Brændesav, kræfter

Hej

Jeg erblevet foræret sådan en powercraft Brændesav. 

Motoren er på 2200 watt altså omkring 3 hk. 

Men den magter ingenting, en 10 cm løv stamme, skal saves med største forsigtighe,den lers går den døde. 

Jeg er klar over sådan en 220 volt motor ikke har meget moment, men den burde da kunne savei et nogenlunde tempo. 3 hk er alligevel en del. 

Skal det være sådan eller erkondensatoreren defekt? 

Motoren har 4 ledninger fra kontakten., men jeg går udfra de 2 er noget med den motor bremse den vist har? 

 

Tak 

Hej Jeg erblevet foræret sådan en powercraft... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ser først nu det link i begyndelsen af tråden, der er "tale" om en HM klinge, hermed "opklaret"


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
Bare rolig maskinsnedker, dine skriverier er ikke spildt, jeg er blevet en hel del klogere . Vil forsøge mig med nogle gamle klinger til den lille rundsav .

Og kursus beviset kan jeg godt undvære. Jeg tror skam på dig ☺

Jeg tror jeg prøve at slibe den med vinkel sliber, bliver den ikke bedre af det, er jeg jo ikke værre stillet end nu
Skrevet af je__ns på 10-07-2015 18:59
Ja et lidt spøjst navn til en fil, kender navnet fordi vi altid brugte den når der skulle files kanter og grater på emner i metaldrejebænken.
De mange "indlæg" skyldes jeg sad med en dårlig internetforbindelse (simkort i pc, og på lars Tynd s....)
og så havde Windows naturligvis lige samtidig bestemt at der skulle hentes opdateringer...
og så lidt for mange tryk på send..

Ja, når man søger "enkelthugget fil" er det nærmest ikke til og være for ordet "møllesavfil".  

Ja hold dig på fast "bæ" grund. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

  Uf, når der er platter på klingen må du ikke lægge den ud.

Men du kan som sagt godt slibe platterne, hvis der er nogle tilbage på klingen (erfaring taler). Der findes slibeværktøj til det formål også, men prisen er nok så høj du vil være bedre tjent med og købe en gammeldags klinge med hærdede tænder i stedet.  

Her er saven vist "under" en anden farve. Der syntes også og kunne fås visse reservedele til modellen. Den gule udgave syntes for dyr når man der der/her.

Manualen til maskinen kan også findes der hvis ............

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/E...000032901/

Kan se man desværre kun kan købe klinger med platter i det hus.  En brændesavsklinge bør være med hærdede tænder. Godt man ikke har en brændesav. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det var nu heller ikke for at bevise noget, jeg skrev som jeg gjorde men for at finde mine Gl. papirer jeg har nogle af den slags til at ligge et eller andet sted i mine gemmer. (sikker gammelt og støvet)

Slibe med vinkelssliber er næsten en helligbrøde, du risikerer at dine tænder flyver ad pommeren til og i bedste fald "kun" en' tand der skærer, der er "tale" om ganske små tolerencer her den længste tand vil arbejde og alle de andre vil bare være u-vikrsomme. (ret så høje perifihastigheder ved en klinge af den' størrelse) mange meter/sek.

Kan huske min Gl. far stolt sagde en gang jeg kom hjem, at nu havde han da selv slebet sin klinge på den vis, jeg forelagde for ham hvordan det forholdt sig når han gjorde sådan, tror ikke helt han forstod  ak ja sådan var han også.

En anden gang skar han nogle Gl. pandeplader på rundsaven, med en klar plastik pose over hovedet for at undgå splinter i øjnene, ak ja det er efterhånden mange år siden. (og heldigvis skete der ham ikke noget, men som at spille Russisk roulette.

Det løber da koldt ned ad ryggen når jeg tænker på det.

Køber du en tandspids hærdet klinge til din brændesav er du helt og aldeles udelukket fra at gøre noget som helst ved den, den kræver slibning på maskine. (det bestemmer du jo selv naturligvis) men dårligere kan det vel ikke blive, end det er nu.

Og en så nedslidt klinge koster kassen for at få den slebet så den "kører max" der bliver uden tvivl tillagt mange % til ordinær pris, jo mere der skal slibes af desto mere slider det på grejet de bruger for at slibe.

Så den mulighed er vel heller ikke optimal.

Er vist af den Gl. skole og ville købe en ny Hss klinge jeg selv kan gøre noget ved, om jeg havde brænde/ovn/fyr. (er nok en nørd i den positiveste forstand når det gælder mit fagområde) men det skal der også være plads til.

Købte 2 Hss. klinger til min hjemmelavede båndsav, dem kan jeg selv file, og det tar' mig ikke ret lang til at file disse, bevares jeg har også klinger købt i England der er tandspids hærdede, til en brøkdel af det jeg gav for de 2 Hss.

Kan ikke huske om Biltema har så store Ø klinger i deres sortiement, men det ku' du selvfølgelig undersøge om du har lyst til det.

Men held og lykke med din brændesavning i fremtiden, pas nu godt på dig selv det er jo langt fra legetøj der er tale om. (al mulige forsigtighed tilrådes, men det ved du jo i forvejen, hold "arbejds-stedet ryddet" så du ikke snubler over et stykke)

Filede en klinge til hans' brændesav for min Gl. skolekammarat fra folkeskolen, efter alle kunstens regler, men han turde ikke bruge den, da den sang så det næsten gjorde ondt i ørene, så den blev helt sikkert bare lagt væk.

Men var 100% sikker på at den kunne ha'  "nappet" hans' brændestabel på no time!

Nå en efeterhånden lang skrevet historie om en brænde sav.

Go Søndag til jer alle.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg har faktisk prøvet at slibe en gammel HM klinge med en diamant skæreskive, det gik faktisk meget godt, men det blev en meget grov slibning.
Ellers skulle klingen smides ud, så risikoen var ikke så stor. (skæreskiven var det eneste jeg havde der kunne gå ind og slibe bagsiden af tanden) Jeg har ellers en rigtig diamantkopsten til slibning af HM.

Jeg satte skæreskiven op i min bordrundsav, for at kunne slibe lige.
Husk Slibebriller, og gerne åndedrætsværn HM er ikke sundt at indånde.

Jeg brugte sådan en 230mm skæreskive til fliser, den er helt glat på skæret, jeg sleb på siden af skiven.

Jeg har sådan en sliber med en fin Diamant skive på, jeg bruger til HM til drejebænken, den er fin til oversiden af tanden og kan lave en perfekt slibning, men bagsiden af tanden kan den ikke klare.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis