Varmeanlæg...Træpiller/træfyr og solvarme

Hej GDS folk

I forbindelse med renovering af et hus, skal vi skifte et gammelt oliefyr ud med et pillefyr. Samtidig vil jeg gerne beholde muligheden for at bruge mit Salamander fyr til at brænde træ.

Har vedlagt en anlægstegning, som jeg håber på lidt respons på. Er jeg helt på afveje???

Pillefyret skal være det primære om vinteren, med mulighed for at tænde op i brændekedlen og supplere solvarmen om sommeren.

MVH

Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej lars der må under ingen omstændigheder være ventiler . imellem den åbne eks og kedel.
du skal droppe tanken med salamanteren. Den er ikke egnet til træfyring, og da slet ikke uden lagertank.
kik ind til www.stokerpiller.dk Og få svar på dit diagram. Der er en masse eksperter. Også i solvarme
Jeg vil mene at du godt kan droppe din ide med brændefyret, det bliver noget af en flok ventiler der skal kunne adskille de forskellige kredse. Og så tror jeg ikke du spare noget ved at starte brændefyret op i forhold til at lade pillefyret gøre arbejdet. Desuden skulle et rigtigt dimitioneret solvarme anlæg kunne leverer rigeligt med varmt brugsvand.

V.h. Håndværkeren
>Du kan ikke få noget godkendt med en gammel salamander kedel i dagens danmark. Så jeg håber den er sat til allerede nu. Men ellers er det vel bare at køre på stokeren om vinteren og solvarmen om sommeren

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil fyre extra. Var det ikke for at spare miljøet du vil indstalere solvarme, og bruge pille fyr om vinteren ?
Hej

Jeg ser kun et rationale i brændefyring hvis du ikke skal betale for dit brænde. Hvis du skal det er det da meget nemmere med træpiller. Brændefyring uden akkumulationstank er muligt men ikke godt. Så hvis det anlæg skal blive godt skal der altså en moderne brændekedel og akkumulationstank, ladeventil mv på - og så er det jo ikke så billigt mere. Man kunne jo vælge en kedel til pillefætteren som også kunne gøre det ud for en brændekedel, hvis man skulle få energi til at afmontere pillefyret. Det skal lige siges at en pillefætter ikke behøver akkumulationstank. Personlig bruger jeg mit gratis træ i brændeovnen, 5 tons træpiller i pillefyret og har det gamle oliefyr stående som automatisk slår til så et driftsstop på pillefyret ikke resulterer i et koldt hus. Ingen koner eller børn er særlig vilde med at opleve det.
Så i bund og grund er det som man skal overveje hvormeget man vil investere i at have mulighed for at kunne brænde andet end træpiller af. Jeg tror tilbagebetalingstiden på en brændekedel + akkubeholder er mange år i praksis. Det gælder selvfølgelig især, hvis man også skal betale for sit brænde.

vh Anders
Annonce
Har selv stået i nogenlunde samme overvejelser.
Jeg har valgt at køre mit brænde gennem en flishugger, og så køre det gennem en Baxi stoker, som kan brænde lidt af hvert.
Ved Ramirent kunne den lejes for 1500 for en weekend - den kunne tage 20 cm stammer.
Først mange tak for rådet med ventiler mellem fyr og exp. Jeg vil prøve pillefyring siden.

Salamanderen er installeret, og vi bruger den hele vinteren uden expension, så det er muligt. Vi har selv alt det brænde vi kan bruge, men Salamanderen er ikke særlig effektiv, så der skal meget brænde til.

Det jeg havde tænkt mig var at bruge solvarmen og slukke for pillefyret om sommeren. Jeg er dog ikke sikker på om solvarmen kan dække behovet og ønsker muligheden for at bruge brændefyret om sommeren, når solvarmen ikke er tilstrækkelig (længere periode uden sol er jo normalt i DK).

Ideen er at tænde op i brændefyret og køre varmen direkte ind i varmtvandsbeholderen. Cirkulationspumpen skal starte når brændefyret kan levere varme og slukke når det brænder ud. Dermed håber jeg på lidt automatik og at kunne fyre en enkelt gang imellem, istedet for at bruge el-varmen i solvarmetanken.

De fleste af de ventiler jeg har på anlægget skal jeg have alligevel, men jeg kan selvfølgelig undvære shuntventilen, hvis det skulle være mere simpelt. Der skal være en blandeventil på fremløb af brugsvand p.g.a. solvarmen, og blandeventilen til pillefyret skal forhindre tæring.

Tak for jeres input.

Lars
Hej Lars.
Ved du ikke at selv på en overskyet dag, giver solens stråler liv til et solvarme anlæg. Det kan lyde mærkeligt men det er ikke lyset fra solen der opvarmer sol anlæget.

V.h. Håndværkeren
Hej Lars
Der må ingen ventiler være mellem kedel og åbeneks. Det er ulovligt. Jeg ved ikke om vi misforstår hinanden. Er der ventiler på som tegnet i dit diagram, som det er installeret nu. Det er jo for din egen sikkerhed. Kommer kedlen til at koge udvider vandet sig. Og har en ventil sat sig fast eller man er kommet til at lukke for et. Kan det gå gruelig galt. Stigrøret skal være fri og placeret over kedlen. Der må gerne være et tee til fremløbet til huset.
Hvis du har gratis adgang til brænde. Ville jeg godtnok investere i en gasogenkedel. Så er der kun 10 procent af energien der går tabt i skorsten. Og du får røggasserne brændt godt af. 90 procent af energien i træ består af gasser. Så får du ingen klager over røg da der ikke kommer røg ud gennem skorsten. Det forudsætter dog en akkumoleringstank på min 1000 liter. Men så er du også godt kørende. Sådan en kul og koks salamander udnytter vel kun 40-45 procent.

Så ud med den.

Jeg har selv en Vigas og en gl. olietank til akkumolering. Om sommeren fyrer jeg kun op hver tiende dag for at lave varmt brugsvand. Og om vinteren fyrer jeg tanken op til et døgn ved at fyre i 4 timer. Og jeg bruger ikke ret mange m3 træ til at opvarme mit 170 m2 gl. hus op. Nok små 20 M3. Og det er nåletræ.
mvh 666
I Arden bor, Ernst Drastrup, en pensioneret smedemester. Han laver gratis diagrammer for folk. Og han har også tegnet diagrammet til mit anlæg, også med solvarme (det har jeg ikke fået sat til endnu)
Jeg syntes du skal kontakte ham. Så laver han en udførlig diagram. Både med pillefyr og brændefyr og solvarme
Hans mail er [email protected] Du kan også skrive solvarmeeksperten som søgeord på google så finder du hans hjemmeside.
mvh 666
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis