Hvilken stiksav?

Hej alle! Jeg har læst de andre tråde her på sitet omkring emnet, men fandt ikke helt det jeg søgte. Jeg har bug for at få en (professionel) vurdering af hvilken af følgende stiksave der er det bedste valg

a) Bosch GST 500 PE Bosch    (1062,- Carl Ras)  Snit i træ: 8.5cm
b) Dewalt DW343 K                (1099,- Bauhaus) Snit i træ: 8.5cm
c) Makita 4341 CTK                (1248,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
d) Milwaukee JS120X             (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 12.0cm
e) Makita 4351 CTK                (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
f)  Metabo STE 100 Plus         (1688,- Nørrebros værktøjsmagasin)snit i træ: 11.0cm
g) Bosch GST 135 CE             (1781,- Carl Ras) Snit i træ: 13.5cm
h) Festool ps300 eq-plus       (1994,- Carl Ras) Snit i træ: 12.0cm

Krav:

1) Holdbarhed
2) yderst stabil - Dvs. er nem at styre og saver ikke skævt med klingen på det   lodrette stykke (også på tykke træstykker)

3) Man kan få brede klinger i god kvalitet, så det er nemmere at save lige ud
4) Skift af klinge uden værktøj

Udgangspunkt:

Jeg er ikke professionel, men vil gerne ofre lidt på en rigtig god sav som kan holde i lang tid og som har stor anvendelsesmulighed... Ikke mere Toolmate til mig

Umiddelbart har jeg kig på maskine c, men er den noget værd i forhold til de dyrere jeg har listet? Altså er det merprisen værd at købe maskine d-h frem for c med henblik på stabilitet ved dybe træsnit og holdbarhed?

Endelig hvis I ved om disse maskiner kan købes billigere (som privat) et andet sted, så sig endelig til

Hej alle! Jeg har læst de andre tråde her på sitet... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En decideret anmeldelse ved jeg nu ikke om jeg kan give, men jeg kan da uden tvivl sige at makita 4351 er en super lækker sav. Så snart man får den i hånden kan man mærke at det er kvalitet. God størrelse, vægt og balance. Synes det er fedt at den starter langsomt op når man tænder den, og derefter går til ønsket hastighed. Hastighedskontrollen sidder lidt akhavet bagerst på maskinen, men det er til at leve med. Ellers kører den fint, og der er god kontrol over den. Den lamer desuden ikke så meget som min tidligere møgmaskine af mærket toolmate. Alt i alt synes jeg det er en fed maskine... men igen, jeg har ikke andet at sammenligne med end min tidligere toolmate, hvilket nok ikke er en helt fair sammenligning

Det var dog ikke altid at jeg fik det ønskede resultat, men det er nok mere mine manglende kundskaber end det er maskinen som er dårlig?

Jeg havde en planke med dimensionerne 14.5 X 4.5 x 200 (b,d,l) cm som skulle saves i kortere stykker af 14.5 x 4.5 x 30 cm. Problemet er at klingen kommer til at køre skævt i det lodrette snit (på planken som er 4.5 cm tyk),... ikke meget men nok. Jeg bruger en støttebjælke som guide, mellemhastighed og 1 pendulsving. Jeg kører tillige kun maskinen langsomt frem. 

Derfor lige nogle spørgsmål:

1) Hvordan indstiller jeg maskinen optimalt (tænker her på hastighed, pendulsving osv.), så jeg får det ønskede resultat?

2) Findes der klinger som er af kraftigere kvalitet, og som ikke så nemt kan bøje til siden? Dem jeg brugte fulgte med maskinen og var ikke specielt kraftige.

EDIT:
Har nu fundet frem til denne klinge fra festool, som ifølge dem selv kan levere snit i korrekt vinkel... men er der noget om snakken, og hvor kan jeg købe den henne???

Festool 75/4 FSG
http://www.festool.dk/mediandoweb/index.cfm?sLanguage=Danish&ID_O_TREE_GROUP=2414&ID_O_PRODUCT=65395&BLATT=1&PARENT=1691
Kraftigare klinge og lade maskinen arbejde selv er vejen frem. De fleste producenter har kraftige savblad. Du kan bla. også kigge efter Bosch´s blade.

Alle der sælger Festool, enten har dem eller kan bestille dem. Du bor jo ikke så langt fra en Carl rasmussen, de har dem sikkert hjemme.

Hey!

 Så fik jeg fat i sådan en festool 105/4 FSG klinge, og jeg må indrømme at det gjorde forskellen. Nu bliver det så tæt på perfekt som det kan blive, så det er bare fedt  Carl Ras havde dem sjovt nok ikke på hylden, men jeg fandt den hos nørrebros værktøjs magasin til 49 pr. klinge... lidt dyrt, men resultatet taler for sig selv. Så nu er jeg super glad for min nye maskine... så nu bliver det bare svært at holde maskinen i ro

Ved nogen af jer hvad forskellen er på Makita 4351 CTK og Makita 4351 FCT?
Synes jeg har svært ved, at finde ud af de store forskelle. Selve nummeret er jo det samme - men er der nogle større forskelle?

Med kærlighed og taknemmelighed - Gud

Hej God

Kig her: http://www.makita.dk/Default.aspx?ID=30

Såvidt jeg lige kan se, så har 4351FCT indbygget LED-lys, måske er der også andre forskelle, så prøv at nærlæse deres datablad, hvilket du finder i linket.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Skrevet af bredker på 01 mar 2009 18:52
nu har jeg prøvet de fleste af dem , og tror nu nok at jeg kender lidt mere til stiksave i praksis end de fleste ( da jeg har så stort forbrug af stiksav at jeg slider 1-2 stykker op om året )

min favorit af disse er helt klart makita , både holdbarhedsmæssigt / brugervenligt

bosch og dewalt er nok de dårligste af dine valg , dem holder ikke ert længe


Og skrive bosch ikke holder er nok lige og stramme skruen ,selvfølgelig hvis man er et svin med sit værktøj så holder intet !

jeg har en bosch stiksat fra 1989 og den kører som som var ny den dag i dag og den har været igennem lidt af hvert og blevet brugt rigtig meget

Jeg har også en ældgammel blå Bosch, den har ikke været skånet, men fungere stadigvæk perfekt.
Eneste ulempe, er det kræver en lang skruetrækket, til klingeskift.

På arbejde har vi en 4351 CTK , ikke nogen væsentlig forskel, udover værktøjsfrit klingeskift.

Men har du ikke det helt store savebehov, så overvej en akku stiksav, det er min erfaring, den oftere kommer i brug. (har en Blå bosch 14.4V akku også)

mvh jens


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis