Afvalmet tag og vindkryds mickou 3 2300 06-05-2008 06:46 Vi bygger et regulært længehus med afvalmet tag. På en sadeltagskonstruktion laver man et vindkryds for at undgå, at spærene vælter på langs af huset. Men gør man også det på et afvalmet tag? Vh. Michael 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
KJ 154 06-05-2008 20:47 Normalt fjernes krydsene igen efter der er lægtet op, da deres primære funktion er at holde spærene i lod inden der lægtes. Så jeg vil mene du kan gøre det samme - valm eller ej. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Carsten Weye 1443 7500 07-05-2008 05:23 Citat fra KJNormalt fjernes krydsene igen efter der er lægtet op, da deres primære funktion er at holde spærene i lod inden der lægtes. Så jeg vil mene du kan gøre det samme - valm eller ej. Det håber jeg ikke helt du mener. Det kan være, de kan undværes ved et fuldt afvalmet tag, men ikke ved et almindeligt. Der skal altid være en eller anden form for vindafstivning, og det gøres ikke af lægter alene. Mvh. Carsten.
KJ 154 07-05-2008 19:35 Sorry - det gik for stærkt. Jeg læste indlæget som var der tale om midlertidige forskallingskryds, og ikke de permanente bånd. Godt du er vågen Carsten Anvisningerne fra SBI vedr. stormkryds kan iøvrigt hentes her: http://www.sbi.dk/download/pdf/er_dit_hus_stormfast.pdf Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mickou Trådstarter 3 2300 08-09-2020 23:35 tak skal i have for jeres svar. jeg fulgte jeres råd og blev færdig med huset i dec 2008. desværre fik jeg så travlt, at jeg aldrig fik givet feedback.vh. michael