Kap-/geringssav til nyt gulv

Jeg skal til at lægge trægulv i huset, hvor brædderne er 189 x 2200 mm. Til afkortning har jeg planer om at købe en kap-/geringssav - evt. med laser. Da jeg ikke regner med at komme til at bruge maskinen ret tit, vil jeg selvfølgelig ikke give alt for meget for sådan en maskine.

Pt. har jeg disse maskiner i søgelyset:

Gilroy fra Harald Nyborg til 600 kr.
Metabo til 750 kr.

Gilroy har teleskop, og kan derfor skære brædderne over på én gang, hvorimod Metabos (som dog har laser) skærebredde er 120 mm. Hvis sidstnævnte maskine er at foretrække, hvordan i alverden skærer jeg et brædde over? At vende et bræt ved midten kommer vel til at se dumt og skævt ud?

Mvh
Kim

Mvh.
Kim

Jeg skal til at lægge trægulv i huset, hvor... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kan da sige at jeg sjældent bruger kapsaven til gulv , har ellers 4 af slagsen , men bruger kun stiksaven til langt det meste ( bare husk at save fra bagsiden )
vil da også mene at jeg har en del erfaringer med de forskellige savtyper jeg har prøvet igennem årene , da jeg lægger mellem 10000 og 15000 m2 gulv om året , og har erfaret at stiksaven er langt den bedste til opgaven
Tusing tak for de mange svar. :-)

Jeg begynder mere og mere at tvivle på, om geringssaven afhjælper mit problem. Jeg tror, at jeg vil besøge den nærmeste HN en af de nærmeste dage for at se, om deres maskine virker robust og ordentlig. Ellers vil jeg nok holde mig til fuksvansen - eller tage stiksaven frem og prøve den...

Mvh.
Kim

En god fuchssvans er sagen, og din stønnen og pusten bli'r så det mest støjende, en billig stiksav er lidt vanskelig at save lige med, der fås klinger hvor tænderne peger omvendt, så evt. flosser kommer på undersiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man kunne også lave en "mellemløsning", hvis man har en håndrundsav - og i stedet ofre pengene på en god klinge.

Man laver en vinkel af træ, med facon som et "T". Det skal limes og skrues sammen, og være pinlig nøjagtig 90 grader!

Så tager man et overskudsbrædt, lægger T´et ovenpå med den lodrettes streg pegende nedad mod en selv og skærer første snit med rundsaven. Herefter er T´et kortet af til højre, så man kan se hvor næste snit kommer.

Hvis man foretrækker det, kan man selvfølgelig lægge vinklen på brættet på den kant der er nærmest en selv - det er et temperamentsspørgsmål.

På den måde har jeg i tidens løb kortet mange brædder af.

Og når vi taler rundsav - så bliver snittet pænest hvis man saver fra bagsiden.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Jeg savede mit fine (og dyre) trægulv til med en brodrundsav købt på loppemarked til en 50'er!! Vinklen lå ved siden af, og det tog ikke mange sekunder før stregen var slået og bræstet delt. Ved godt det ser fikst ud med en smart gul eller en af de dyre blå. Men helt ærligt... om snittet bliver helt lige er sq ikke noget der kan bringe mit ellers meget pertentlige pis i kog!! Der kom en liste i begge ender og dækkede det der var skåret pænt med en billig maskine og en billig klinge.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Du gør da bare som os andre prof. Og anskaffer en kanin piller ups undskyld stiksav og saver det fra bagsiden, som foreslået.
mvh 666
Så "kom" jeg til at købe en DeWalt maskine sammen med alt trægulv og det andet tilbehør. Jeg var lidt ked af at skulle save gerigterne til med en stiksav, så idet jeg fik presset prisen med under 2250 kr for en sådan maskine, kunne jeg ikke lade være med at tage den med. :-) Jeg sammenlignede den med en billig model i XL Byg, og der er jo en verden til forskel. Så nu kan jeg bare komme i gang...

Mvh.
Kim

Citat fra knc

Så "kom" jeg til at købe en DeWalt maskine sammen med alt trægulv og det andet tilbehør. Jeg var lidt ked af at skulle save gerigterne til med en stiksav, så idet jeg fik presset prisen med under 2250 kr for en sådan maskine, kunne jeg ikke lade være med at tage den med. :-) Jeg sammenlignede den med en billig model i XL Byg, og der er jo en verden til forskel. Så nu kan jeg bare komme i gang...


Hvilken model købte du? Og giv lige en tilbagemelding mht. kvalitet på saven når gulvet er lagt...

Og kan den i øvrigt skære fodlister i smig (højde 68 mm)??
Jeg købte en DW707 , og den kan sagtens skære fodlister - du lægger bare listerne ned. :-)

Jeg skal nok vende tilbage med kvaliteten.

Mvh.
Kim

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis