Bålfad på træterasse afgiver strålevarme!

Vi hsr købt et bålfad (blue mountain fra silvan) med høje ben for netop at kunne bruge det på vores nye træterasse. Panikken greb min kæreste da han så de nye brædder boble pga varmen! Det havde vi netop forsøgt at undgå! 

Har i nogle gode råd til hvad vi kan gøre - evt isolere bunden af bålfadet eller andet?

Håber i kan hjælpe! ☺


- Kvinde i gør-det-selv verdenen -
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne sætte det på en granit sokkel, eller havefliser af beton.

Billedresultat for bålfad


Vi prøver igen, i morgen --

I skal have stoppet strålevarmen. Det kan gøres på mange måder, f.eks. som Jens skriver med betonfliser. En anden løsning kunne være en tynd metalplade. Den skal have lidt afstand for at virke bedst. Det optimale ville være at placere den i en Afstand på ca. 5 cm fra bålfadet, men det vil nok ødelægge designet. Alternativet kunne være en tynd træplade med metalpladen øverst som bålfadet så skal stå på. Størrelsen vil jeg tro skal være ca. 1,2 m i diameter.


Søren O

Tak for jeres svar! ☺ vi havde netop købt dette bålfad fordi vi har en træterasse og ville undgå strålevarmen, men desværre uden held. Jeg vil forsøge om man kan få en plade på af en eller anden art. Vedhæfter et billede af fadet her.


- Kvinde i gør-det-selv verdenen -

Det er ikke det smarteste jeg har hørt , et bålsted på en træterrasse , det kan kun gå galt .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Det er da godt nok underligt at en jernplade bliver brandvarm når man stikker ild i noget træ der ligger oven på den    
Som andre skriver, så er løsningen et underlag der kan tåle varme, og meget af det.
Sådan et bål bliver rask væk 1000 grader varm.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

På den anden side, stenalderfolket havde jo også bålsted (på en herd) i deres udhulet træstamme-både, til gengæld var der vand under kølen.    

Frank Chr. skrev den 14-07-2017 18:36:47

På den anden side, stenalderfolket havde jo også bålsted (på en herd) i deres udhulet træstamme-både, til gengæld var der vand under kølen.    

 De havde et lag ler eller en udhulet sten i bunden af den "kanoen" til at tage varmen. Skulle det alligevel gå galt var afkølingsmidlet inden for en behagelig rækkevidde.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 14-07-2017 19:06:34

 De havde et lag ler eller en udhulet sten i bunden af den "kanoen" til at tage varmen. Skulle det alligevel gå galt var afkølingsmidlet inden for en behagelig rækkevidde.    

 Jeps, en herd af ler.

Josephine skrev den 14-07-2017 11:32:03

Vi hsr købt et bålfad (blue mountain fra silvan) med høje ben for netop at kunne bruge det på vores nye træterasse. Panikken greb min kæreste da han så de nye brædder boble pga varmen! Det havde vi netop forsøgt at undgå! 

Har i nogle gode råd til hvad vi kan gøre - evt isolere bunden af bålfadet eller andet?

Håber i kan hjælpe! ☺

 Sæt fyrfadet på et eller flere lag betonfliser, så skulle i trykt kunne tænde op. Husk lige og vare jer for springende gløder, en spand vand og en stor suppeøse eller litermål vil det ikke være en dårlig ide og have ved siden af snobrødet bages eller pølserne brankes.       


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis