Ny pc

Hej jeg søger en ny computer, den skal ikke være for dyr (kan samle den selv), men skal dog kunne trække de halvtunge spil.


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med andre ord: Du er interesseret i foreslag til hvilken hardware, der er interessant at købe til en gamer-pc?

Lad os starte et sted: Hvad er dit budget?

Kommer du til at genbruge gamle dele eller skal alt (ja, ja, jeg ved godt, du sikkert har mus og keyboard) købes?
Jeg har en Acer aspire t180-db7z. Måske kan noget hardware bruges, der sidder en 1,60 ghz prosessor i, og den har 1 gb ram. Med vista. Den kører ikke for godt med vista., så en der kan trække noget mere, må gerne have vista hvis det er. mit budget er nok højest 5k


 

Grafik:
9800GTX 512MB: 1800 kr.
8800GT 512MB: 1100 kr.
9600GT 512MB: 1000 kr.

CPU:
Intel Core2 Duo 8200 2.66 ghz 6MB: 1000 kr.
Intel Core2 Duo 8400 3.00 ghz 6MB: 1200 kr.
Intel Core2 Quad 9300 2.5 ghz 6MB: 1650 kr.
Intel Core2 Quad 9450 2.66 ghz 12MB: 2000 kr.

Bundkort:
Vælg noget med Intel P31, P35, G31, G33 chipset. Husk at sikre dig, at de understøtter SATA2, og de er kompatible med dit CPU-valg. Det burde de være, men tjek alligevel på producentens hjemmeside. Prisen vil være 400-500 kr.

RAM:
Køb noget 2x2GB PC2-6400 fra en kendt producent. Jeg havde nok snuppet Corsair XMS2 eller OCZ Platinum. Begge vil ende på under 600 kr. Du kan også nøjes med 2x1GB, hvis du vil spare nogle hundrede kroner - søg evt. selv på dual channel 240-pin DDR2 på edbpriser.

Hard disk:
Jeg foretog en søgning på SATA2 diske med max pris på 500 kr. og der var en 250GB disk med 32MB cache. Den havde jeg snuppet. Vælger du noget andet, så husk at have øje på cache og søgetid.

Kabinet:
Der er flere lækre til under 500 kr. Du kan snildt spare her og nøjes med et til under 300 kr.

Strømforsyning:
Den er lidt sværre. Det skal helst være et kendt mærke, for ender du med noget billigt lort, så vil din maskine gå ned og i værste tilfælde vil komponenter futte af. Og det er ikke noget kvalitetsstempel, at PSU'en har en høj watt-rating. En god 300W vil lammetæve en billig 600W.
Antec, Corsair, FSP Group, Hiper Vision, OCZ eller Seasonic havde jeg nok valgt til under 500 kr. Find de interessante og søg på navnet + review på google og læs, hvad tests er kommet frem til.

I valg af CPU og grafik kan du jo passende foretage nogle google søgninger og læse, hvordan de performer i forhold til hinanden.

Din gamle pc havde jeg nok installeret den nye Ubuntu 8.04 på, og så kan du jo bruge din Vista licens på din nye spand.
Kunne det tænkes at jeg´måske kunne nøjes med ny cpu. grafik og ram? og så beholde hd og strømforsyning osv. fra den gamle?


 

Citat fra kro

Grafik:
9800GTX 512MB: 1800 kr.
8800GT 512MB: 1100 kr.
9600GT 512MB: 1000 kr.

CPU:
Intel Core2 Duo 8200 2.66 ghz 6MB: 1000 kr.
Intel Core2 Duo 8400 3.00 ghz 6MB: 1200 kr.
Intel Core2 Quad 9300 2.5 ghz 6MB: 1650 kr.
Intel Core2 Quad 9450 2.66 ghz 12MB: 2000 kr.

Bundkort:
Vælg noget med Intel P31, P35, G31, G33 chipset. Husk at sikre dig, at de understøtter SATA2, og de er kompatible med dit CPU-valg. Det burde de være, men tjek alligevel på producentens hjemmeside. Prisen vil være 400-500 kr.

RAM:
Køb noget 2x2GB PC2-6400 fra en kendt producent. Jeg havde nok snuppet Corsair XMS2 eller OCZ Platinum. Begge vil ende på under 600 kr. Du kan også nøjes med 2x1GB, hvis du vil spare nogle hundrede kroner - søg evt. selv på dual channel 240-pin DDR2 på edbpriser.

Hard disk:
Jeg foretog en søgning på SATA2 diske med max pris på 500 kr. og der var en 250GB disk med 32MB cache. Den havde jeg snuppet. Vælger du noget andet, så husk at have øje på cache og søgetid.

Kabinet:
Der er flere lækre til under 500 kr. Du kan snildt spare her og nøjes med et til under 300 kr.

Strømforsyning:
Den er lidt sværre. Det skal helst være et kendt mærke, for ender du med noget billigt lort, så vil din maskine gå ned og i værste tilfælde vil komponenter futte af. Og det er ikke noget kvalitetsstempel, at PSU'en har en høj watt-rating. En god 300W vil lammetæve en billig 600W.
Antec, Corsair, FSP Group, Hiper Vision, OCZ eller Seasonic havde jeg nok valgt til under 500 kr. Find de interessante og søg på navnet + review på google og læs, hvad tests er kommet frem til.

I valg af CPU og grafik kan du jo passende foretage nogle google søgninger og læse, hvordan de performer i forhold til hinanden.

Din gamle pc havde jeg nok installeret den nye Ubuntu 8.04 på, og så kan du jo bruge din Vista licens på din nye spand.


Stort set enig i det beskrevne.

Med hensyn til grafikkort vil jeg dog klart gå efter et 8800GT da det efter min mening har den bedste ydelse i forhold til pris lige pt.

Med hensyn til CPU så undgåIntel Core2 Duo 8200 og Intel Core2 Quad 9300 fordi prisforskellen er for ringe til at spare her i forhold til ydelse.

Med hensyn til HD så gå ikke under 500GB.

Husk at grafikkort, hd og det hele sluger en masse strøm så en god strømforsyning er alfa og omega og du vil nok fortryde hvis du køber noname og under 600 watt.

/Cata
Annonce
Sådan nogle præ-samlede mærkevare computere har ofte kun lige den størrelse strømforsyning i, der skal til at trække den originale hardware, den er født med.

Hvis den er på 400W eller derover, kan du jo tage chancen - du vil hurtigt finde ud af, hvis den eksisterende strømforsyning er underdimensioneret, for pc'en vil generelt køre ustabilt og genstarte fra tid til anden, og nogle gange vil du ligefrem kunne høre på den, at den er spændt hårdt for.

Man kan sige meget om strømforsyningerne i præsamlede pc'er, men kvaliteten plejer at være i orden, så du bør ikke frygte, at noget futter af (og tager andre dele med i faldet), hvis den er underdimensioneret. Det er i højere grad noget, der vil ske med en billig strømforsyning.

Du kan eventuelt købe sådan en her, som er en lille strømforsyning, der sidder i en af pladserne til CD/DVD i kabinettet. Meningen er, at den hjælper den eksisterende strømforsyning på vej og leverer strøm til grafikkortet (og også CPU? ved det ikke lige - google dig til et review af den): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215778

Min ven købte en, og den har udført sin opgave upåklageligt.

Cata: Enig. Jeg ved også, hvad jeg selv havde valgt på listen af CPU og GFX smile
Tak for rådene, jeg finder ud af noget snarest.


 

Ville lige knytte en kommentar til det, jeg har skrevet om præsamlede computere og kvaliteten af deres strømforsyning:

Min kommentar var ment for mærkevare pc'er såsom Dell, IBM, Acer, Fujitsu-Siemens og hvad slænget ellers hedder.

For pc'er samlet fra den lokale computer forretning, der ses det ofte, at der benyttes strømforsyning af en mindre hensigtsmæssig kvalitet.

Jeg kan selvfølgelig ikke skære alle over en kam, men det er, hvad jeg har oplevet ud fra dem, jeg har set.

Grossmann: Hvis jeg var dig, havde jeg købt en 8400 og et 8800GT. Sig til, hvis du vil have specifikke anbefalinger til nogle af delene.
vil du give et eksempel på en hjemmebygget? fremfor hvis jeg skifter nogle dele i min nuværende?


 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis