1,5 kvadrat til 380volt

Hej, 

Jeg har købt mig et hus fra 1967 og skal i den forbindelse have et nyt komfur ind, istedet for den gamle kogeplade. Da jeg åbner og og kigger, ser jeg at det kun er 1,5 kvadrat der kommer ud af væggen, og uden jord. 

Nu er mit spørgsmål om jeg kan slutte mit nye komfur til, trods det kun er 1,5 kvadrat. Det gamle sad også med 380volt. Der sider en 16A sikring på gruppen. 

Jeg vil jorde det ved at føre kablet til vandrøret under vasken. 

Derudover har der været en opvasker sluttet til, og muffet sammen inden i dåsen. Det er vel reelt set ikke lovligt?

Det skal siges at indenfor en årrække skal hele køkkken renoveres og væggen rives ned, så der skal altså også laves nye installationer. 

Hej,  Jeg har købt mig et hus fra 1967 og skal i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja så !! elmand du siger at det er noget vrøvl , at det kan være farligt at bruge et vandrør/hane som jord/udligningsforbindelse , den får du svært ved at sælge i en beboelsesejendom ovre i Randers hvor en lejer havde gjordt præcis som du anviser med det resultat at vandrørene blev spændingsførende i flere opgange op til 3 sal , noget lignende skete i en ejendom på Frederiksundsvej i Brønshøj hvor en nyindflyttet indvandrer fik en gammel vaskemaskine og tilsluttede den selv , men da den stødede lagde han en ledning fra stel til en vandhane , med det resulsat at mange beboere i mange opgange fik stød når de rørte vandrør , der var HFI relæ men det hang på grund af det ikke var blevet motioneret i mere end 20 år sagde politireporten , ved et svineheld kom ingen til skade eller blev dræbt.

Så jeg kan stadig ikke forstå at du kan anbefale trådstarter at bruge vandrør/hane som jord , da du ikke aner hvordan vandinstalationen er opbygget om der er jern/kobberrør som er udskiftet med plastrør osv, men jeg tror og fornemmer at trådstarter er klog nok til ikke at følge dit råd .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 10-05-2017 22:28:45

Ja så !! elmand du siger at det er noget vrøvl , at det kan være farligt at bruge et vandrør/hane som jord/udligningsforbindelse , den får du svært ved at sælge i en beboelsesejendom ovre i Randers hvor en lejer havde gjordt præcis som du anviser med det resultat at vandrørene blev spændingsførende i flere opgange op til 3 sal , noget lignende skete i en ejendom på Frederiksundsvej i Brønshøj hvor en nyindflyttet indvandrer fik en gammel vaskemaskine og tilsluttede den selv , men da den stødede lagde han en ledning fra stel til en vandhane , med det resulsat at mange beboere i mange opgange fik stød når de rørte vandrør , der var HFI relæ men det hang på grund af det ikke var blevet motioneret i mere end 20 år sagde politireporten , ved et svineheld kom ingen til skade eller blev dræbt.

Så jeg kan stadig ikke forstå at du kan anbefale trådstarter at bruge vandrør/hane som jord , da du ikke aner hvordan vandinstalationen er opbygget om der er jern/kobberrør som er udskiftet med plastrør osv, men jeg tror og fornemmer at trådstarter er klog nok til ikke at følge dit råd .

 Jeg har fundet løsningen. Det viser sig at der er lavet lidt fusk og ligget et kabel på "hovedkablet" som er 2,5kv og med jord. 


Så nu fører vi det eksisterende kabel ned og monterer på korrekt vis. 


Der er ingen muffer på kablet og det er helt. 

SÅ ER ALT JO I DEN SKØNNESTE ORDEN

De ulykker der henvises til er jo hvor HFI relæ svigter. Hvis man ikke gør noget, som også er lovlig, sker ulykker også hvis HFI relæ svigter. Der kan sikkert findes lige så mange eksempler på det. 

Og til Karl Smart nu kom der lidt dokumentation, så jeg trækker det med  " noget vrøvl"  tilbage 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Elmand

Jeg kan ikke forstå du siger at tilslutning til rørføring ikke kan være farligt. Jeg tænker da umiddelbart at strømmen bevæger sig igennem rørene og hvis nogen skaber en forbindelse eks.vis ved at holde på røret imellem udsender og modtager(jorden) så vil strømmen vælge den korteste vej og derved kan man mærke en spænding igennem hånden, eller hvad?




Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus007 skrev den 12-05-2017 00:39:32

Hej Elmand

Jeg kan ikke forstå du siger at tilslutning til rørføring ikke kan være farligt. Jeg tænker da umiddelbart at strømmen bevæger sig igennem rørene og hvis nogen skaber en forbindelse eks.vis ved at holde på røret imellem udsender og modtager(jorden) så vil strømmen vælge den korteste vej og derved kan man mærke en spænding igennem hånden, eller hvad?



 Kobber har meget bedre ledningsevne end mennesker, hvorfor elektriciteten vil vælge udlignings forbindelsen frem for din hånd.

Ja, det kan give problemer med andre steder i vand-installationen kommer der spænding på, hvilket bliver omtalt af karl smart, men hvad er bedst:

a)Du får (dødeligt) stød ved at berøre komfur + vandhane samtidigt, pga. HPFI ikke slår fra grundet manglende måling

b) du får en kildende fornemmelse i fingrene når du rør ved vandrør + en anden jordet genstand


Men trådstarter har fundet PE lederen tidligere i sin installation, hvorfor denne udlignings forbindelse ikke er relevant at etablere alligevel.


 

Til Janus 007: Hvis vandrør er plast ved vasken, kommer der slet ikke spænding på andre steder ad den vej. Er det metal vil der næsten helt sikker gå mere end 30 mA som skal få HFI relæ til at slå fra. Rører man ved den vandhane i badet som der evt er spænding på vil HFI ligeledes slå fra. Så min pointe i allerførste indlæg i denne tråd var at kan man ikke det bedste kan man lave det næstbedste.

MEN Karl smart har vist nogle eksempler på at det kan gå galt hvis HFI IKKE VIRKER: 

Der samme forhold vil kunne gøre sig gældende hvis der er jordforbindelse i en nyere installation. Der er alle apparater forbundet med metaldele i huset. Så kommer der overgang på komfur, vil den samme spænding være på alt andet, OG man mærker ingenting. 

I alle nye bolig installationer er der krav om at alle gennemgående metalliske dele skal forbindes. og forbindes til jord (via hoved udlignings print) Det gælder armering i beton, ventilations kanaler m.m. Så der har vi igen balladen hvis HFI ikke virker. 

Så hvis alle fejl opstår samme sted opstår der naturligvis problemer. Det er jo alt sammen ude i promiller af promiller chance.

OG igen trådstarter har fået løst problemet på den allerbedste måde.

 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis