LP => PC - skal jeg bruge en forforstærker el bare kabel og program?

Jeg ligger inde med en samling LP'er som fylder uden at blive hørt, fordi jeg ikke umiddelbart kan slutte grammofonen til mit ny labre NAD-anlæg.
Og tænker på at lægge dem ind på min PC for evt. at brænde dem over på CD.

Jeg kan bare ikke finde ud af, om jeg er nødt til at købe en forforstærker (/preamplifier) for at kunne gå fra analog til digital lyd
Eller er det - som nogen mener på en gammel tråd herinde - bare et spørgsmål om kabler & omskiftere, der kan køre fra mit gamle anlæg m phono-indgang til computerens usb + et eller andet program, der kan downloades?

Er der mon nogen, der ved det?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer lidt an på, hvad du har af udstyr i forvejen.

Er der stik bag på det gamle med betegnelsen 'Tape Out' eller 'Tape Record' og et stik (mini-jack) på computeren med betegnelsen 'Line In', er det et spørgsmål om at forbinde dem, og så finde noget software, som kan lave et almindeligt analogt signal om til digitalt.

Ellers er ideen om USB-grammofonen ikke så skæv, den fås til under 1000 kr og har alt det fornødne inkl. software til at konvertere til digitalt og dele op i enkeltnumre.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ville personligt foretrække at optage numrene med min eksisterende pladespiller, da dens pickup og lydkvalitet burde være bedre end de der billige (men skidesmarte) USB-pladespillere smile

Det ser ud til, at i denne guide behøver man ikke købe sig en USB-pladespiller:
http://www.pcabusers.com/vinyllp/vinyllp.htm

Endnu en guide her: http://www.cyberwalker.com/article/207

Jeg gik egentlig bare på google og søgte på "how to record LP". Du kan sikkert finde flere guides selv ved at se listen af resultater igennem eller ændre på søgekriterierne.
Problemet med ikke at bruge en forstærker er at når man optager signalet på PC'en, så optages det digitalt, og når man forstærker et digitalt signal, så gør man det over hele spektret, og det lyder derfor ikke lige så godt som hvis du bruger en "rigtig" forstærker, og så bare optager den forstærkede lyd. Men ligesom med pladespilleren/pickuppen så er det jo også et spørgsmål om kvaliteten af forstærkeren. For en crappy forstærker vil ikke kunne levere en bedre ydelse end PC programmet alligevel.

Heldigvis kan man købe en fornuftig forstærker brugt meget billigt nu om stunder da man jo næsten ikke bruger sådan nogle mere.
Tusind tak for indlæg + links. Når jeg ikke har fået takket før, er det fordi jeg gik lidt i stå da min forstærker var til reparation og jeg derfor ikke kunne få tjekket dens linjer.
Det er jo fristende at køre billigst muligt henover min allerede udmærkede Nad-forstærker - som har en record out linje - gør det det mon ikke ud for tape out?
Mvh Nanna
Annonce
Jamen det er bare helt OK.

Record Out er lige netop hvad du skal bruge. Lad os endelig høre, om det lykkes dig.

Pøj pøj med det.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej

Hvis du ikke kan slutte grammofon til din NAD så kan det jo være lige meget med Rec-out!

Du skal bruge en forforstærker som du så kan sætte til pc.

mvh klaudi

mvh
OK, men kan den mon ikke køre over aux? El "disc", som jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad de mener med, men det kunne måske være grammofon?
Ved du iøvrigt om det samme vil gælde med en USB-grammofon?
Alternativt har jeg to gamle (og dårligere) forstærkere, en Luxor og en Denon, hvoraf ingen har tape el. rec. out, men Denonen har to tape-tilslutninger, en rec. og en PB, ved ikke om noget af det kan bruges...
mvh Nanna
Nej, grammofonen kan kun tilsluttes en decideret 'Phono' indgang. Dels er signalet fra en grammofon meget svagere end det fra f.eks. en CD, dels er der foretaget en filtrering under indspilning af grammofonpladen som gør, at de dybe toner i musikken er meget svage i forhold til de høje (ellers ville udsvingene i grammofonrillen bleve alt for store), dette skal 'vendes' i grammofonindgangen - det såkaldte RIAA-trin.

Så hvis du ikke har en forstærker med både 'Phono In' og 'Record out', virker det ikke.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvis Denon'en har en Phono indgang burde den kunne bruges, så skal du finde udgangssignalet på tape siden, forbind tape-PB til Line ind på PC.

En USB grammofon kan du ikke tilslutte til ekstern forstærker, med mindre den har USB tilslutning.

mvh klaudi

mvh
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis