Mørtel eller puds til væggen?

Hej alle,

Jeg er ny til dette forum men håber virkelig i kan hjælpe.

Jeg har lige fjernet en dørkarm men i denne process har jeg samtidig fået revet en del af det puds eller mørtel som dækker murstenene med. Dette har efterladt nogle temmelig store bare pletter i væggen.

Nu er mit spørgsmål så.

Hvad bruger jeg til at dække op med igen?

Hvordan bære jeg mig ad men denne øvelse?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jonas
Velkommen til sitet.
Du kan købe en pose færdigblandet mørtel i et byggemarked, det skal blot blandes op med vand.
Inden du kommer det på, skal du have fugtet hullerne godt fx med en hvidtekost.
Hej
Frank
Ok. Jeg kan godt bruge mørtel til en indvendig væg?

Er mørtel tykt nok til at sidde selv uden at begynde at løbe? Det er nemlig et ret tykt lag jeg skal have smurt på. Næsten 1 cm tykt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jonas
Mørtel kan fint sidde indvendigt i et 1 cm tykt lag - det du har "mistet" svarer vel til det mureren lagde på væggen oprindelig.
Du bestemmer selv konsistensen, det skal være som en lidt tyk grød, så løber den normalt ingen vegne.
Du skal bruge en murske eller pudseske til at lægge mørtlen op med og et træbræt til at glatte efter med.
Måske skal du også bruge finpuds bagefter, det er svært at bedømme udfra billederne.
Prøv evt. med et stykke, der ikke er synligt (fx nederst, vil blive dækket af panelet), lad det tørre og sammenlign så overfladerne på det nye hvv. gamle puds. Så kan du også bedømme konsistens og arbejdsmetode.

Se evt. mere på http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=2&i=99&kategori=10

Fjern det/de søm der sidder efter karmen.
Er det fugt, der ses på de nederste 4 skifter mursten på billed 1?

Hej
Frank
Mange tak for svaret.

Så vil jeg invistere i en gang mørtel samt evt. noget fin puds. Der skal faktisk opsættes et skab som dækker hele det hjørne så udseende er ikke så vigtigt. Det skal bare lukkes til. Hvis ikke det skal have samme struktur som resten af vægen kan man så godt bare grunde mørtelen og male ovenpå?

Jeg skal ikke kunne sige om det er fugt. Det ser godt nok sådan ud, men jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor der skulle være fugt i det hjørne. Det er en 2 sals lejlighed og det er et tørt rum som ikke ligger sønderligt tæt på vådrum. Det er heller ikke fugtigt når jeg rører ved det. Hvis det er fugt er det så et stort problem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jonas
Ja, så er det jo næppe grundfugt...smile
Hvis det ikke føles fugtigt eller lugter muggent, så er det vel blot en misfarvning eller en gammel skade, så glem det.

Med hensyn til færdigbehandling kan du godt grunde og male direkte på pudset. Du kan vel komme ud for, at du senere flytter skabet eller skal sælge lejligheden og så er det jo rart at det er lavet færdigt.
Hej
Frank
Men husk nu at det skal være meget fugtigt inden du begynder og pudse. Og tag lige og fjern det der sidder løst, så er det nemmere at pudse det op igen. Men ellers bare klø på med projektet. Skriv igen hvis det er der er noget du er i tvivl om.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville benytte en kalk mørtel. Den indeholder IKKE cement. fx en kkh35/65/500 0-4mm (korn størrelsen), Alternativt kan du benytte en der har 0-2mm kornstørrelse Den kan du blande med vand indtil du har en grød der er ligesom lind havregrød. Den skal så står i 20 minutter og derefter kan du benytte den.
Årsagen til at jeg ikke vil benytte cement, er at du har faktisk optil 60 minutter og fumle med mørtelen. Den kan du ikke med cementmørtel, den tørrer meget hurtigere.

Hvis der er et skab bagved, behøver du ikke finpuds.
Da skabet dækker.
Arbejdet er nu gået igang så jeg nåede ikke at få det sidste råd om kalk mørtel med. Jeg endte med at købe noget reperationsmørtel fra Silvan som der bare skulle vand i.

Resultat blev således:

http://jonas.toppenberg.com/mur4.jpg
http://jonas.toppenberg.com/mur5.jpg

Nu er der dog opstået et nyt problem. Da jeg fjernede den anden karm og toppen af karmen viste det sig at der er nogle meget store hulrum omkring hele karmen i venstre side og i toppen. Dette kan ses på disse billeder:

http://jonas.toppenberg.com/mur6.jpg
http://jonas.toppenberg.com/mur7.jpg

Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal dække disse huller. Indtil videre har forslagene været

1. at skumme hele hulrummet og mørtle udenpå.
2. at skære karmen som jeg lige har fjernet til således at jeg kan sætte nogle trælister ind i hulrummet og mærtle udenpå
3. at købe en meget tynd træplade og sømme den på som en ny men meget fladere karm.

Er der der andre og bedre forslag eller er der et af ovenstående der lyder som om det er i den rigtige retning?
Hej Jonas
Jamen det ser da OK ud på billed 4 og 5 - tillykke med det!

De store huller:
Forslag 4
Fyld det mørtel og stumper af mursten.

Hej
Frank
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også