Genetablering af Windows XP

Hej Alle
Jeg er desværre løbet på et problem med min "gamle" (2 år) stationære PC, og jeg håber I kan hjælpe mig.

Problemet ligger i, at maskinen har svært ved at starte Windows XP op.
Computeren starter så halvvejs op, hvorefter der så står "Out of Range" og der sker ikke mere.
Det når også at komme det berygtede "blue screen of death", men jeg kan desværre ikke nå at læse hvad der står.
Nogle gange skriver den også at der var fejl i Windows, og man har så 4 forskellige måder at starte Wnidows op i igen:
-Start Windows normalt
-Start Windows i fejlsikret tilstand
-Start windows med netværkspromt
Og det sidste kan jeg ikke lige huske...

Lige meget hvilken valgmulighed jeg vælger, genstarter den, men den kommer til det samme billede igen og så starter det forfra.sad

Mit spørgsmål til alle jer kloge folk er:

Vil en mulig reetablering af Windows klare problemet?

Det skal lige siges at jeg kører Windows XP - SP2 med alle de opdateringer Windows Update har foreslået.

Hvis jeg skal reetablere windows, sletter den så ikke alle data på drev C: ? (Delt op i 2 partitioner C: og D: på hver 80 GB)

Og hvordan gøres det?
Skal man bare smide skiven i, og så går det af sig selv?

Jeg håber I kan hjælpe mig med dette store problem, da madammen er ved at skrive specielle og der vil nok blive lidt ballade hvis hendes opgave forsvandt. (Og jo, selv om rigtige mænd ikke tager back-up, så bliver der tager backup af denne opgave hver dag )

På forhånd tak for hjælpen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, du skal bare sørge for at du bootér fra cd'en når du skal installere forfra. Men jo den vil slette ALT på C:

Måske du ev.t kan prøve at reparere det, ved at sætte cd'en i og vælge den partion windows er installeret på, se om den kan rep. det og evt. få flyttet dine ting over på D: , hvis det kan lade sig gøre.

Det er så træls hvis man har noget C: som man egentlig skulle gemme, så det er forsøget værd.

Hilsen
 Mark
hvis du sætter windows xp cden i og den ikke automatiskk booter op på denne cd-rom skal du lige en smut ind i bios og slå boot fra cd til.

og ellers ville jeg Mark RL nævner prøve og se om du kunne rep i første omgang og så brænde filer ud eller flytte dem til en anden disk derefter kan du så hvis den ikke køre optimal kunne du så geninstallere windows.

syntes da det er et forsøg værd da det lyder som om du har nogle filer du nødig vil miste
Nu sagkundskaben er i gang med emnet, så lige et lille tillægsspørgsmål herfra. Da vi også har en gammel bærbar, der efterhånden er sandet helt til.

Når man geninstallerer er der vel en masse "gammel strøm", der får lov at slippe med over, om man så må sige.

Spørgsmålet er hvordan man laver en gammeldags formattering før (gen)installation? Det nytter jo ikke at få en dospromt frem i win og derefter en "format C:", da den meddeler, at det ikke er tilladt.
juelius: Jeg har aldrig haft held med Windows Recovery (eller Windows Reetablering). De gange, jeg har kastet mig over det, så gør den ikke, hvad jeg har håbet (genindlæser alle nødvendige Windows grundkomponenter), men giver mig en konsol, hvor man (som jeg har forstået det) skal kaste sig over denne liste af kommandoer:

http://support.microsoft.com/kb/314058 (scroll ned i bunden)

Og det giver mig ondt i hovedet.

Sig mig en ting: Du har partitioneret din hard disk. Hvad ligger der på D:? Eller rettere: Ligger der noget, du skal gemme fra D: eller er alt det interessante på C:?
Citat fra Lars ON

Nu sagkundskaben er i gang med emnet, så lige et lille tillægsspørgsmål herfra. Da vi også har en gammel bærbar, der efterhånden er sandet helt til.

Når man geninstallerer er der vel en masse "gammel strøm", der får lov at slippe med over, om man så må sige.

Spørgsmålet er hvordan man laver en gammeldags formattering før (gen)installation? Det nytter jo ikke at få en dospromt frem i win og derefter en "format C:", da den meddeler, at det ikke er tilladt.


Hvis du skal geninstallere Windows XP eller 2000, så booter du bare op fra cd'en. Umiddelbart efter får du mulighed for at slette hele C: partitionen. Og så vil der ikke være noget snask tilbage fra tidligere.

Men hvor gammel er den bærbare? Jeg er nemlig selv gået over til at benytte Ubuntu, som er Linux baseret, men er tusind gange mere brugervenligt end Linux tidligere har været. Faktisk er det lettere og mere brugervenligt at installere end Windows er.

Kort fortalt er Ubuntu et hit, og du får fuld Office pakke med (Open Office) og hvad du ellers måtte have brug for. Og du skal heller ikke bruge tid på at finde og downloade drivers, da Ubuntu selv har styr på det - meget af Ubuntu opleves som at "det bare virker".

Tjek det ud på ubuntu.com

Er din bærbare "meget gammel", kan du passende installere Xubuntu på den i stedet for "almindelig" Ubuntu. Xubuntu er så letvægter, at det kan installeres på en gammel 486'er.
Annonce
kom til og tænke på om du måske kunne installere windows på dit d: og den vej få adgang til dine filer på c:? så kan du jo bare lave det om igen når du har fat i dine filer
Citat fra fudji

kom til og tænke på om du måske kunne installere windows på dit d: og den vej få adgang til dine filer på c:? så kan du jo bare lave det om igen når du har fat i dine filer


Samme tanke havde jeg, men det kræver, at han kan tåle at miste data fra D:, for installation af Windows på D: kan så vidt jeg ved ikke gøres uden, alt data på D: slettes.

Man kunne så sikkert godt med et partitioneringsprogram oprette et E: af den overskydende plads fra fx. D: og så installere Windows på E:

Jeg ved egentlig ikke, om partitioneringsdelen i Windows, når man skal installere, tillader at oprette et E: *uden* data slettes fra D:.
Måske kan dette hjælpe. Har lige lavet min søsters computer og der blev intet slettet.
http://www.helgec.dk/chkdsk.html

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Hej julius.

Skriver lige fordi jeg for længe siden i forbindelse med koks i vores xp fandt et sted i "spywarefri .dk" hvor der var en forklaring på hvordan man genindstallerede xp uden at miste data.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
i øvrigt tak for hjælp kro biggrin, jeg fandt så ud af, at man alligevel undervejs i genindstalleringsproceduren faktisk får tilbudt en formattering, så nu kører den gamle bærbare igen som en vårhare på vej hen over windowsbaggrundens grønne marker.

du har i øvrigt fristet mig til at prøve at installere ubuntu på en gammel pc, bare for at se hvad det er og hvad det kan.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis