Knivslibning

Måske hører spørgsmål til knivslibning mere hjemme i et køkkenforum, men jeg tænkte at nogle snedkere el. lign. måske havde nogle gode råd.

Mit spørgsmål går på anbefalinger til slibning af køkkenknive. Eks Harald nyborg har nogle vådslibere, men er de pengene værd. Eller hvad skal kan der anbefales? Plejer at få slebet hos HWL, men hvis alle knive skal have en omgang hvert år, så bliver dét også en bekostelig affære.

Vh, S
Måske hører spørgsmål til knivslibning mere hjemme... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.

Jeg foretækker en god traditionel slibesten, hvis man holder den ren så er dens evne til at slibe konstant. Stenen nedslides i takt med man sliber sine knive, og de sandkorn som stenen er bygget op af, der kommer der hele tiden nye friske frem så og sige, stenen skal rettes op når den hules ud, men det er ikke det store problem.

En diamantsten slides, og på et tidspunkt sliber den ikke med samme intensitet, men er det kun til husholdningsbrug burde du kunne trække en fin æg op.

Mvh. Netkravler.

Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

Hvis vådsliberen laver en lidt grov slibning, skyldes det en dårlig afretning, af stenen, eller at stenen er for grov.
Thomek laver da en sten med korn 3000, hvis den er korekt afrettet, kunne jeg da ikke forestille mig, andet end det giver en fin glat slibning.

mvh jens
En tormek med en japansk vådslibesten, laver en glat æg, men det er et tilkøb, den følger ikke med din Tormek, for at lave den grove slibning der anvender du stenen korn 220/1000, 1000 fåes jo hvis du anvender den medfølgende slibesten til at finjustere gritstørrelsen med, den giver ikke helt korn 1000, men et udemærket resultat. Men det er stadig langt til Apex sliberen. Den skal dog ses i aktion før man er overbevist.

Og stenen til Tormek , eller en ganske alm. sten skal altid være totalt afrettet for at give et optimalt resultat.

Min Tormek anvender jeg kun til slibning af værktøjer som stemmejern, høvle og lign. Der er visse ting jeg hellere vil rette til, inden færdigslibning, på en bænksliber med samme styring som til Tormek, fordi det æder slibestenene afsindigt hutigt, feks, tilpasning af drejejern.

Jeg demonstrere sliberen næste gang her.

http://www.industrimuseet.dk/defaultdk.asp?o=10&k=177&s=235

Mvh. Michael

Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis