Kap-/geringssav til nyt gulv

Jeg skal til at lægge trægulv i huset, hvor brædderne er 189 x 2200 mm. Til afkortning har jeg planer om at købe en kap-/geringssav - evt. med laser. Da jeg ikke regner med at komme til at bruge maskinen ret tit, vil jeg selvfølgelig ikke give alt for meget for sådan en maskine.

Pt. har jeg disse maskiner i søgelyset:

Gilroy fra Harald Nyborg til 600 kr.
Metabo til 750 kr.

Gilroy har teleskop, og kan derfor skære brædderne over på én gang, hvorimod Metabos (som dog har laser) skærebredde er 120 mm. Hvis sidstnævnte maskine er at foretrække, hvordan i alverden skærer jeg et brædde over? At vende et bræt ved midten kommer vel til at se dumt og skævt ud?

Mvh
Kim

Mvh.
Kim

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vist ikke megen glæde af laser til en sådan opgave - der er det vigtigst at snittet er rent, og ikke så meget om det er lige på millimeteren.

Kender ikke gilroy, men en teleskopløsning er sagen. Emnet kap-geringssave har været diskuteret for nylig: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=53512&highlight=gering

I harald nyborg koster en dewalt angiveligt 2000kr. for tiden. Den bliver man aldrig ked af at eje....

Mvh Jax
Det er korrekt, men 2000 kr er også mange penge for en maskine, som jeg ikke kommer til at bruge ret tit.

Jeg har læst indlægene i linket, men alle foreslår at købe en dewalt til flere tusinde kroner. Ikke at jeg ikke vil give det, men konen er ikke enig! :-( Men igen, hvis en billig maskine ikke er god nok til præcise snit, vil det også være at smide penge ud af vinduet.

Mvh
Kim

Mvh.
Kim

hvor meget koster det nye gulv og hvor stor en investering er 2000 i forhold til?

for 2000 får du følgende: pæne snit, mindre spild, hurtig og behagelig arbejdsgang, en rigtig god maskine til næste gang du skal lave noget.

for 800 får du knap så pæne snit som kan give mere spild, træls arbejdsgang med at vende hvert eneste brædt, og pengene vil deraf føles dårligt givet ud.

prøv at se mere på hvad du for ud af maskinen istedet for hvilken maskine du får.

Personligt kan jeg anbefale en woodstar SL10U som typisk ligger på 1300,- til 1500,-
Hvilket slags gulv er det ? Hvis det er endenotet vil jeg bare bruge en fukssvans eller en stiksav. Alle enderne vil jo allligevel skulle blive forstryget. Hvis det ikke er endenotet, vil jeg gå ud og investerer i en bedre kap/geringssav, med mindre du ønsker lidt patina på på dine gulve biggrin

Man kan lære alt, hvis man gider!
Hej

Alternativt kunne du jo købe en brugt kvali-sav som f.eks. Dewalt DW707 eller evt. Elu PS174 (ældre model af samme sav), der begge har udtræk til ca. 270 mm. De burde kunne findes for et sted mellem 500 og 1000 kr.

Jeg ville gå efter sådan en, fremfor at købe en ny "billig"-sav.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Hej
Jeg har den omtalt sav fra HN, og jeg har brugt den fornylig i forbindelse med et trægulv, det var 32 mm og 180 mm bred, her klarede saven det fint, der var 55KWM, og den har faktisk væres mig tro i 3 år, dog har jeg skiftet klinge på den.
Så jeg ville ikke betænke mig et sekundt, skynd dig ind i HN, det er en ok maskine.

Man kan få meget billig værktøj, jeg har købt meget af det igennem tiden, meget af det har jeg fået byttet under garantien fordi det var for billg, men så har jeg haft 2 nye maskiner inden for 2 år. Jeg har med tiden skiftet meget af det billige til noget dyrere maskiner (og meget mere lækker)

Men når man starter på gøre det selv opgaver og har brug for en del værktøj, vil jeg anbefale at man satser på kvantiteten i stedet for kvaliteten, med mindre man er født oven på en guldåre. De fleste byggeprojekter har det jo med at koste lidt mere end man først har antaget, så lad nu være med at fare ud og brug alle pengene med det samme.
Du kan jo evt købe den dyre til projektet og så sælge den igen når du er færdig med at bruge den. Jeg kunne godt være potentiel køber hvis det er. Kender flere der har gjort det sådan, og har derfor mange gode ting herhjemme.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvad er det for en slags gulv hvor det er vigtigt hvordan endesnittet ser ud? Hvis det er med fer og not samlinger, så er det jo kun enderne ud i mod vægene der skal skæres, og der kan snittet jo ikke ses når først listerne er sat på. Da jeg lagde mit gulv brugte jeg en stiksav. Det er langt det letteste, bl.a. kan man let have den ved hånden og behøver altså ikke lave saveplads med bukke og alt muligt. smile
Det er 50 kvm Fjordal clickgulv til en værdi af 11.000 kr., så Dewalt'en udgør 20%. Man kan selvfølgelig diskuttere, om det er en stor eller lille del. HN-saven udgør trods alt kun 5%, så hvis den kan klare det, vil det jo være fint.

Jeg har overvejet metoden med en stiksav, men idet den ikke laver et lige snit, vil jeg helst undgå denne metode.

FAG, du skriver at det er en ok maskine. Har du noget at sammenligne med, og hvordan er den i sammenligning med bedre/dyrere maskiner?

Mvh
Kim

Mvh.
Kim

Jeg har ikke den store erfaring med en masse save, men der er da ikke nogen tvivl om at en sav til 3000,- er bedre mere lækker, og rare at arbejde med. Jeg har en gang prøvet sådan en dewalt og den var da rigtig lækker, motoren var hurtigere, og sikkerheden fungerede bedre.
Men Men som jeg skrev har jeg haft min i 3 år, og jeg har nok brugt den hver uge, da jeg har bygget om i disse år, og den har bare fungeret, de snit jeg lavede i mit gulv, var ikke flossede, det var pæne rene snit, men jeg havde også en ny klinge på.
Så du kan rolig købe den, for hvis du ikke syntes om den, kan du jo bare bytte den til en bedre, det gjorde jeg engang med en borhammer fra HN.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis