1,5 kvadrat til 380volt

Hej, 

Jeg har købt mig et hus fra 1967 og skal i den forbindelse have et nyt komfur ind, istedet for den gamle kogeplade. Da jeg åbner og og kigger, ser jeg at det kun er 1,5 kvadrat der kommer ud af væggen, og uden jord. 

Nu er mit spørgsmål om jeg kan slutte mit nye komfur til, trods det kun er 1,5 kvadrat. Det gamle sad også med 380volt. Der sider en 16A sikring på gruppen. 

Jeg vil jorde det ved at føre kablet til vandrøret under vasken. 

Derudover har der været en opvasker sluttet til, og muffet sammen inden i dåsen. Det er vel reelt set ikke lovligt?

Det skal siges at indenfor en årrække skal hele køkkken renoveres og væggen rives ned, så der skal altså også laves nye installationer. 

Hej,  Jeg har købt mig et hus fra 1967 og skal i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 09-05-2017 08:54:48

Hvis det kun er tilledningen fra dåsen og ud til apparatet, dvs en kortere bøjelig ledning, er 1,5kv helt normalt til 16A, og lovligt da varmeafledningsforhold er gode.

 Det er kablet der kommer ud af væggen der kun er 1,5kv!

jetdirect skrev den 09-05-2017 09:09:29

så er det max 13a sikring intet over 

det kabel træk der er lavet til komfuret er det til og komme til og skifte så kunne kablet jo skiftes ud til tykkere eller er kablet skjult  og lang afstand til måler tavle

Har kigget på det, og ved ikke hvad sikringerne hedder, men den findes i 13A

Kablet er desværre ikke sådan lige til at skifte, men sætter en 13A sikring på, og skifter hele kablet når køkkenet alligevel skal have en gennemrenovering til efteråret.


Så skal jeg bare lige finde en løsning på jord!

Det er jo fuldstændigt vanvittigt , du må ikke koble de to jordforbindelser sammen og koble det på et vandrør , du kender jo ikke om der er nogen jordforbindelse eller hvor god den er , det var årsagen til at man måtte udskifte vandrørsjordforbindelser med et HFI relæ i bygningen opført før 1972 og det er en mulighed man har valgt her og man kan kun tro at det var fordi vandrøret havde en dårlig jordforbindelse. Du risikere at sætte strøm på alle vandrørerne , og det kan jo være livsfarligt især i badet.

Det her er ikke lægmandsarbejde men et elekteriker job , der skal bankes et jordspyd ned og måles på , som man er sikker på at den er virksom .



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
,Skaelskoer skrev den 09-05-2017 09:02:14

 Det er kablet der kommer ud af væggen der kun er 1,5kv!

 Hvis det kun er tilledningen, der er 1,5mm2, er det OK med 16 A sikring, hvis ellers den faste installation er 2,5 mm2. Det bør du lige undersøge, inden du laver om på sikringsstørrelsen. Også i 1967 blev der trukket 2,5 mm2 til komfurgruppen. Jordledningen bør selvfølgelig laves med jordspyd og 1*2,5 mm2 kabel.


fase
Annonce

jetdirect "mener du selv det er lovligt" Karl smart " det er jo fuldstændig vanvittig" 

Ang udligningsforbindelse / jordforbindelse.

Jeg kan sagtens følge jeres tankegang når man taler om nyere huse/lejligheder hvor der har været krav om jordforbindelse. Det er oplyst at det er fra 1967 så der er ikke krav om jordleder (med HFI )

´jeg ridser lige op hvis ikek det bliver forbundet sammen. Man tænker sig der bliver overgang på den ene, så sker der i 1. omgang ingenting hvis det står på isoleret gulv. Bare tynd træ eller linonium er nok. Manden mærker det ikke relæ slår ikke fra. Den situation kan forekomme igennem måneder uden at det opdages. Kommer man så til at berøre vandhane ( jernrør)og det defekte apparat samtidig får man et stød. og HFI bør slå fra. Tænker man den situation at der kommer en fejl på den anden maskine på nullen, og man kommer til at berøre de 2 samtidig, Så slår relæ ikke fra og man dør af det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lidt svært ved at rette i de sidste afsnit efter det nye her. 

Så slår relæ ikke fra og man dør måske af det. 

Jeg skriver netop at det ikke erstatter jordspyd m.m. men det er bedre end ingenting at gøre. 

Med hensyn til strøm på vandhane i bad, Så kan kun give en mindre risiko end hvis der ikke gøres noget. Er det jernrør vil fejlen resultere i at HFI relæ højst sandsynlig slår fra INDEN man rører ved vandhanen. Men det beskytter stadig i den situation, så er det ikke slået fra inden gør den det. Er det plastrør kan den situation ikke opstå.  

Så konklusion er at ved ikke at gøre noget (som er lovlig i dette tilfælde) udsætter man sig for større risiko end ved at forbinde det hele sammen. (som man gør i nye huse inkl. jordleder)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan kun bakke ev elmand op, lav en udlignings forbindelse (ikke vandrørs jord, men udligning), mellem vandrør/-hane, opvasker, komfur m.m. der er tilsluttet i køkkenet, så du ikke får mulighed for at have 400V mellem opvasker og komfur (2 forskellige faser til stel på de to apparater).

Tredie mulighed er at kontrollerer om din nul er jordet godt nok (om du er tæt nok på trafo, eller for langt væk så den har potentiale), og så bruge den som lokal jord/udligning, ind til du får lavet hele el-installationen om.


Ang. 1.5 vs 2.5mm², så bare for at pensle det ud:

Hvis det er ledningen fra klemmerne i kraftstikket hen til komfuret, er det OK med 1.5mm², men kablet inde i væggen fra sikringerne og hen til kraftstikket skal være min. 2.5mm².


 

Det kan være livsfarligt at bruge en vandhane/rør i et køkken som jord , da man brugte vandrør som jordforbindelse var det altid i kælderen eller der hvor vandstikket kom ind i huset og før hovedhanen , det her er ikke lægmands arbejde , det er stærkstrøm og det kan være livsfarligt.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

"Det kan være livsfarlig at bruge vandrør i et køkken til jord" Karl smart.

Jeg har gjort rede for el teorien vedr. udlignings forbindelse, så indtil du kommer med nogle el argumenter, så betragter jeg dit udsagn som noget vrøvl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis