Hvilken stiksav?

Hej alle! Jeg har læst de andre tråde her på sitet omkring emnet, men fandt ikke helt det jeg søgte. Jeg har bug for at få en (professionel) vurdering af hvilken af følgende stiksave der er det bedste valg

a) Bosch GST 500 PE Bosch    (1062,- Carl Ras)  Snit i træ: 8.5cm
b) Dewalt DW343 K                (1099,- Bauhaus) Snit i træ: 8.5cm
c) Makita 4341 CTK                (1248,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
d) Milwaukee JS120X             (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 12.0cm
e) Makita 4351 CTK                (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
f)  Metabo STE 100 Plus         (1688,- Nørrebros værktøjsmagasin)snit i træ: 11.0cm
g) Bosch GST 135 CE             (1781,- Carl Ras) Snit i træ: 13.5cm
h) Festool ps300 eq-plus       (1994,- Carl Ras) Snit i træ: 12.0cm

Krav:

1) Holdbarhed
2) yderst stabil - Dvs. er nem at styre og saver ikke skævt med klingen på det   lodrette stykke (også på tykke træstykker)

3) Man kan få brede klinger i god kvalitet, så det er nemmere at save lige ud
4) Skift af klinge uden værktøj

Udgangspunkt:

Jeg er ikke professionel, men vil gerne ofre lidt på en rigtig god sav som kan holde i lang tid og som har stor anvendelsesmulighed... Ikke mere Toolmate til mig

Umiddelbart har jeg kig på maskine c, men er den noget værd i forhold til de dyrere jeg har listet? Altså er det merprisen værd at købe maskine d-h frem for c med henblik på stabilitet ved dybe træsnit og holdbarhed?

Endelig hvis I ved om disse maskiner kan købes billigere (som privat) et andet sted, så sig endelig til

Hej alle! Jeg har læst de andre tråde her på sitet... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MUR123 den 01-03-2009 19:09

EDIT: Ej hvor fedt Anders K. det var da godt nok god timing med det tilbud fra xl byg. Og hold da op, den er 500 billigere end carl ras.  Med den pris, går jeg udfra ydelse/pris slår festool? Det er jo halv pris i forhold til festool

Tjekkede lige XL-Byg annoncen. Det EX-MOMS! Så den er "kun" 250,- billigere end Carl-Ras. Men - lidt har jo også ret :)

Hygge og god fornøjelse med indkøbet
Jørgen

Måske lidt off-topic, men CarlRas er som regel dyrere end alle andre (tilsammen) Det er super lækkert grej de har, men deres kundegruppe er håndværkere der både kan løfte moms og samtidigt afskrive værktøj. Det gør at de kan give prisen lidt mere "gas" end de mere privat-orienterede butikker. Jeg handler der selv pga service og udvalg, men billigt er det sgu ikke :)
lol det står godt nok med småt, at det er eks. moms  Nå men det er i hvert fald stadig samme pris som modellen mindre koster hos carl ras, så snupper den nok alligevel.

Tak skal I have for alle de gode svar, det var godt at høre lidt meninger fra alle jer "ude i felten"
Jag har haft Festool PS300,Bosch GST135, Bosch 85, Makita 4341.

Festool PS300:
Plus: Ganska skönt grepp, kan köra på skena om man som jag har annat Festool. Systainer, plug it kabel och bra dammsugning, lidt irreterende indstilling af bakkerne der styrer bladet, men det fungerer. Skal du sælge den får du meget god pris for den.
Minus: Den har ikke spånblæs, den larmer og vibrerer mere end Makita, dyr.

Bosch GST135:
Plus: Spånblæs, meget god styring af savbladet, den er let at indstille, både med bakkerne og vinkel.
Minus: Stor og klodset, tit har man ikke nogen skinne fra f.eks. en dyksav som kan bruges. Kort kabel der tit går i stykker.

Bosch 85
Plus: Solid og man kan tit få den til en god pris.
Minus: Gammeldags og grim :-), Kan ridse underlaget, ingen speciel god kontrol over savbladet, kort ledning der tit går istykker.


Makita 4341: (Næsten magen til 4351)
Plus: Led lampe som lyser på savsporet, Meget stille og vibrationsfri. God ergonomi og kan fås med systainer, ofte billig med uden LED lampen.
Minus: Ingen skinne og dårlig tilslutning af støvsuger.

Bedste køb pris/kvalitet = uden tvivl Makita

Bedste kvalitet: Festool eller Bosch 135. Kommer lidt an på om man har andet Festoolverktøj. Hvis man ikke har det, ville jeg tage Bosch´en.

Carl ras sælger tit Festool for 1595: - plus moms

jeg har været ind hos carl ras og kigge butikken tyndt alle de fede værktøj de har

men det endte med jeg smuttede hjem med en polsøre i lommen på knallert

fra assens til odense og hjem igen.?

men blå bosch stiksav at jeg menner at de er hårtføre i brug

som er næsten umulige at slå ihjel under normalle brug

dens store force er den kan spændes fast i skruestikken med sålen opad

og bruge den som "grov" dekubør sav på de riflede flader

på gearhuset lige under top håndtaget.?

en af den køber jeg. hvist andet ikke kommer i vejen.!!!

for at afløse den grønne hankemodel af bosch.!?!

som ved at være slidt op.

Annonce

hej

jeg kom til at købe en makita akku boremaskine for noget tid siden
nu er der sku kommet fler makita maskiner til i værktøjskassen

jeg har så valgt at købe mine maskiner på batteri i 18volts lition serien
nu har jeg ikke stiksaven
men hvis den har samme egenskaber og samme kvalitet som de andre maskiner så kan det ikke gå helt galt

batterierne holder strøm i lang tid selv ved hårdt arbejde
baterierne passer fra den ene maskine til den anden

så måske skulle du overveje om din ny stiksav ikke skulle være uden ledning
det er i hvertfald en ting som jeg er blevet træt af at rende rundt med forlængerledninger osv.

any way batteri eller ledning tjek denne side ud
www.prishammeren.dk

Hej alle!

Jeg ville blot lige meddele, at jeg nu er den stolte ejer af en Makita 4351 

Jeg kan så tilføje, at ovre hos Øbro træ (xl byg profcenter) sagde de at dewalt absolut ikke er noget håndværkere bruger, idet kvaliteten ikke er hvad den har været. De sælger det kun fordi de skal. De ville også klart anbefale makita, så noget tyder på at det er vejen frem... det vil vise sig  Anyway, nu skal der sgu snart saves

Jamen tillykke med den nye sav.

Når du nu får prøvet den af, kan du jo passende skrive en lille anmeldelse som andre måske kan ha' glæde af

Med venlig hilsen

Anders

kan kun sige at har foretaget det rigtige valg

som ovenfor nævnt er dewalt ikke så godt mere , stadig rimelig kvalitet , men for dyre
en nævner også bosch , har selv haft 2 af den nævnte model , og de er blevet meget dårligere , selv en poverkraft kan efterhånden hamle op med kvaliteten på den
prøv ved dansk værktøjs salg gode priser på Makita samt kanon service har selv handlet der flere gange
mvh kim
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis