Ny varmtvandsbeholder - gammelt vand

Hej venner

Jeg havde en gammel varmtvandsbeholder der var sprunget læk, og vi har derfor netop monteret en ny. Alle tilslutninger fungere, gasfyret er fyldt med vand til varmen og alt er godt... hvis ikke det var for, grumset (måske rødligt) vand fra hanen når vi tænder for det varme vand. (jeg har vedhæftet et billede så i kan vurdere).

Jeg synes virkelig jeg har været igennem det hele, og krydskontaminering burde ikke være mulig.

Er der nogen der kan give en god forklaring, eller endnu bedre; en løsning.

Med venlig hilsen og på forhånd tak.


 

Hej venner Jeg havde en gammel... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sådan en som denne: http://www.vvs-eksperten.dk/vand/varmtvandsbeholder-2/varmtvandsbeholder-pannex/pannex-combi-varmtvandsbeholder/pannex-combi-vvb-80l-400v

Bare så jeg er helt sikre på vi er enige det kolde vand er smukt, klart lugtfrit og med masser af tryk. Det er det varme der har alle problemerne. Selv om den er vendt på hovedet, så er slangerne tilsluttet de samme steder. Pennax har været så flinke at markere kold og varm med hhv blå og rød, og slangerne sidder i samme side som de ville hvis den var vendt "korrekt".

 

Altså, jeg bliver nød til at spørge hvorfor er VVB monteret på hovedet - hænger VVB da ikke på væggen som vist på linket?
Men i så fald vil man netop få problemer med lagdelingen.
Manglende tryk på varmt brugsvand kan skyldes tilkalkning, rust mv. Med mindre der ikke er installeret en trykreduktionsventil på koldt vandsledningen til varmtvandsbeholderen.

Foto af din VVB vil være interessant
Ifølge tegningerne i manualen er VVB indrettet ganske traditionelt og skal derfor også monteres med "bunden nedad".

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Som Kermit og Elmand skriver, vender din varmtvandsbeholder på hovedet, så du bør få vendt den om. Som du har vendt den nu, nedsættes kapaciteten betydeligt. Tilgangen af vand til opvarmning er i toppen, fordi det giver den bedste afkøling af centralvarmevandet. Det er en af grundene til, at varmtvandsbeholderen skal vende som den gør. Elpatronen kan ikke laves sådan at den varmer mest i toppen, så derfor er kompromisset, at den er, hvor den er.


fase

Jeg snakkede med en der mente at han vidste noget - jeg er ikke sikker på at jeg kan stole mere på ham end på jer, men det han sagde var, var jeg godt kunne vende den på hovedet, HVIS jeg husker at bytte om på kold og varm slange (hvilket jeg ved jeg ikke har gjort endnu). Han nævnte det med el-patronen, men det er uvæsentligt lige nu alligevel.


Er der overhovedet noget der taler for, at jeg afhjælper problemet med at tømme tanken bytte om på slangerne og så fylde tanke igen efter jeres anvisninger overfor (med at lade vandet løbe etc).


 

Annonce

Ja du kan bytte om på tilgangen med varmt/afkølet kedelvand og vende VVB´en på hovedet, det vil virke fint nok. Men ham du kender glemmer lige at fortælle at alt det varme brugsvand vil blive tage fra "bunden" af - så det vil ret hurtigt blive noget lunkent i det. 

 

Ovenfor ser i installationen som den ser ud i dag - i kan endda se pex'en til højre er mere rød en den venstre. 
Som i kan se, de tynde kobberrør er til gasfyret, MEN jeg er faktisk lige nu kommer i tvivl om hvor vidt de rent faktisk er monteret det korrekte sted. 


 

Der er intet der taler for at ham, der mente at vide noget, ved hvad han taler om. Din varmtvandsbeholder er konstrueret til at vende så tilslutningerne vender ned ad. Det hjælper ikke at bytte tilslutningerne til kedelvandet, for afgangen af varmtvand vil stadig være i bunden. Beholderen er beregnet til at tage varmt vand ud foroven. Så hvis du vil have fuldt udbytte af din beholder, må du vende den, så tilslutningerne er nedad.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 20-10-2016 15:42
Der er intet der taler for at ham, der mente at vide noget, ved hvad han taler om. 

 

Enig - jeg kender ham ikke personligt, jeg var blot tilfældigvis forbi VVS-eksperten 

 


 

tog det ikke lang tid at hælde vand på fyret bagefter? det ser ud til du har koblet brugsvandet på varmespiralen. lyder som en stor ommer.mvh.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis