Bygge pillefyr på gammel støbejerns salamanderkedel ? vs. alle de nye regler

Hej

Jeg ser pt. på en bolig, den har en ældre salamander støbejernskedel, som pt. køre på olie. Nogle jeg kender omtaler så at disse støbejernskedler er uforgængelige og man kunne påmontere et pillefyr på kedlen. Det ville jo spare nogle penge og det kan jeg jo godt li!!

MEN der er jo en krig af regler omkring pillefyr og deslige. Jeg kan se at man ikke må opstille et nyt system uden prøvningsattest, denne kedel står her jo i forvejen - så kan den omgås den vej omkring ? Jeg har forsøgt at søge lidt omkring det det og håbede nogle havde prøvet det ? 

En anden ting er, den her kedel står i en hul (cementeret) på omkring en 70 cm bredt og 1,5 langt. 
Må et pillefyr stå i det ? reglerne siger jo der skal være nem adgang til at rense det.

Hej Jeg ser pt. på en bolig, den har en ældre... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=17&t=4546&p=43280#p43280

jeg sender ikke links fra en privat mail udveksling - men efter at have søgt meget på førnævnte stokerforum, så er de identiske med dem der er afbilledet.

mvh fma

Jeg har 2 galger, en i hver side, lavet af 1/2" vandrør og fitting.

På "benene" inde i fyrkammeret, lægger jeg så nogle skamolplader løst, med et lille mellemrum ud til kedlens vægge. Så er det let at justere luften, som man nu synes er rigtigst.


Med venlig hilsen
ktm

 

De viste billeder er det samme som jeg har i mit fyr dog uden den foreste åbning,jeg vil så lave et sæt mere nedenunder med åbning fortil,men måske vil det sænke skorstenstemperaturen for meget så derfor kun et forsøg.

Mvh Jørgen.

Tja, tillykke med du har en fejer der læser loven på den led. Kender et tilfælde hvor fejer nægtede en person samme installation.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ser lige dette link og ærger mig over at den ikke må genopsættes i sin helhed - men kun dúr til reservedele -

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=95&p=255293#p255293

Nu hvor jeg er blevet garanteret en godkendelse så må jeg jo hellere holde mig til den liste af godkendte brændere, som fejer sendte til mig. Det bliver nok en KMP/Pellx, A25 eller Iwabo - pellx er til at få fat i brugt, men jeg skal lige finde ud af om den passer til kedlen.

mvh fma
Annonce

Halløj.

Der er noget galt i dette land, hvis en skorstensfejer har et anlæg stående, han gerne 'deler ud af' og dette kan ikke godkendes i et andet distrikt. HELT ÆRLIGT !!

Så bliver vi behandlet efter et tilfældighedsprincip, og det går ikke.

Vi må vist have fat i deres organisation.

mvh


 varmetossen

Han deler ud af sin viden - ikke anlægget - det håber jeg fremgår tydeligt, af det jeg skriver. Og ifølge ham er det fuldt lovligt, så længe brænderen er godkendt efter de nyeste regler.

Men at der er noget helt galt i Danmark (og resten af verden) kan vi hurtigt blive enige om.


mvh fma
Brænder og kedel SKAL være godkendt sammen idag....altå som sæt! Du må mig bekendt ikke sætte en godkendt brænder sammen med en godkendt kedel, hvis ikke de er godkendte sammen! Ret mig hvis jeg tager fejl, men det var meldingen jeg fik!:-)

Hej.

Er der nogen der ved hvilken bekendtgørelse man skal søge efter for at få disse oplysninger frem. Brændeovnsbekendtgørelsen udløb jo og det hele blev nulstillet til de foregående regler.

Men hvad er gældende nu?

Ja, ja har ikke fået søgt på det endnu, men det kommer, men hvis nu nogen lige vidste

mvh


 varmetossen

jeg smed et link tidligere i denne tråd, det var den som fik mig til at kontakte fejer.

mvh fma
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis