Nyt fra LDS: Største opdatering længe

LDS er blevet opdateret! Faktisk er det anden del af en større opdatering, som må siges at være den største i mange år.

Mange af jer har fulgt arbejde med opdateringen, som nu er lykkedes, og mange har hjulpet med at teste og give god feedback - TAK FOR DET!!

Første del af opdateringen skete for nogle uger siden og handlede om det bagvedliggende system (det man ikke ser). Det gav masser af problemer med at skrive indlæg

Nu er forummet blevet opdateret. En opdatering der har grebet om sig, da det krævede at aktivitetslisten på forsiden og brugerprofilerne også blev skiftet ud.

Her er nogle af nyhederne:

Nemmere upload af billeder
Fremover vedhæfter man billeder direkte fra editoren ved at trykke på billede-knappen:

Nu kan man uploade mange billeder på én gang og man kan "drag & droppe" billederne ind. De må fylde op til ca. 20 mb og når de uploades bliver de AUTOMATISK tilpasset i størrelsen, der bliver sat en mini-udgave ind i indlægget, som man kan klikke på for at se den store version. Jeg håber at vi med denne funktion kan få ENDNU flere billeder af projekter på LDS!

"Vedhæftede filer" er lavet helt om!
Almindelige filer, dvs. pdf, zip mv., vedhæftes under "Vedhæft andre filer end billeder": 

Det er forsimplet kraftigt, så man nu bare vælger sin fil, trykket upload og ikke andet! Så slut med "Mine filer", thumbnails, indsæt link og alle de andre mærkværdigheder vi har været vant til.

Ny brugerprofil-side
Brugerprofilerne har fået en overhaling og er blevet mere simpel og overskuelig. Klik ind på en bruger eller vælg menuen "Medlemmer" -> "Profil" og se den nye måde at vise brugerprofiler på. Arbejdet med brugerprofilen er ikke slut endnu - der kommer mere til dén side og en ny medlemsoversigt. Men vi starter med første version, som allerede nu er en kraftig forbedring i forhold til det gamle.

Ny "aktivitetsliste" (Nyt på LDS):
Aktivitetslisten, dvs. listen over nye indlæg på forsiden (og på brugerprofilerne) er skiftet ud. Det ligner sig selv, men man kan nu hente flere indlæg ved at klikke på den grønne knap under listen (virker pt. kun under brugerprofilen).

Performance-forbedringer:
De to opdateringer har tilsammen optimeret LDS på mange punkter. Statistikkerne viser nu, at gennemsnitshastigheden for at få vist en side på LDS er faldet med 1-2 sekunder pr. sidevisning. Det er en markant forbedring, som selvfølgelig også dækker over en række fejl som er rettet. Fejl der har gjort, at man i nogle tilfælde skulle vente meget lang tid på at se en side.
 

Det var nogle af de større nyheder. Derudover er der en række små forbedringer, som jeg tror I bliver glade for.

Der er stadig lidt småknas pga. opdateringen, dvs. småproblemer som nok skal blive løst.

Sig gerne til, hvis I oplever problemer eller har ideer og ønsker til nye tiltag. Med denne opdatering er vi ikke længere så låst som vi har været i mange år. Dvs. vi kan i højere grad ændre og lave nyt på LDS.

 


Mvh. AllanE
LDS er blevet opdateret! Faktisk er det anden del... Vis hele indlægget
94 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå nå nå, ingen grund til dårlig stemning over det her

Det er altid godt at få input - også om "grænsetilfælde" f.eks. den lave opløsning og forstørrelse. Det kan være svært at vurdere om noget virkelig ER et grænsetilfælde eller et generelt problem. Fyr derfor endelig løs, når I oplever noget underligt.

Dog er der altid en balance mellem at lave noget der fungerer godt hos 90-95% eller noget der virker nogenlunde hos ALLE. 

De sidste 5% er dyre at tage højde for og kan i værste fald betyde at man må lave en løsning, der ender middelmådigt for alle.

Det bedste eksempel er nok alle de problemer man oplever i gamle version af Internet Explorer. At tage højde for dé tilfælde ville betyde at udviklingen nærmest skulle sættes i stå, fordi man skal ramme laveste fællesnævner: en browser der ikke understøtter nye teknologier. Det dur heller ikke.

Udfordringen i det her tilfælde kunne (delvist) løses ved at gøre vinduet lidt mere kompakt, hvilket er helt fint (det tog ikke mange minutter at rette). Den "rigtige" løsning ville være at lade vinduet tilpasse sig, evt. i flere kolonner eller med scrollbar. 

Men den kyniske vurdering herfra er, at den tid dét ville tage, er bedre givet ud på den nye artikel-sektion, som der bliver arbejdet på....

Mere om det senere 


Mvh. AllanE

Er glad du forstår min anke Allan. Den måde du pt. har løst "problemet" på, vil jeg anse hørende til under den Microsoft'iske filosefi:  "Tis i bukserne hvis du fryser, det varmer", og hvor vi andre dødelige nærmest bliver nødt til at tilføje, "et kort øjeblik" samt "og så begynder kulden rigtig og bide i .............".    Ikke mere, da det så går hen og bliver kønsdiskrimenerende. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af EISOE på 27-09-2014 08:40

Det er vi så enige om - det var ikke min mening at gøre dig fornærmet

 

 

Det har du nu heller ikke, godt vi er enige. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har desværre fundet endnu en særhed i editoren, følgende adresse kan ikke indsættes som et link. Har leget lidt men ingen løsning fundet. 

"http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/
Petrokemi-_Jordolie,_benzin_og_asfalt/syntetisk_olie?highlight=syntetisk%20olie"

Her er legepladsen:  http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/194683

PS. Anførselstegnene er indsat for at der ingen konvertering skal ske og skal selvf. fjernes når ......  

PS PS. Ved ikke lige hvad sker. Bruger stadig Chrome. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det var da også et tarveligt link med komma'er 

Jeg prøver lige her: 

Tekst indsat og ikke andet: Virkede ikke (fjernet igen fordi det var for langt)

Tekst indsat og gjort til link manuelt (ved at klikke på link-knappen i editoren): Virkede ikke (fjernet igen fordi det var for langt)

Tekst gjort klikbart med linket (via link-knap): Klik her

Ved ikke hvorfor, men løsningen (indtil videre) er, at skrive f.eks. "klik her" og gøre dét til et link ved at klikke på link-knappen i editoren (ligner en kæde).

 


Mvh. AllanE
Annonce
Det er meningen, at alle links automatisk gøres klikbare EFTER man har trykket på gem-knappen (hvis man ikke selv har gjort det i editoren via link-knappen). Mit gæt er, at systemet ikke har set, at det er et link pga. de komma'er der står i linket. Det er nok svært at gennemskue hvornår noget er ét langt link og hvornår det er et komma fordi en sætning fortsætter.

Mvh. AllanE


Jeg undrer mig over hvordan man overhovedet indsætter et link, uden at bruge link knappen ?

Jeg kan ikke højreklikke og sige "indsæt" her i denne boks... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af AllanE på 29-09-2014 15:43
Det er meningen, at alle links automatisk gøres klikbare EFTER man har trykket på gem-knappen (hvis man ikke selv har gjort det i editoren via link-knappen). Mit gæt er, at systemet ikke har set, at det er et link pga. de komma'er der står i linket. Det er nok svært at gennemskue hvornår noget er ét langt link og hvornår det er et komma fordi en sætning fortsætter.

Problemet er jeg ikke kunne bruge "kædefunktionen" eller bare kopiere adressen ind i indlæget og editoren selv gjorde det klikbart. Når jeg brugte "kædefunktionen" blev det rigtig nok vist som et klikbart link i editoren, men som hele adressen uden klikmulighed efter send er anvendt.

Det har åbenbart noget med kommaerne at gøre. Hvordan undgår man så lige dem ???  

Prøver lige linket igen http://www.denstoredanske.dk/It,_te...isk%20olie

 http://www.denstoredanske.dk/It,_te...isk%20olie

Jeg kan åbenbart ikke. Hvordan lavede du linket klikbart Allan ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Bare skriv noget tekst...f.eks. "klik her".

Bagefter markerer du teksten og klikker på link-ikonet. I vinduet, som kommer frem, indsætter du selve linket inkl. kommaer og hele molevitten 

Sådan her: Klik her

Eller markér noget tekst i en sætning og går dét til et link.


Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 29-09-2014 19:20

Bare skriv noget tekst...f.eks. "klik her".

Bagefter markerer du teksten og klikker på link-ikonet. I vinduet, som kommer frem, indsætter du selve linket inkl. kommaer og hele molevitten 

Sådan her: Klik her

Eller markér noget tekst i en sætning og går dét til et link.

Hmm......................... 

Klik her:

Så får vi se om lykken ................................ 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis