Råd vedr. køb af motorbåd

Hejsa.

Har været her på siden før, men har desværre mistet mit login, men har tidligere fået god input fra alle de gæve sømænd her på siden.

Familien går med overvejelser om at købe en lille snekke til dagsture, weekend og måske en sommertur alt efter vejr.

Er ikke intr. i at binde alt for meget i projektet og er i den forbindelse faldet over disse her sager:

http://www.maritimsport.dk/Motorbaade/Skilsoe23.htm

http://www.maritimsport.dk/Motorbaade/POCA4.htm

Jeg ved at jeg naturligvis skal ned og gennemgå dem, måske med assistance fra en kyndig, men er der noget her på siden der kender båden - godt og skidt?  Hvad med motor - mærket? Andet?

Jeg tænker jo umiddelbart positivvt med så ny motor - er der andre dyre reparationer at være opmærksom på i forhold til en gammel båd? ( jeg ved godt at alt der lugter lidt af havvand er dyrt) 

Jeg har havneplads på hånden, så har mulighed for at handle hurtigt, såfremt det skulle blive aktuelt.

Bud på andre både i den størrelse i en pris op til 100.000 kr modtages også gerne. Har selv luret lidt på bådene med agterkahyt, smart til de to knægte, men kan voldsomt godt lide designet på snekkerne.

Hilsen

Morten
Hejsa. Har været her på siden før, men har... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er realistisk, hvad taber en ny bil når den trilles ud over fortovet ved forhandleren :-)
Jo jo, men tænkte at den allerede havde fået et stort tab hvis nuværende ejer har ofret næsten 100.000 kr på motor og montering og 4 år efter sælger den til 70.000,- 

Men jeg klager bestemt ikke hvis den kan handles til 50.000,-
et tror jeg helleikke den kan, men ved at starte med at byde 50 får du den måske ned til 60 tusinde, og Det er da også penge at spare :-) Jeg regner med lige så stort et tab, hvis jeg sælger min uklar gjort. Men det har ikke kostet 100.000,00kr. at ilægge en ny motor du kan jo selv prøve at se hvad sådan en ny motor koter.
Der skulle være kvitteringer på 95.000,-, så må prøve at gennemgå det for at se hvad der er skiftet.
Nu står den jo ved en forhandler, så prisen er nok ikke nem at presse helt i bund, men heller købe en båd man er glad for, og hvor alt fungere, og så måske give lidt for meget, end at købe ugens tilbud, og græde de næste år.
Hvordan med garanti og købelov osv. når man køber ved forhandler contra privat? Jeg tænker er der nogle forskelle når man læser at en båd sælges i kommission - kan sælger så henvise til at der er tale om et privatsalg?

Hej Morten

Du kan se en sammenligning  på dette link
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=skils%F8+23&cg=0&w=3&st=s&ca=3&is=1&l=0&md=th

Der er mange både i sverige - det giver stort sammenligningsgrundlag.

Sandsynligvis en fornuftig båd - men du skal nok lave lidt bænk-udvidelse så du får agter-køjer på kistebænkene

Formodentlig også en fornuftig pris.
Det kan jo ikke betale sig at spare så meget at man køber noget som ikke er i orden.

Jeg vil anbefale at du ikke finder en type med agterkahyt - jeg tror at det bliver trangt og beklumret.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Ved salg i kommission sælger forhandleren blot båden for den hidtidige ejer og han/firmaet har ingen forpligtelser m.h.t. garanti eller reklamationsret. Det er nærmest "købt som beset".
Men man har jo alligevel lov til at bede om nogle - skriftlige - garantier. Forhandler og sælger har trods alt interesse i at der overhovedet bliver en handel. Det får de ikke ved at være for stejle.

Finnband

Du ville også have gode ideér til andre typer:

Flipper 620 har to gode lange kistebænke agter  - et godt anerkendt mærke - finsk fabrikat.

http://www.dba.dk/flipper-620-motorbaad-aarg/id-1003166326/

Hvis motoren er OK, så er det en rigtig god båd til de penge.
Båden er planende - dvs at du kommer hurtigt afsted på de dage hvor der ikke er for meget bølger - den har vel en marchfart på 15-18 knob og top~ 25 knob vil jeg tro

I rigtigt dårligt vejr så er den måske lidt mindre sødygtig end Skilsø.
Set i sin helhed, så ligger der også en stor sikkerhed i, at du kan komme hurtigt hjem den dag vejret er truende.

Altså bare et forslag - Vi har selv lillebroderen - en flipper 570 - det er bare en yderst pålidelig båd.

Der er en del småbådsfiskere, som bruger Flipper 570 og Flipper 620 - de er nemme at traile, og disse fiskere sejler ofte ud i åbent farvand og dårligt vejr - du kan også spørge nogen af dem.

Til sammenligning - igen fra Sverige - en masse F 620 til salg hér:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=flipper+620&cg=0&w=3&st=s&ca=3&is=1&l=0&md=th

>>>

Ja - det er et forslag om at købe en planende båd - det giver andre muligheder.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis