Brændesav, kræfter

Hej

Jeg erblevet foræret sådan en powercraft Brændesav. 

Motoren er på 2200 watt altså omkring 3 hk. 

Men den magter ingenting, en 10 cm løv stamme, skal saves med største forsigtighe,den lers går den døde. 

Jeg er klar over sådan en 220 volt motor ikke har meget moment, men den burde da kunne savei et nogenlunde tempo. 3 hk er alligevel en del. 

Skal det være sådan eller erkondensatoreren defekt? 

Motoren har 4 ledninger fra kontakten., men jeg går udfra de 2 er noget med den motor bremse den vist har? 

 

Tak 

Hej Jeg erblevet foræret sådan en powercraft... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

je__ns Er det "sommervarmen" der får dig til at ryste på hånden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 10-07-2015 16:29

je__ns Er det "sommervarmen" der får dig til at ryste på hånden

Tror det var fileøvelserne der tog over. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af je__ns på 10-07-2015 10:47


Bruger man ikke en mølle sav fil ? ( den er enkelthugget)
 

Jo, det plejer altid og være en enkelthugget hvis man bruger håndkraft. En rytterfil til en motorsavkæde er i øvrigt "efter samme opskrift".

Udtrykket møllesavfil har jeg dog ikke hørt før, men man bliver klogere hver dag.  Gad vide hvorfor den hedder sådan ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja et lidt spøjst navn til en fil, kender navnet fordi vi altid brugte den når der skulle files kanter og grater på emner i metaldrejebænken.
De mange "indlæg" skyldes jeg sad med en dårlig internetforbindelse (simkort i pc, og på lars Tynd s....)
og så havde Windows naturligvis lige samtidig bestemt at der skulle hentes opdateringer...
og så lidt for mange tryk på send..
Skrevet af maskinsnedker på 10-07-2015 10:06

Du kan godt "nøjes" med en fladfil, fint dobbelt hugget (på kryds) ikke bastard fil den vil være for grov til formålet. (bruger Svensk fremstillede file med mærket Ø Berg) den med hajen stemplet i ligesom gode stemmejern og håndhøvle stål, det "borger for kvalitet) men andre kan selvf. også bruges.

Du kan lave en simpel file klo af et par tykke brædder ca. 22 mm du skærer i en cirkel form i enden og sætter en bræddebolt, i med en vinge møttrik til at spænde med & en lille liste i bunden. (der ved får du en klemme anordning)

Når din klinge er så sløv som du nævner "lyser" alle spidserne og du filer først på stødet i ens artet vinkel & derpå på frivinkelen (øverst om du vil) indtil tanden er lige akkurart filet nok, og ikke mere.

En udlægger tang/værktøj er nr. 1 til dette da det ellers er vanskeligt at gi' alle tænderne lige lidt/meget. (en skiftenøgle svensknøgle men dette kræver megen øvelse for at lave en ensartet udlægning, de/de tænder der er lagt længst ud vil skære de andre vil ikke.

Har vedhæftet et foto af en' anden udlægger tang, der er fortrinlig til fucks svanse, rammesave & båndsavsklinger. har 2 af denne type, skønt at ha' noget godt værktøj, en forudsætning når der skal laves ordentligt file/udlægning af div. savklinger.

En sådan tror jeg kan købes til ca. 400,- måske 500,- kr

Prøv at lede lidt efter en sådan for at finden den eksakte pris.

Men den anden jeg lagde foto ind af er bedst til kraftige klinger (tykke i stambladet) og større Ø.

Noget andet: Er om cener hullet ikke er 100% i forhold til akselen, kan du med fordel lavefile et lille hak i akselen og en lille ridse i klingen for at sikre at klingen sidder ens hver gang, og så rette af med en cabarundumsten og derpå file.

(Samme princip gælder slibeskiver på din bænkslibemaskine)

Håndfilet skærer bedre synes jeg, men er nok også lidt af en nørd hvad dette angår.

Ps.

Fyldestgørende svar er en æres sag for mit vedkommende, forsøger altid at svare så godt som jeg kan, inden for mit fagområde.

Hej igen

Tak for svaret. det er dejligt at høre en der har sit håndværk. Elsker at lære forskellige håndværk.

nu til spørgsmål elene .

den fileklo, er det meningen den skal klemme omkring klingen, for at man kan file den på saven? 

 

hvornår ved man den er filet nok ?

Den carborudum sten, er det for at rette højden til på alle tænderne?

jeg kan se klingen, har sådan nogle platter på tænderne, er det så en HM klikge, og kan den stadig files?

 

igen tak 

 

 

Ja så er det jo nok en HM klinge, den skal du for alt i verden ikke forsøge at ligge den ud, så ryger platterne af.

Du skal have en diamantskive for at slibe den, de billige til skæring af sten og på en vinkelsliber, kan til nød gå men ikke en god løsning....

Se så er sagen jo en het anden, nye oplysninger er kommet på banen om jeg så må sige.

Så et foto af klingen vil være fint for at "cementere hvad der er tale om"

Så glem alt om filnig/udlægning fotos af udlægger værktøj, osv. 

Jeg har het sikkert bare gættet/antaget på at der har været tale om en Hss. (high speed steel) klinge. 

Har lært at slibe HM værktøjer her-med også klinger på Sk. Tek. skole for mange år siden, 76 eller der-omkring, mange år siden jo, men kan selvfølgelig finde mit kursusbevis, om det ellers er til at "støve frem" (kursus i værktøjs slibning og vedligehold, 14 dages varighed, synes jeg at erindre)

Hvor vi besøgte Unimerco i Sunds ved Herning.

 Nu overaget af et Japansk firma.

Kyocera/Unimeco.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis