Eget vandtårn

Jeg står og skal, i samarbejde med en hjælpeorganisation, installere vand i en landsby i Gambia med 400 indbyggere.  En boring med en pumpe og et solcelleanlæg for at levere strøm til pumpen.  Vandet pumpes up i en beholder mens der er strøm på pumpen (eller indtil beholderen er fuld,) og vandet tappes så fra beholderen.  For at give det nødvendige tryk på vandet anvendes der normalt en trykbeholder.

Nu er der gode erfaringer med at lade befolkningen deltage aktivt i projekterne.  For eksempel opføres der nu en fødeklinik, hvor alt ufaglært arbejde leveres frivilligt fra den lokale befolkning.  Men i et vandborings anlæg er der ikke brug for så meget ufaglært arbejde. 

Men jeg tænkte på, i stedet for at anvende en trykbeholder, da at opføre et slags vandtårn.  Der skal ikke lægges rindende vand ind i husene, der skal blot være tryk nok til at sende vandet til et par fordelingspunkter måske 300 meter væk.  Man bruger, vist nok, cirka 100 liter vand per person per døgn i Danmark, men når det skal hentes i spande bliver det nok begrænset til 20 liter eller mindre, så et vandtårn på 8 kubikmere skulle kunne rumme vand til et døgn.

Men hvordan laver man en vandtårns installation?  Jeg skal ikke selv lave den, men jeg vil gerne samle baggrundsviden til at kunne tage stilling til foreslåede løsninger.  Der er allerede i landet erfaring med at lave beton tanke til at opsamle regnvand, så måske skal man 'bare' bygge sådan en på nogle pæle.  Men hvor stærke skal disse pæle være, og hvordan beregner man den nødvendige højde?  Eller lave beholderen af træ for at spare vægt? Hvad ellers skal man tage højde for?   Jeg vil være taknemmelig for alle kommentarer.


Christian_Belgien
Jeg står og skal, i samarbejde med en... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Grunden til man lagde et lag beton inden i vandtankene i skibe i gamle dage, var mig bekendt ikke fordi det holder vadet friskt, men for at stoppe rusten i jerntanken så vandet ikke kom til at smage/tage farve af jern. Nu om dage bruger man tanke af rustfrit stål.

Men Christian, hvis det var mig der skulle lave et lavteknologisk vandtårn for et minimum beløb, ville jeg stærkt overveje om en tank af beton ikke kunne placeres på en høj af jord der bliver tilsået med noget græs eller lignende, der sætter et dybt rodnet så højen ikke skrider sammen i et eventuelt regnskyl.

Ved ikke hvor god ideen med et solcelleanlæg vil være, dels fordi der kræves temmelig meget energi for at pumpe 1m3 vand op af en dyb boring og dels fordi en højteknologisk løsning ikke kan repareres lokalt her og nu.  Der vil en menneskebetjent pumpe, lavet af et udslidt bildæk formodentelig være mere anvendelig eller måske noget der ligner en gammeldags dansk brøndpumpe. 

Det er sådan lige mine tanker. 

PS. Internettet indeholder rigtig mange beskrivelser af tilsvarende anlæg. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@Nitter:
Efter 30 år til søs har jeg stadig til gode at se en seriøs stor ferskvandstank i rustfrit stål.
De er en del af skibets skrogkonstruktion og er lavet af sort stål, der er coatet med epoxy.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis det blot skal aftappes i spande, skal man ikke have 2 bars tryk, så det skal ikke 20 meter op. Men højdeforskel i terræn er da gratis at udnytte.
Noget ganske andet, jeg har i sommer besøgt en Samburu landsby i Kenya. De havde et fint vandværk, foræret af en Engelsk dame. Det kørte ikke, vandet i floden var både billigere i drift og smagte bedre. Kan se at du søger oplysninger på andre forums, hvor du er lige så utilfreds med svarene som her.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Amerikanerne bygger vandtårne af træ i storstil , 1/2 sekundt på google fandt bla water-towers.com

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Skrevet af Chr. på 28-10-2014 21:00
@Nitter:
Efter 30 år til søs har jeg stadig til gode at se en seriøs stor ferskvandstank i rustfrit stål.
De er en del af skibets skrogkonstruktion og er lavet af sort stål, der er coatet med epoxy.

Chr.

Det er sikkert rigtigt Chr. I de mindre nyere skibe jeg har kendskab til plejer, de nu og være i rustfrit. Epoxy har uden tvivl afløst cementblandingen i moderne tid.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af ev elmand på 28-10-2014 21:01

Hvis det blot skal aftappes i spande, skal man ikke have 2 bars tryk, så det skal ikke 20 meter op. Men højdeforskel i terræn er da gratis at udnytte.
Noget ganske andet, jeg har i sommer besøgt en Samburu landsby i Kenya. De havde et fint vandværk, foræret af en Engelsk dame. Det kørte ikke, vandet i floden var både billigere i drift og smagte bedre. Kan se at du søger oplysninger på andre forums, hvor du er lige så utilfreds med svarene som her.

Dit emne er nok langt fra hvad vi ellers beskæftiger os med, det er meget specielt så vi giver dig de svar som du desværre ikke er særligt tilfreds med.

Tror bestem alle gør sig umage for at give dig brugbare svar, i rette LDS ånd.

Vi må nok konstatere at det ikke kan tilfredstille dit behov.

Citat ovenfor ( sidste 2 linier) fortæller mig ligesom det hele.

Desværre


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Klaus Lundstedt, jeg er mere rusten til opgaven end rustet til opgaven. Det prøver jeg nu at råde bod på som bedst muligt. Jeg søger råd og indhendter tilbud fra fagfolk, for eksempel skal jeg mødes med et firma i landsbyen på torsdag i næste uge. Men jeg prøver nu at forberede mig, så at jeg, når jeg hører noget, kan tænke over, om det nu lyder rimeligt. Derfor studerer jeg nu, og med tak, de oplysningerne i de indlæg der nu er ved at indfinde sig.

Chr, 20 meter up, ja det er jo slet ikke til at tænke på. Nu vi snakker om bar, ved du hvad trykket typisk er på det vand der kommer ud af vandhanerne i Danmark? Hvis man skal fylde en spand fra en beholder umiddelbart ovenover er der vel tryk nok hvis bare beholderen er en halv meter højere end spanden. Du siger så, at jeg skal gennemtænke afstand til tappested og rørdiameter og liter vand per minut. Det gør jeg så. Jeg prøvede lige min egen vandhane, der tog det ti sekunder at få en liter, så det vil nok tage to minutter at fylde en ti-liter spand. Hvis tappestedet skal betjene for eksempel 40 familier og alle skal have en spand vand indenfor en time, så skal der måske være tre vandhaner, altså en spidsbelastning på 15 liter per minut. Et væsentligt formål med en lav-teknologisk løsning er, at landsbyens beboere selv skal kunne bygge den med frivillig arbejdskraft som deres bidrag til projektet. Eller er det for naivt?

Nitter, jeg vil naturligvis kikke på, om der er terrænforskelle der kan udnyttes. Du foreslår en håndpumpe i stedet for en pumpe på strøm (som så skal skaffes med solceller.) Jeg ved ikke, om det er en rimelig eneste løsning, når vandet skal hentes måske 60 meter nede eller længere. Men jeg undersøger, om det er muligt at have en håndpumpe ved siden af den elektriske pumpe. Netop reparationer og vedligeholdelse er væsenligt. Meningen er, at landsbyens vandkomite skal oplæres i daglig vedligehold og at landsbyen skal skaffe sig en indkomst (måske gennem en slags brugerbetaling) til at betale for større reparationer.

ev elmand, ja jeg tror Afrika er fuld af bygninger og anlæg som nogen har skaffet men som ikke fungerer. Det er mig meget om at gøre at undgå her. Om jeg så skal fejle ser vi vel. Forums, ja, jeg er aktiv på Eksperten.dk, og jeg spurgte først der, men det er et IT forum, så jeg ledte efter et andet forum.

jacobbb, tak for linket. Jeg kikker.

Christian_Belgien
Og maskinsnedkeren - du siger, forstår jeg, at mit spørgsmål ligger udenfor hvad dette forum normalt beskæftiger sig med (ligesom det ligger udenfor hvad Eksperten.dk normalt beskæftiger sig med.) Jeg har prøvet at finde det rette forum. Ved du hvor jeg skal gå hen?

Christian_Belgien

Hej.

Ang pumpe så er den tidligere foreslåede med et bildæk og en vindmølle måske en god løsning.

Den kan ihvertfald findes på youtube.

Fungerer som en blæsebælg til det gamle bål i stuen

mvh


 varmetossen

Desværre ikke.

Men den amerikanske side byder da ind med noget, om du så kan bruge det er en anden sag?

Kan vi mon blive enige om, at vi har prøvet at hjælpe dig på bedste måde?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også