VVS spørgsmål.

Jeg er stødt ind i en simpel opgave som alligevel er blevet et problem.
Jeg skal have et rør fra stueetagen, som skal forsyne en gulvvarmeshunt på 1.sal. Afstand 3 meter. Antal kredse ca. 7stk. Gulvvarmearial lidt under 200kvm.

1.Vss'er fortæller at der skal bruges 28mm rør mellem de to steder.
2.Vvs'er fortæller at der bare skal være 22mm rør.
3.Vvs'er fortæller at jeg bare kan tage 2rør af 20mm som jeg jo sikkert har tilovers fra selveste gulvvarmen.

Havde der bare været 1 svar ville det være en simpel opgave. Men nu synes jeg det bliver kringlet.
Jeg var selvfølgelig mere glad for den 3.Vvs'er da jeg bare kan lægge flere slanger af det som jeg i forvejen har liggende.
Synes ikke det bliver sjovt når jeg skal give 1700.- for 28mm da jeg kun kan købe 50meter af gangen, og jo skal bruge under 10meter.

Skal det sættes til afstemning så jeg kan se hvad der er godt nok.

(OSB! Varmekilden er jordvarme og de fortæller noget med en lav fremløbstemperatur.)

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Nif

Jeg er stødt ind i en simpel opgave som alligevel er blevet et problem.
Jeg skal have et rør fra stueetagen, som skal forsyne en gulvvarmeshunt på 1.sal. Afstand 3 meter. Antal kredse ca. 7stk. Gulvvarmearial lidt under 200kvm.

1.Vss'er fortæller at der skal bruges 28mm rør mellem de to steder.
2.Vvs'er fortæller at der bare skal være 22mm rør.
3.Vvs'er fortæller at jeg bare kan tage 2rør af 20mm som jeg jo sikkert har tilovers fra selveste gulvvarmen.

Havde der bare været 1 svar ville det være en simpel opgave. Men nu synes jeg det bliver kringlet.
Jeg var selvfølgelig mere glad for den 3.Vvs'er da jeg bare kan lægge flere slanger af det som jeg i forvejen har liggende.
Synes ikke det bliver sjovt når jeg skal give 1700.- for 28mm da jeg kun kan købe 50meter af gangen, og jo skal bruge under 10meter.

Skal det sættes til afstemning så jeg kan se hvad der er godt nok.

(OSB! Varmekilden er jordvarme og de fortæller noget med en lav fremløbstemperatur.)


Hejsa..
ja den er lidt træls.. Men jeg ville sætte min lid til den første vvs.. Har du (når du er færdig med at lave det) for lidt vand-dækning, er du på røven.. har du for meget er det ingen problem ;-)... knap 200 kvm er en del..

Mvh Jan J
Citat fra Nif

Men løsning 3. koster 1.700.- mindre. Får man ikke mere vand i 2x20mm end 1x28mm. Den tykkelse har jeg jo liggende på "lager".


Er du sikker på at vvsér nr 3 ikke mener at du så skal føre ialt 4 rør frem og tilbage ?

En af grundreglerne i lavtemperaturanlæg (F.eks jordvarme) er jo bedre flow -jo bedre effekt !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tværsnitsarealet beregnes som radius i anden * pi. Hvis godstykkelsen er 2 mm (check dog lige 28 mm røret om godstykkelsen er større)
2x20 vil give dig et tvætsnit på 2*8*8*3,14=402 mm2
1x28 vil give dig 12*12*3,14= 452 mm2.

Så de 2 x 20 giver dig et ca. 11% mindre tværsnit. Om det er nok skal jeg ikke kunne sige.

mvh
Jens
Citat fra shortcut

Er du sikker på at vvsér nr 3 ikke mener at du så skal føre ialt 4 rør frem og tilbage ?

En af grundreglerne i lavtemperaturanlæg (F.eks jordvarme) er jo bedre flow -jo bedre effekt !


Han sagde 2x2stk 20mm, men havde jeg mere kunne jeg bare trækket et ekstra. Altså 3x2stk 20mm. Og dette gør heller ikke noget efter som det koster gratis.

Det gør altså ikke noget at jeg trækker flere mindre end et stort.
Havde man nu bare kunne gå ind i en butik og købe de 8-10meter af 28mm havde jeg selvfølgelig bare gjort dette. Men synes at det i overkanten at man skal købe 50meter af gangen. Jeg ville mene at vvs'erne lå inde med dette til at afklippe, men dem jeg har snakket med har det ikke. Tænkt hvis der heller ikke kunne sælges 2meter elkabel, men bliver tvinget til at købe en hel rulle.

 

Annonce
En ringning rundt til de lokale VVS ére kunne måske være løsningen ? De kunne måske ligge inde med den rest du skal bruge !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja det burde nok kunne købes på afklip mener at de fleste grossister sælger på afklip i dag.

Arealaet er ikke helt det der er berskrevet da smede måler hvor stort hullet er i deres rør og ikke hvad det er udvendigt.

Husk nu at utæt også er en form for tæt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Måske du skal se lidt anderledes på det!

Hvis du skal have vvs`eren til at montere 2 pexrør til fremløb og 2 til retur, bliver det dyere, både i timeløn, men også i fittings og rørskåle, og der skal ikke meget til før 1700 er opbrugt

Nu skakker du ikke om hvilke materialer de forskællige rørtykkelser er af (undtagen gulvpex røret)

Har jeg forstået dig ret i at du skal bruge under 10 meter totalt?

Alupex fås i f.eks Ø26 eller Ø32 i længder på 5 meter, så er det vel bare 2 stk. på Ø32 du skal have (en til fremløb og en til retur) så er du nede på 1/3 del af prisen!!!

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Måske du skal se lidt anderledes på det!

Hvis du skal have vvs`eren til at montere 2 pexrør til fremløb og 2 til retur, bliver det dyere, både i timeløn, men også i fittings og rørskåle, og der skal ikke meget til før 1700 er opbrugt

Nu skakker du ikke om hvilke materialer de forskællige rørtykkelser er af (undtagen gulvpex røret)

Har jeg forstået dig ret i at du skal bruge under 10 meter totalt?

Alupex fås i f.eks Ø26 eller Ø32 i længder på 5 meter, så er det vel bare 2 stk. på Ø32 du skal have (en til fremløb og en til retur) så er du nede på 1/3 del af prisen!!!

Venlig hilsen

Klaus


Ja DEN havde jeg slet ikke tænk på. Det jeg sparer her, giver jeg bare mere i fittings rørdele.

Ja jeg skal bare bruge 2x5meter af det 32mm rør. Det er jo det nemmeste. Grosisten var bare AO som ikke har afklip, og heller ikke engang den 50meter de fandt pris på. Og så kiggede jeg på www.billigvvs.dk som også kun solgte i ruller og så til en langt højere pris end de 1700 for 28mm

 

Nu kan jeg se du bor i udlandet, ellers kunne jeg nok havde hjulpet dig.

Findes der ikke en lokal vvs pusher i det store udland?

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis