Lidt helligdags hjælp ønskes - strøm beregning

Hej med jer!

Hvis der er en som kan hjælpe mig med lidt forståelse - meget simpelt.

Det drejer sig om en korrekt beregningsmetode ved strømforbrug.

Mit ønske er at forstå:

Hvis jeg købte sådan en booster:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-...Sww3tY7jHN

INDGANGS STRØM (12v 20ah batteri)

Hvis jeg bruger strøm på 36v (300w) og laver beregning?

Min beregning skulle gerne vise hvor lang tid batteriet vil holde, amp forbrug mm.

Mangler jeg oplysninnger for at kunne beregne dette.

Jeg syntes jeg har læst og læst og kun blevet mere forvirret. Jeg ved ikke om de beregninger jeg selv har lavet er korrekte.

For nu er det sammenligning mellem 12v og 36v forbrug ved hjælp af en booster.

/Per

 

 

 

 

Hej med jer! Hvis der er en som kan hjælpe mig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
10 stk batterier giver 37V 3 amp. ja det er dyrere som jeg skrev, hvis du vil have 37V 30 amp, skal du have 100 stk. også bliver det jo alligevel en del penge, der er jo en grund til batteriet i en Elbil er ganske dyrt

man kan godt købe sådan et print, det er nok det nemmeste måde at styre det på..

Så kommer beslutningen

<style type="text/css"><!--td {border: 1px solid #ccc;}br {mso-data-placement:same-cell;}--> </style>

115 Batteri kapacitet i ah
12 Volt
80% Forventet afladnings procent (80% - standard forbrugsbatteri)
1104 W/h timer
20 Ved højt forbrug ca. 20% af kapacitten går tabt
250 Beregnet forbrug samlet
92,00 AMP v/ 12 volt
3,53 Timer
   

Hvis det kan bekræftes at regnestykket ser således ud, så vil jeg da gerne køre med et 21kg tungt batteri.

Næsten 4 timers kørsel kun ved batteri (på max forbrug 250w), hertil kommer pedallerne?

Bortset fra det - er min beregning af amp v/12v på 92 AMP korrekt og hvad kan jeg evt. bruge den information til.

Dette kan gøres for under 2.500.-Dkr.

 

 

du skal også vide at hvis dit batteri vejede 3-4 kg før, og 21 nu, giver de 17 kg mere vægt på cykle, dvs hvis cyklen vejede 20 kg før og du 70 kg, dvs 90 kg ialt, og nu vejer cyklen 37 kg og du 70 dvs 107 kg, eller omkring 20% mere, så skal du træde det hårdere for at få den samme fart som før.
Skrevet af jokerper på 18-04-2017 10:19

Så kommer beslutningen

<style type="text/css"><!--td {border: 1px solid #ccc;}br {mso-data-placement:same-cell;}--> </style>

115 Batteri kapacitet i ah
12 Volt
80% Forventet afladnings procent (80% - standard forbrugsbatteri)
1104 W/h timer
20 Ved højt forbrug ca. 20% af kapacitten går tabt
250 Beregnet forbrug samlet
92,00 AMP v/ 12 volt
3,53 Timer
   

Hvis det kan bekræftes at regnestykket ser således ud, så vil jeg da gerne køre med et 21kg tungt batteri.

Næsten 4 timers kørsel kun ved batteri (på max forbrug 250w), hertil kommer pedallerne?

Bortset fra det - er min beregning af amp v/12v på 92 AMP korrekt og hvad kan jeg evt. bruge den information til.

Dette kan gøres for under 2.500.-Dkr.

Dine beregninger er ikke helt korrekte.

Batterikapaciteten på 115 Ah skal beregnes ud fra en afladetid på 20 timer. Det giver en strøm på 115/12 = 9,6 A.

Såfremt du trækker en større strøm bliver kapaciteten mindre end 115 Ah, hvormeget afhænger af strømmens størrelse.

Så har du en størrelse, som du opgiver som 1104 W/h altså W per. time. Jeg går ud fra, at du mener Wh altså Wtimer. Det tal kan du kun bruge, hvis du aflader med de 9,6 A.

250W er forbruget ved maks belastning og kan bruges som mål for den mindste tid kapaciteten vil være til stede.

Ved et forbrug på 250 W vil strømmen være ca. 20 A. Regnes der med en virkningsgrad ud fra dine tal 80%, skal du trække 20A/0,8 = 25A fra akkumolatoren. Det giver en skønnet driftstid på 115 Ah/25A = 4,6 h.

 


fase

Ville dette booster module opfylde mine krav/forventninger/behov:

http://www.ebay.com/itm/900W-DC-DC-...SwaB5Xtr8k

Input Voltage: 8V-60V
Output Current: 0-15A
Output Voltage: 10-120V
Conversion Efficiency: 85% 
Operating Frequency: 150KHz
Short Circuit Protection: 20A Fuse
Operating Temperature: -40°C to +85°C
Control Method: Digital Control + LED Display
Voltage Regulator / Display Resolution: <100V/0.01V; >100V/0.1V
Power Display Minimum Resolution: 0.001W
Current Regulation / Display Resolution: <10A/0.01A; >10A/0.1A
Capacity Display Minimum Resolution: 0.001AH
Output Ripple: ≤50mV

Pris:138.- Dkr.

Batteri:

http://www.akkumulator.dk/trojan-12v-deep-cycle-batteri-9-27tmh.html

1.749.-

Spænding 12 Volt
Kapacitet Ah/20h 115 
Kapacitet Ah/10h Ikke tilgængelig
Kapacitet Ah/5h 95

For så er det løsningen på min forespørgsel.

Pris i alt Dkr. 1.887.-

Et sidste råd ønskes - er dette et godt setup?

Tusind tak for alle jeres indlæg (), det har været en stor hjælp, men det kan I jo nok godt se...

 

Annonce
Ja, det kunne være løsningen.

fase

Hej 

Jeg har nu modtaget boosteren og den kan indstilles til at levere bestemt antal amp og volt, hvad vil den korrekte antal amp være jeg skal indstille den på.

Tillægs spørgsmål:

Selve controlleren (som var tilknyttet original batteriet) den tager vel ikke skade af det her forsøg, nogen der kan give et hjælpende bud?

Jeg tænker controlleren suger vel ikke mere volt/amp end hvad den skal bruge selvom der leveres fx 10-30amp v 36v fra boosteren.  

Kan det passe at det bliver ca. 7 amp ved 36v output?

Boosteren bruger ikke mere end der bruges på udgangssiden. Det vil sige forbrug på indgang = forbrug på udgang/virkningsgrad (her 85%). Udgangsspændingen kan du stille til 36 V og en strøm på 7A, som er motorens maks. strøm. Forbruget på indgangssiden vil være 36V*7A/0,85 = 297W, det svarer til 297W/12 = 24,75A på 12 V siden.






fase

Hejsa


Tak for svaret, men det vil så sige at det ikke kan lade sig gøre alligevel, med dette max input amp på 15amp.  Citat: = 24,75A på 12 V siden.

Er der noget jeg kan gøre ved dette problem, hvis det altså bliver et problem?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis