Maling af hoveddør

Hejsa,
Jeg har fået ødelagt min hoveddør pga. en arrig hund, som har lavet en række store ridser i den. Nu vil jeg forsøge at spartle døren op igen og så male den. Spartlingen går meget fint, og nu vil jeg høre Jer om der er nogen, som kan give mig et godt råd mht. maling af døren.
Døren er i Svensk rød, men jeg vil male den hvid. Derfor går jeg ud fra, at jeg skal have grundet den før jeg maler.
Men hvordan skal jeg male den? Hvad giver det bedste resultat? Pensel, rulle, spray dåser, sprøjte maskine eller en helt anden måde? Jeg har IKKE adgang til et dedikeret malerrum, hvor jeg kan gøre det. Som jeg ser det er der tre muligheder:
1. Lade døren sidde og male den med rulle eller pensel.
2. Tage døren indenfor og så male den med rulle eller pensel.
3. Tage døren udenfor og så spraymale den eller male den med sprøjte maskine.

Måske det skal siges at jeg ikke mestre hverken spraymaling eller sprøjtemaskine særlig godt. Så hvis I mener at det er det jeg skal vælge, så hører jeg meget gerne gode råd hertil.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv valgt at male med rulle og pensel, ikke fordi jeg ikke har muligheden for at lave en "malerum". Man skal jo bare tage et par store papkasser, og stille "tingen" i kassen, og så sprøjte på livet løs (nå ja, ikke helt, men næsten). Jeg valgte løsningen fordi det var hurtigere. Indrømmet, det ville nok være lidt pænere hvis jeg havde valgt at sprøjtemale, men i mit tilfælde skal dørene kun holde 3-4 år inden de bliver skiftet, så jeg gad ikke gøre så meget ud af det.

Men hvis du skal male pænt med pensel, så skal du først grunde, som du også selv er inde på, og det kan du gøre med en billig pensel. Herefter skal du lægge første lag maling. Du kan naturligvis vælge din slutfarve som første lag, men det er ikke nødvendigt, bare du rammer noget der er MARKANT lysere end din svensk rød, som ellers er ret svær at dække med hvid. Giv et tykt lag med rulle, og pensel over med din pensel bagefter for at dække hullerne. Det er vigtigt at malingen ikke løber, derfor bruger du rullen til at fordele malingen ordentligt initielt.
Ved slutlaget gør du det samme, men bruger en noget dyrere rulle, gerne af typen "superglat", som ikke tager så meget maling op ad gangen, og det samme med din pensel. Vælg en oval pensel når du maler døre, gerne en mellemstor model. Vær opmærksom på at male vådt i vådt når du bruger pensel og rulle. Alternativt, så bliver du nødt til at lægge et tredie lag senere. Yderligere bliver dit resultat pænest hvis du lader lag 1 tørre i min. 4 dage før du lægger lag 2 (og også 4 dage mellem lag 2 og 3 hvis du skal have et 3. lag)

Har du glas eller lign i din dør, og er du ikke sikker nok på hånden til at kunne male uden brug af malertape, så husk for guds skyld at tage tapen af så snart du er færdig med at male, du må ikke lade malingen tørre først, da du ellers kan komme til at rive malingen af i flager.
Tak for rådene.
Jeg var i går forbi en Flügger som mente at jeg kunne vælge mellem at give det enten 1 lag grunder og 1 lag maling ELLER intet grunder og 3 lag maling. Malingen er en acrylmaling og hun mente desuden også at jeg kun skulle have en rigtig god lille rulle. Ingen pensel...
Jeg valgte at gøre som hun sagde (havde ikke set dit indlæg på daværrende tidspunkt), og har nu købt en acrylmaling samt en god rulle.
Jeg håber det går...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville nok vælge at pudse mellemlagene/grunder med en finkornet sandpapir når den er hærdet. Hvis du giver 3 lag så korn 100-120 efter første lag og minimum korn 180 efter andet laget.
Utroligt at en faglært butiksesp. råder dig til at droppe grunder og give 3 gange maling. Det er virkelig vigtigt at give grunder, det gør at malingen holder længere tid og malingen dækkere bedre..
Måske forsent men overvej hvilken type maling du vil bruge. Men jeg kan anbefalde Sadolins grosist maling der hedder Blanket, eller ready. Blanket er nem at male med, men Readyen er en bedre maling, men kræver lidt mere af den person der skal bruge det..!

Engang have mand, altid have mand :-)
Mange alkydmalinger indeholder jo grunder, så det afhænger vel af den maling man køber, hvorvidt man behøver en grunder. Derer jo situationer, eks. på allerede malet træ, hvor man jo allerede HAR grundet ved den sidste farve. Her kan man vælge at nøjes med at vakse, og siden slibe lidt på den gamle maling. Men ellers jo, hvis man maler på jomfrueligt træ, eller på meget tørt træ, så vil jeg nu også sige at man bør bruge en grunder.
Men som jeg også skriver, HVIS man bruger en grunder, så kan man normalt undlade det tredie lag maling, igen... Afhængig af hvilken maling man køber. Den billige fra Harald Nyborg er altså ikke så fed at male træ eller metal med, på den anden side, det er deres pensler jo heller ikke, så det går lidt hånd i hånd.

Pointen er at jo mere novice man er på området, jo bedre udstyr bør man bruge, da man ellers riskerer at skulle lave arbejdet om op til flere gange. En prof maler kan nu nok finde ud af at få en maling med relativ dårlig dækkeevne til at dække det den skal, men vi andre med mindre erfaring, bliver nødt til at male 3 eller 4 lag for at opnå det samme. Og det er slet ikke usandsynligt at den maling der er blevet foreslået af ekspedienten vil dække fint, også uden grunder, i den aktuelle situation.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det er korekt. Men de typer malingere jeg nævner vil altid få et bedre resultat med gruder efter en gang slibning. Bare husk at hvis man vælger alkyd så vil det blive lidt gulit..

Jeg arbejder selv om farve handler, så kender til det..

Engang have mand, altid have mand :-)
Døren er en fabriksmalet dør og er ca. 30 år gammel og har aldrig fået dråben af maling siden. Jeg valgte grunderen fra fordi det fordyrede projektet idet jeg skulle købe samme mængde maling lige meget om jeg skal give det en eller tre gange (=3/4 liter) og fordi ekspedienten fortalte mig at det var muligt at undlade.
Mht. slibning mellem lagene så valgte jeg korn 280...

Hvis jeg skal undgå at det gulner, hvad skal jeg så bruge i stedet? Jeg fik af vide at acrylmalingen var ideel til projektet fordi det falder langt bedre sammen end vandbaseret maling.
Det er også korekt at alkyd flyder bedre samme, og giver et bedre reslutat nemmere og hurtigere.. Hvis du vil have døren hvid og ikke ønsker at den gulner skal du bruge en vand baseret maling.. Og så kommer den stor diskution for mange mener at vand baseret er noget lort..! Det er sikker også rigtigt hvis vi taler gamle dage, men nu til dags er malingen af så god kvalitet (hvis ikke det er jem & jex) at det umiddelbart ikke er noget problem - og så lygter det heller ikke. jeg vil til hver en tid vælge vand maling hvis jeg kan. Men jeg mener stadig at det er forkert af dig ikke at give et tyndt lag grunder. men det er jo din dør smile - man skal dog altid på veje pris/alder osv..

Engang have mand, altid have mand :-)
Der vil jeg nu også give Maks ret... Hvis du slet ikke har haft vedligeholdt døren i 30 år, så bør du bruge en grunder, hvis ikke din maling allerede indeholder en sådan. Også selvom du skal bruge kr. 200,- ekstra på dette. Ellers risikerer du, uanset kvaliteten af din maling at den begynder at skalle efter en sæson eller to.
Du kan jo altid vælge at købe en grunder du så siden kan bruge til eks. vinduer, tagudhæng, carport eller lign. Du har sikkert andet i huset der trænger til maling, hvis døren har holdt 30 år uden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også