Har skiftet harddisk, komme ud af bios

Hej og godaften.

Jeg har skiftet harddisken i en bærbar. Fik med nogen møje ændret bios så den kunne boote fra en win7 disk. Installerede win 7. Så langt så godt. Gik tilbage til bios f2 og bad om at få den resat til deefault, men herefter kan jeg dels, ikke finde de bootmuligheder som var før og, dels kan jeg ikke komme ud af bios. jeg trykker f10 og ja til at save options, men ved næste opstart starter den igen i bios. Hvad er det jeg gør galt?

På forhånd tak for al hjælp.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej og godaften. Jeg har skiftet harddisken i en... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kovas på 10-05-2016 08:20
Hej Fabrin Godmorgen.
Så giver det vel også mening hvis den hd som sidder i originalt går helt ned så køre den bare over i biosmenuen. Eller hvad?
Angående uefi så kan jeg finde noget som hedder launch efishell from system divice og når jeg highlighter den og ja så siger den not found hvilket jo ikke er så mærkeligt da der ikke er noget system i.
desværre er boot fra cd-drevet forsvundet fra boot menuen. uanset hvad jeg gør så ser bootmenuen ud som på det billed jeg tidligere indsatte. Jeg bad sønnike om at kigge i gemmerne når han kom hjem angående recoverydvd-er men har ikke hørt fra ham endnu. Men hvis koden ligger i systemet og harddisken er gået helt kaput er man så nødt til at købe et nyt styresystem?

Nej, det giver ikke mening, at du kommer ind i BIOSen, fordi harddisken er gået i stykker. På min computer finder jeg punktet om EUFI i bootmenuen, på det  andet faneblad. Det du henviser til, finder jeg på sidste faneblad, og jeg får samme svar som du gør.

Angående køb af et nyt styresystem, har jeg tidligere skrevet til dig, at du kunne prøve at låne en DVD med win8.1 på, og så se om du kan starte op på den. Hvis du får gang i systemet, tager vi spørgsmålet om aktivering af win8.1 op igen.


fase

Jamen så er der jo nok er eller andet galt. Hvis den i den tilstand som den er i nu kan kende forskel på en win 7 og en win 8.1 installationsdisk så kan det self være at den kan starte op som den står nu. Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Leder fortsat efter en dvd. På bagsiden af kabinettet står win 8, men det er måske automatisk 8.1


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 10-05-2016 12:04

Jamen så er der jo nok er eller andet galt. Hvis den i den tilstand som den er i nu kan kende forskel på en win 7 og en win 8.1 installationsdisk så kan det self være at den kan starte op som den står nu. Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Leder fortsat efter en dvd. På bagsiden af kabinettet står win 8, men det er måske automatisk 8.1

Kovas, jeg har en DVD med win 8.1 på. Du kan få en kopi af den (det er ikke til en asus), hvis du sender din adresse og er villig til at betale portoen for forsendelsen, men det ville jo være smartere, om du kunne låne en i din nærhed. Prøv at søge pådin maskines type på asus hjemmeside, og se om de kan forsyne dig med en DVD med styresystemet på. derefter får du opdateret med opdateringer og installeret win10. I win 10 kan du lave gendannelses DVD til netop din maskine. Hvordan kan vi vende tilbage til.


fase
Ellers hent windows 8,1 på nettet et sted og brænd den på dvd fra en anden pc. du skal bare ikke bruge div crack koder, så bliver man pirat, at hente den og bruge den med sine egne koder er vel ikke ulovligt

jeg fandt det vist lige her.. du skal bare bruge en anden pc med dvd brænder, eller usb.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

 

 

Du skal også bruge din produkt kode, hvis den ikke står på pc, står den sikkert i de papire der fulgte med til Pcen, så dem skal i finde.
 

Annonce
Skrevet af Pizzabager på 10-05-2016 13:25

jeg fandt det vist lige her.. du skal bare bruge en anden pc med dvd brænder, eller usb.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

Du skal også bruge din produkt kode, hvis den ikke står på pc, står den sikkert i de papire der fulgte med til Pcen, så dem skal i finde.
 

Hvis win 8 har været aktiveret en gang, kender Microsoft computeren, så aktivering burde ikke være noget problem. Du skal ikke regne, med at der er en kode tilgængelig i nogen papirer.


fase

Styresystemet skulle vel ikke have indvirkning på Bios, man skulle jo gerne kunne komme i bios selv uden hd.
Måske du kan 0 stille din bios, muligvis du kan tage det lille backup batteri ud, måske det kan gøre det.
Men ellers kan det somregel gøre på bundkortet (kender ikke din pc)
Men vi havde fået foræret er bærbar Lenovo x100, da hd var brudt sammen, der var en adgangskode til bios, den fik jeg nulstillet ved at kortslutte to ben på en ic på bundkortet, samtidig med man tændte for pc'en (funden på youtube) så var bios nulstillet uden kode og til default.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns, her er det vist, som jeg har forstået det, ikke et problem at komme ind i BIOS, men tvært i mod at komme ud af den igen. Så er problemet at finde ind til batteriet og den jumper, som kan nulstille BIOSen. Det kræver (måske) at man tager tastaturet af og løsner de skruer, som holder bagpladen fast, ud, og så kan man se hele herligheden.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 10-05-2016 16:17
je_ns, her er det vist, som jeg har forstået det, ikke et problem at komme ind i BIOS, men tvært i mod at komme ud af den igen. Så er problemet at finde ind til batteriet og den jumper, som kan nulstille BIOSen. Det kræver (måske) at man tager tastaturet af og løsner de skruer, som holder bagpladen fast, ud, og så kan man se hele herligheden.

 

 

Min tanke er at Bios måske er gået i "rundhyl" siden man ikke kan komme ud af den igen.

Og at man så ved at 0 stille den, får den til at reagere hensigtsmæssigt.

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder som om bootsektoren er korrupt. Jeg ville hente Windows 7/8/10 ned på en usb disk fra en anden computer, sætte usb disken som første boot priority i BIOS og så bruge installationsprogrammet til først at formatere og gendanne bootsektoren. Så ville jeg installere Windows på det "nye" drev . At der skal en ny HDD i fordi den ikke vil boote lyder underligt, vedmindre at drevet er fuldstændigt i stykker. Det lyder mere sandsynligt at et rootkit (virus) har fået det til at stoppe med at virke.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis