Afvalmet tag og vindkryds

Vi bygger et regulært længehus med afvalmet tag. På en sadeltagskonstruktion laver man et vindkryds for at undgå, at spærene vælter på langs af huset. Men gør man også det på et afvalmet tag?

Vh. Michael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt fjernes krydsene igen efter der er lægtet op, da deres primære funktion er at holde spærene i lod inden der lægtes. Så jeg vil mene du kan gøre det samme - valm eller ej.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra KJ

Normalt fjernes krydsene igen efter der er lægtet op, da deres primære funktion er at holde spærene i lod inden der lægtes. Så jeg vil mene du kan gøre det samme - valm eller ej.

Det håber jeg ikke helt du mener. Det kan være, de kan undværes ved et fuldt afvalmet tag, men ikke ved et almindeligt. Der skal altid være en eller anden form for vindafstivning, og det gøres ikke af lægter alene.

Mvh. Carsten.
Sorry - det gik for stærkt. Jeg læste indlæget som var der tale om midlertidige forskallingskryds, og ikke de permanente bånd. Godt du er vågen Carsten wink

Anvisningerne fra SBI vedr. stormkryds kan iøvrigt hentes her:

http://www.sbi.dk/download/pdf/er_dit_hus_stormfast.pdf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak skal i have for jeres svar. jeg fulgte jeres råd og blev færdig med huset i dec 2008. desværre fik jeg så travlt, at jeg aldrig fik givet feedback.
vh. michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis