå langt uden om de billige Maloya Davos vinterdæk (selv om de underlig nok bliver lavet i bjerglandet Schweiz mener jeg), siger det bare - man skøjter rund. 

karl smart skrev den 20-09-2017 09:55:58

Med den smule vinter vi har her i DK så er det ganske få dage hvor det ville være en fordel med vinterdæk , jeg har aldrig selv nogensinde skiftet til vinterdæk , det meste af vinteren er vejbanetemperaturen til sommerdæk , ellers er der jo helårsdæk som vinder mere og mere frem..........

 Nå så det er dig der ligger og nosser i det i trafikken de dage hvor der er faldet sne, det er koldt, og det er kørt rigtig smattet.  
   Der er KÆMPE forskel på at kører sommerdæk og vinter dæk. Og der er ikke ret mange vinterdage hvor vejtemperaturen er over 7 grader. Og det er dén man går efter når vi snakker sommer-vinter dæk. 

Da jeg boede i lejlighed på en lille bakke, kunne jeg ofte se dem der havde sommersutter på når de skulle op af den lille bakke. Der var flere der "holdt stille" og andre måtte opgive og trille tilbage og få tilløb.  Derudover er det værste jo nok de mange ekstra meter man har i bremse afstand. De kan være fatale?   


BspeedN. Om du vælge stål eller alu fælge er helt op til dig selv. Det er ren smags sag. Alufælgene vil ire med tiden, når der bliver slået hul i lakken. Og stålfælgene vil ruste med tiden. Alt efter hvor godt man passer på dem. Man kan sagtens kører på alufælge i mange år, og stadig have pæne fælge    Jeg har lige sat vinterdæk på mine originale alufælge, også bliver de brugt til vinter. Og så er der købt nye fede sommer fælge med dæk. Og der findes rigtig mange hjemme sider som sælger dæk og fælge. Og de fleste har gratis fragt. Så du behøver ikke finde noget lokalt. Og flere af dem har også aftaler med værksteder" så de kan blive leveret til et værksted nær dig. Så kører du forbi der, og får dem monteret. 

mht til hvilket dæk du skal vælge, så kig på FDMs dæktest. Og vælg ud fra økonomi og test resultater. Så er du sikker på at få en rigtig godt dæk.

Annonce

Det er den gode gamle vandrehistorie dem med sommerdæk skøjter rundt og kan ikke køre op ad bakker , vås........ trafikministeret nedsatte en ekspertgruppe angående lovpligtig skift til vinterdæk , konklusionen  blev at vinteren i DK var blevet så mild at det var under 15 20 dage at det var anbefalemæsigt at have vinterdæk på , så det var spild af tid , og hvis man bare kørte efter forholdene så var det ikke noget problem .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg kan høre, at de fleste foretrækker vinterdæk, så det må blive det. 

Hvis stålfælge er fin til vinterbrug, og det primært er dækkene der skal være i top, så bliver det heller ikke så dyrt, som jeg havde i tankerne! 

Thumps up! :-)


BenjaminSpeedtsberg
karl smart skrev den 20-09-2017 10:46:43

Det er den gode gamle vandrehistorie dem med sommerdæk skøjter rundt og kan ikke køre op ad bakker , vås........ trafikministeret nedsatte en ekspertgruppe angående lovpligtig skift til vinterdæk , konklusionen  blev at vinteren i DK var blevet så mild at det var under 15 20 dage at det var anbefalemæsigt at have vinterdæk på , så det var spild af tid , og hvis man bare kørte efter forholdene så var det ikke noget problem .

 Ej nu skal du stoppe, under 5 grader står vinterdæk bedre fast, det kan godt være der om dagen er 7-10 grader mange vinterdage, men om morgenen når folk kører på arbejde er det tidspunkt det er koldest og der er der oftere under 5 grader end over.

Så er der de 5-10 dage om året hvor der rent faktisk ligger sne/frost/isslag, der er folk på sommerdæk(og folk på vinterdæk, som tror de kan kører ligesom om sommeren) til fare for alle andre trafikanter.

vinterdæk bremser faktisk okay når der er 10-15 grader, sommerdæk bremser stort set ikke i sne...

Bemærk jeg ikke har nævnt irritationen over de idioter man kører bagved i frafikken når de nosser rundt når det bliver grønt, så der kun er 3 biler der når over. Hov der nævnte jeg det alligevel  

Et lille tip: hvis du har "pæne" hjulbolte/møtrikker til dine sommer-alufælge, så køb et sæt almindelige bolte til vinterdækkene. Så ser det pænere ud om sommeren :-)


Vent med at skifte til oktober, de har lovet varme i slutningen af måneden

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis