Bygge pillefyr på gammel støbejerns salamanderkedel ? vs. alle de nye regler

Hej

Jeg ser pt. på en bolig, den har en ældre salamander støbejernskedel, som pt. køre på olie. Nogle jeg kender omtaler så at disse støbejernskedler er uforgængelige og man kunne påmontere et pillefyr på kedlen. Det ville jo spare nogle penge og det kan jeg jo godt li!!

MEN der er jo en krig af regler omkring pillefyr og deslige. Jeg kan se at man ikke må opstille et nyt system uden prøvningsattest, denne kedel står her jo i forvejen - så kan den omgås den vej omkring ? Jeg har forsøgt at søge lidt omkring det det og håbede nogle havde prøvet det ? 

En anden ting er, den her kedel står i en hul (cementeret) på omkring en 70 cm bredt og 1,5 langt. 
Må et pillefyr stå i det ? reglerne siger jo der skal være nem adgang til at rense det.

Hej Jeg ser pt. på en bolig, den har en ældre... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id135/0/42

den her - og da det drejer sig om en eksisterende kedel som er godkendt (også selvom det er for mange år siden), så betragtes den altså som værende godkendt. Dette gælder også ifald der er mulighed for at skifte brænder på den. Så længe brænderen lever op til gældende krav for løse pillebrændere. At man forsat laver test/godkendelser på løse pillebrændere skyldes blandt andet dette forhold.

Og så er det vist nu, jeg lige skal sige, at jeg ikke er ekspert, men blot skriver hvad jeg er blevet fortalt af min skorstensfejer.

Og nu vil jeg skynde mig at få det rigget til, inden jeg kommer til at sidde fast i hullet med fingrene nede i honningkrukken.

mvh fma
FMA: Vi prøver lige atter engang, DU MÅ IKKE skifte brænder på din kedel....medmindre du kan finde en brænder der er godkendt til dim kedel og så samtidigt lever op til de nye krav jf. Br01.01.13. 8.5.1.4, stk. 7 for nemhedens skyld skal jeg copy paste:
Det er en forudsætning, at kedel og brænder er afprøvet sammen. Andre løst udskiftelige brændere kan således ikke anvendes.


Jeg har lagt mærke til, at du er uenig med min skorstensfejer. Mere kan jeg ikke sige, da jeg ikke har nogen reel viden på området.

mvh fma
Tillykke med godkendelsen. Fornøjelsen af en stabil varmekilde er stærkt undervurderet!:-D
Tak :-) jeg vil lige lade der gå en fyringssæson inden jeg er klar til at sige noget om stabiliteten på mit "nye" anlæg.

mvh fma
Nu faldt jeg lige over denne tråd og har lidt kommentarer da jeg har beskæftiget mig en del med området - bl.a. på stokerpro.

1, Pladejerns- og støbejernskedler har en meget stor forskel når det kommer til fyringsteknik. Hvis du kobler en pillebrænder på en støbejernskedel og bare lader den køre med godt med fuld knald vil der være 2 former for varmetab - ud i fyrrummet pga. dårlig isolering af kedlen og ud i skorstenen pga. dårlig afkøling af røggassen. Selvfølgelig kan der også være tab ved dårlig afbrænding af pillerne men det plejer ikke at være et problem. Hvis du derfor har en støberjernskedel hvor du formår at udnytte spildvarmen i fyrrummet og hvis røgtemperaturen ikke løber løbsk så vil du have et fint anlæg til vinterbrug.

Men, men, men.....når det kommer til sommerperioden og overgangsperioderne er det en helt anden sag - det er her hvor pladejernskedlen har sin fordel. Denne sommer har jeg brugt 6 poser om måneden på at lave varmt vand og lidt varme i huset med min scotte. Det tænder 1½ time om dagen for at opvarme VVB - de seneste uger har det dog også lavet varme i huset 18.00-23.00 Min far kan ikke få sin salamander på under ½ pose om dagen - derfor slukker han den også om sommeren og bruger den noget dyrere elpatron. Det hele kommer sig af at Salamanderen har en stor masse der skal varmes op hver gang fyret tænder. Alt denne varme fiser ud i ingenting når fyret slukker igen. Kører man derfor med tænd/sluk spares der rigtig mange penge ved en pladejernskedel.

Derfor kan din skorstensfejer også fint prale med en virkningsgrad på 80% - han skal bare søger for at måle det over vinteren og så lukke fyret helt ned i overgangsperioder og sommer. Som forbruger er man dog nødt til at se på det samlede billede - enten ved at påregne alternativer i disse perioder (el/brændeovn) eller ved at påregne en lavere virkningsgrad.

2, Pladejernskedler har sikkert en dårligere holdbarhed men med korrekt shunt så skulle det gerne være noget mere end 8-10 år.

3, Det er korrekt at kedel og brænder skal være godkendt sammen. Det er der dog også mange som er og det er noget fejer kan undersøge.

4, Skorstensfejeren er gud. Det er en fuldkommen latterlig ordning med politimand og domstol under samme sorte hat. Alt for meget er bestem af "konkrete vurderinger" (tilfældelige holdninger). Benyt dig af det frie valg.
Mht at lave varmt vand, så gør jeg det, at jeg hver 2. -3. dag tænder op i min dejlige Salamander med piller og lader den køre i en 2-3 timer, hvor jeg lukker af for alt andet end min 160 ltr. VVB og så et par badeværelsesgulve, som jeg holder af at få varmet op og tørre godt igennem.
Det koster mig for en sommersæson 4-500 kg, altså ca. en 1000mand. I afvigte sommer har vi dog primært brugt elektrisk opvarmning som følge af vores hjemmelavede strøm, som vi kun får 70 øre pr. kW for. Det giver desværre ikke varme i badeværelsesgulvene.
Jeg er vældig glad for de mange forbrugsoplysninger, jeg har fået her og på Stokerpro. Det bekræfter mig i, at en gammel Salamander sagtens kan bruges også økonomisk forsvarligt, hvis man er lidt fornuftig i sin omgang med fyremaskineriet. Jeg er i hvert fald helt fiks og færdig med at spekulere i et moderne anlæg med en fa'en masse elektronik, som man ingen chance har for selv at gribe ind i.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja jeg er enig en del af betragtningerne her - og vil gerne tilføje de ting jeg har fået at vide, da jeg ikke ved ret meget selv.

1) de 81% var årsvirkningsgrad - ikke en målt test ved DTI. Anlægget bestod af et stort solvarmeanlæg og en støbejernskedel, en simpel timerstyring og en svensk tænd/sluk pillebrænder.

2) Jeg kommer uden om sommerhalvårsproblemerne via brændeovn og elpatron (gratis strøm fra solceller). Og varmen den kaster af sig bruges i et vist omfang.

3) Er din eksisterende kedel godkendt (i tidernes morgen), så må du godt komme en godkendt pillebrænder på den kedel - køber du et nyt anlæg skal kedel og brænder godkendes sammen.

Men nok om det. Jeg vil sige tak for indsparkene - det er godt med den slags foraer. Jeg bevæger mig nu ud i hverdagen igen, og vil nyde at al byggehalløjet endelig er helt overstået 

Hvis det begynder at drille, så skal jeg nok skrive igen - hav det godt allesammen.

 


mvh fma
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis