Rengøring og behandling indvendigt træværk

Hej
Det indvendige træværk i vores Granada 27 er efterhånden ved at være temmeligt jordslået / har mug (sorte pletter mv.). Så vi vil gerne friske det op.

Træet er tidligere blevet behandlet med alm. teaktræsolie, men det fjerner jo ikke det sorte jorslåede/muggen.

Så hvordan griber vi sagen bedst an? Skal vi slibe træet ned eller vaske det ned, og i givet fald med hvad? Og hvordan behandler vi træet bedst fremover.

Mvh.
Peter Drejer
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter.
Du skal igang med noget varm Klorin vand, og så skal der virkelig skures. Sørg for god udluftning medens det står på og bagefter så der kan blive tørt i kahytten. Hvis du fortsat vil bruge at oliere træet er det altså ikke nok at du gør det en gang hvert andet år. Det skal gøres mindst tre gange over en sejl sæson, havluft er virkelig hardt ved træværk. Du kan også larkere det men det er et rimeligt stort stykke arbejde og du vil vel gerne ud at sejle nu.
Men uanset hvad så skal du give træværket noget imprenering mod svamp o.l. inden du går igang med noget andet

V.h. Håndværkeren
Hej peter drejer
Jeg har gode erfarringer med brintoverilte. Jeg kan ikke huske hvor mange % det var, men det var en mild blanding.
vh Leif.

leif-s
Hej Leif og Håndværkeren
Tak for Jeres svar. Vi endte med at vaske træet ned med klorbaseret trærens og har så olieret træet med Teaktræsolie til havemøbler, som indholder kemikalier der hæmmer evt. svampevæsk. Og så planlægger vi, at oliere træet et par gange i løbet af sæsonen samt ikke mindst inden vinter - så træet har rigeligt med olie til at modstå fugten i båden vinteren over.
De bedste hilsener
Peter drejer
Øh Peter ! hvor drejer du hen ?

Ja jeg ved det men den lå lige for højrebenet.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis