Knivslibning

Måske hører spørgsmål til knivslibning mere hjemme i et køkkenforum, men jeg tænkte at nogle snedkere el. lign. måske havde nogle gode råd.

Mit spørgsmål går på anbefalinger til slibning af køkkenknive. Eks Harald nyborg har nogle vådslibere, men er de pengene værd. Eller hvad skal kan der anbefales? Plejer at få slebet hos HWL, men hvis alle knive skal have en omgang hvert år, så bliver dét også en bekostelig affære.

Vh, S
Måske hører spørgsmål til knivslibning mere hjemme... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Høvlebænk på 27 apr 2010 12:09
777
ja man kan hurtig blive overbebyrdet med exstra arbejde
når ens viden bliver kendt

  Ja...  Det er jo så godt man også kan lave en skilling på det.

klart klart ellers bliver der jo aldrig smørkrans og basser
til kaffen
men selv om jeg kun sliber til eget brug endnu, så kunne
jeg ikke drømme om at gøre det billigere end hvis jeg var
ansat til det incl. alle tillæg
vil ikke underbyde min arbejdskraft da jeg mener den er mindst
lige så meget værd
har trods alt brugt min tid på at lærer det fra bunden af selv om
jeg aldrig har fået et såkaldt blåstemplet guld indfattet stykke
eksamens papir på at man har læst/stået i lære i så og så lang tid

nå nok om det nu ryger tråden hvis vi ikke vender tilbage til
den
mit indlæg var også mest baseret på at give flere valgmuligheder
incl. overvejelsen at det måske ikke er så dyrt enda at gå ud i byen
og få gjort det ordentlig,
hvis man ikke har løst til at invistere både tid og lidt kroner på
at lære det
personligt syntes jeg det er afstressende at slibe/hone dem op
i hånden uden maskinhjælp, selv om det tager lang tid hvirker
det åbenbart på lidt samme måde som hvis man kommer
i en eller anden form for meditativ tilstand

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg var tidligere vådslibe, båndpudse fan, men når det kommer til knive så aldirg mere, aldrig skal læses med meget stort.

Alle dage har vi vidst at en vådslibesten, ganske manuel var at fortrække, men at holde en konstant vinkel er stortset umuligt, med konstant mener jeg 100% hver gang ikke skiftevis, 90%-92%-98%-89% men 100% ved hvert eneste strøg.

For et par år siden købte jeg min Apex knivsliber ved edgepro-danmark og det er uden sammenligning den eneste knivsliber der kan give en poleret æg der er ens hele vejen, sliberen er manuel, lavet i slagfast acryl, jeg gav 2000 for min, lyder måske af meget, men dertil kan jeg kun sige, den er alle pengene værd, nu jeg kender den vil jeg sgu gerne give 2500 for den, desuden så  er der livstidsgaranti på Apex. Nuværende pris er vist 16-1700 kr. for det sæt jeg købte.

Kort mine slibemaskiner bliver kun brugt til at slibe stemmejern, huljern, økser, høvlejern mm. på ikke til mine knive mere.

Når først knivene er slebet op første gang, så tager det altså ikke meget mere end 5 min. at vedligeholde dem., når man er færdig med at slibe så føler man sig med rette danmarksmester i at slibe knive der kan kronrage.


Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

Jamen velkommen til Lav-det-selv. Bare lidt spøjst at du vælger at bruge dit allerførste indlæg på at reklamere for en ting der HELT TILFÆLDIGT bliver solgt af et firma der ligger i Vrå, hvor du TILFÆLDIGVIS bor.

Hmmmm.......... right.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tro mig Lansky kan IKKE det samme som Apex, det er to vidt forskellige sprog. Apex er rigtig mange knivmageres foretrukne værktøj. Lansky har 4 faste vinkler, apex har fra 10 til 30 grader flydende.

Og ja BS det er mig der forhandler Apex nu. men en ting er sikkert du havde sikkert ikke læst til ende hvis man havde starte med at skrive det.

I er begge velkomne til at sende en kniv til slibning med returporto, så kan i se om nogen af jeres maskiner kan hamle op med Apex. :-)

og vælg nu en som i vil forkæle en i bruger meget. evt. jeres jagtkniv, fruens kniv kan komme senere, de passer normalt ikke så godt på værktøj som os mænd eller hva :-)

Hilsen netkravler aka Michael

Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

Jeg er slet ikke i tvivl om at du ikke har sat dig nok ind i landskys dims.
fordelen er at man rammer eksakt samme vinkel hver gang. og med en pris på 600kr (sæt med 5 sten fra meget grov til meget fin) mod dine 2000kr så er valget slet ikke så svært.

Jacob
Jeg forhandler selv lansky, og lansky er udemærket, men langt langt bagefter Apex.
som sagt har lansky kun 4 vinkler som ikke er helt "slubfri" og så tager det altså meget mere end 5 min. at slibe en kniv op fra bunden med Lansky.
 
Og så er der også det med sikkerheden, man kan få den kendte lansky tommel, hvis man er uheldig, der er intet der hinder dig, "andet end din færdighed" i at ramme knivens skarpe æg.
Jeg lever rent faktisk af at slibe, Frisørsakse, barberknive, kokkeknive, og kirurgiske instrumenter, så jeg vil mene at jeg har slebet flere sakse og knive end de fleste.

Hvor er du fra Jacob

jeg skal på messe i Horsens i efterårs ferien, så hvis det er der i nærheden kan du selv komme og se.

Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

På opfordring har jeg valgt at bruge mit microskop til at demonstrere forskellige knivsliberes indvirkning på knive, normalt bruger jeg det kun på frisørsakse, da en saks er langt mere krævende end en kniv, det er trods alt to knive der skal være slebet perfekt for at arbejde .100% ens.  På denne side kan i se hvordan henholdsvis Lansky, Tormek " som jeg selv bruger til det grove", diverse slibestave, carbidslibere og Edge pro Apex sliber knive., jeg har valgt hele tiden at tilføje nye typer af slibere for at være så fair som mulig.

Hvor god en sliber skal være afhænger af det krav man har til den.

Test af knivslibere

Pas godt på hinanden

Mvh. Michael

Brug ikke dine penge på billigt skidt det er for dyrt i længden

Netkravler, hvordan ser du på anvendelse af "diamantsten" af denne type til brug ved vedligeholdelse af husets knive (køkken, have, jagt/fiskeri m.v.). Jeg tænker ikke så meget på om man kan "holde vinklen" så godt som hvis man har anlæg, men mere på evnen til at kunne trække en god æg op.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis