Støddæmpere

Mine støddæmpere er færdige,
ja jeg tror sgu` de er frosset !!,
for bilen er som en fjeldvogn at køre i.
Så jeg skal alså ud at købe nye,
men så er spørgsmålet,
skal det bare være alm. eller gasstøddæmpere,
eller ovenikøbet justèrbare,
(vi kan godt finde på at køre med campingvogn).
Vil I give et tip til hvad der er bedst,
og evt. hvor stor prisforskel der er.

Mvh Bo !!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vælge almindelige til foran og bagpå skal du tage
et-rørsgasdæmpere,så har du den optimale løsning til en standardbil.
Priser: FOR 350,-kr. BAG 380,-kr. forsendelse 40,-kr..Alle priser er plus
moms.

--
Med venlig hilsen
Ernst L.
En gasdæmper er ikke bare en gasdæmper!
På reservedelsmarkedet i Danmark har vi to forskellige typer:1. 2-rørs
gasdæmpere og 2. 1-rørsgasdæmpere.De heraf optrædende misforståelser
udnyttes flittigt af reservedelssælgere.

1. 2-rørs GASdæmperen er en standarddæmper med ventilsæt på stemplet og et i
bunden og så er der boret et hul i beholderrøret og her i gennem er der
tilført gas (kvælstof) på samme måde som når man fylder luft i et dæk .(Se
efter isvejset prop).Gastryk (ca. 7ato) nedsætter oliens tendens til at koge
(danne skum).
Men dæmperen har samme skavanker som standarddæmperen:dårlig
varmeafgivelse - medfører, på grund af viskositetsændring, nedsat
dæmperevne.
Lille stempeldiameter ,ca 27 m.m. - dårlig oliegennemstrømning (turbolens =
støj) i ventilerne .
Ved slidte dæmpere,typisk 100.000 km.,kommer de to ventilsæt "ud af
takt".Fjedrene i ventilerne bliver træge og ventilerne står åbne samtidig
når bevægelsesretningen ændres fra træk/tryk og tryk/træk.Når dette fænomen
optræder kan bilens fører mærke de hvide striber ved vognbaneskift.
Når olien opvarmes bliver dæmperen ustabil på grund af ændring i oliens
viskositet.

2. 1-rørs GASdæmpere er baseret på et fransk patent,hvis ide udnytter den
fysiske sammenhæng imellem temperatur og gastryk.
Dæmpning foregår netop ved at føre den optagne bevægelsesenergi væk som
varme via olie.
Fabrikater : DeCarbon , Bilstein og MONROE(50XXX og 40XXX-serien).
Inden for flybranchen kendes teknikken fra et OLEO-MATIC ben.
Opbygning: Der er kun et ventilsæt og et flydende stempel.Stempelstørrelse
ca. 46 m.m.
Bundventilens funktion er overtaget af det flydende stempel,til korrektion
af volumenet fra stempelstangen når denne bevæges ud og ind ind i
beholderrøret.
Det flydende stempel deler beholder røret i et kammer med olie og et med
gas.Fyldningstryk 16 ato.
Denne dæmper type bliver hårdere når gastrykket stiger,forårsaget af
temperaturstigning.Altså når bilen vipper meget- bliver dæmperen varm.På
denne måde bliver dæmperen selvjusterende.
Ulemper: Kan ikke leveres til alle biler.
Når dæmperen er slidt op presses olien ud og bilen er umulig at køre i.
Fordele: Da dæmperen har en udfarende kraft på ca. 20 kg(ved 20 grader) er
den med til at aflaste et par trætte fjedre eller ved ekstra belastning
(f.eks. campingvogn).
--
Med venlig hilsen
Ernst L.
Københavns Støddæmperservice aps
Hej

Fint nok med din forklaring af teknikken inde i dæmperen, men jeg var nu
mere ude efter om der er væsentlig forskel på olie og gas dæmpere. Jeg har
set at gas dæmperne koster ca. 100 Kr mere pr. stk.
For at kunne besvare spørgsmålet skal man næsten have prøvet med begge typer
da man ved et hvert dæmperskift vil kunne mærke en forbedring og så sagtens
kan sige at gas er bedre end olie, fordi det er NYE gas dæmpere i stedet for
de GAMLE olie.

--
Tom

Gas eller ej. Den kommer an på din kørsel. Er der lidt Torkil Tyring over
dig er det helt klar gas, men er du en "tøffer" er almindelige godt nok.
Prisforskellen er ca. 150 kroner / styk.

Du kan med fordel sætte " heijakkers" i bag på. Det vil løfte din bagende
op i normal nevou selv om du har camping vogn på
Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis