Plænetraktor slår dårligt.

Min plænetraktor slår dårligt, sammenlignet med anden plæneklipper.
Skal knivene slibes/skiftes ?
Jeg kan ikke forestille mig de skal være knivskarbe, så hvordan skal de slibes ?
Kan det tænkes at klippebordet (kassen at knivene sidder i) skal justeres ?
Den hænge i 3 ophæng, som kan justetres op og ned, men hvordan skal den stå, for at stå rigtigt ?

Håber på lidt hjælp, så jeg igen kan få en pæn plæne.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo knive skal faktisk være meget skarpere end man lige regner med. Plejer selv og slibe mine med en papskive på vinkelsliberen. Ellers kan det jo være den skal lidt længere ned imod græsset.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg vil give Thomas ret, der skal fuld knald på motoren, men det var ikke spørgsmålet Thommas.
Og jo de skal slibes med jævne mellem rum, jeg bruger en vinkelsliber med slibeskive. Det er let og hurtigt uden at afmontere knivene.
Selve skærebordet skal på min maskine støtte mod jorden/græsset. Der er højde justering på selve klippebordet.

V.h. Håndværkeren
Alt er selvfølgelig afhængig af typen, men hvis knivene er slidt mere en ca. 1/5 i forhold til centerbredden, vil jeg foreslå at du tager kontakt til forhandleren for at få fastslået knivenes maksimalt tilladte slidtage på bredden og længden.

Ved stor slidtage kan knivene være så tyndslidte at de vibrerer med fare for at der kan opstå brud, og det har lejerne i skærebordet ikke godt af.

Knivene slibes kun på oversiden, aldrig på den side der vender nedad. Slibevinkel ca 30 grader, men er plænen ujævn og stenet bør du øge vinklen til 35-40 grader hvis du vil undgå grimme skader på knivene.

Husk at afbalancere knivene, - ikke kun for lejernes skyld men også for at minimere larmen fra skærebordet.

Hvid du vil minimere flyvende objekter fra skærebordet, kan du bore huller ved udkastet og montere kæderstumper i samme længde som højden på skærebordet.

Mvh. Christian

Og hvad er den forsats så til min kære Vangsoe ?

V.h. Håndværkeren
Tja - tråden går jo på at slibe kniven på en plæneklipper - så ja - det er en forsats til slibning af kniven på en sådan. Beklager hvis det kunne misforståes.
Med venlig hilsen
Vangsoe

Vangsoe
plændekliper knive skal afbalangsers efter slibning
og den ende der er lavest give den en tur med vinkelsliber
sår den er i ligevægt under slibningen
brug en lille skruetrækker eller andet skapkantet
genstand eller en syl til at balangser med.!
Hans.. det er et 2 måneders gammelt indlæg, tror på at den er skarp nu og græsset er slået.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Heldigvis kan jeg ikke se hvad han skriver, han er kommet på min Ignorer liste.
Den "mand" (BARN) er til at blive godt gal i skralden over !!!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis