Ny Akku Bore/skruemaskine evt. med slag

Jeg er på jagt efter en fornuftig bore/skruemaskine, til en fornuftigt penge, men jeg er træt af Selekta/powercraft m.v. Men lad mig da bare sige at pengene ikke sidder mere løst end højst nødvendig.

Jeg er GDS under uddannelse(Bankmand med hænderne omvendt osvrolleyes ) Vi har købt et nedlagt landbrug, så med tiden skal der nok blive nogle projekter.

De nedenstående modeller er måske overkill til mit forbrug, da jeg jo langt fra er proff. jeg vil bare have et fornuftigt stykke værktøj jeg kan bruge med glæde, i stedet for min elendige powercraft akku og grønne bosch slagboremaskine der ikke engang kan holde boret fast når man borer i metal eller beton....... I er velkomne til at komme med andre forslag.

Jeg har kigget lidt på denne:
Makita 6317DWDE kr. 1498 ved Harald-Nyborg - 2xNiMH
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8421&n=20100

Hitachi DV14dvl kr.1.698 ved Harald-Nyborg - 2xNiMH
http://www.hitachipowertools.com/store_item.php?iID=406&arrPath=1,2,21,p406 (dog med 3 amp batterier)
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1140&n=20100 (Sikke mange oplysninger???confused not)

Da jeg så var ved at kigge lidt rundt så jeg at man på prishammeren kan få

Hitachi dv14dl kr. 1.899 2xLi-ion
http://www.hitachipowertools.com/store_item.php?iID=588&arrPath=1,2,21,p588,


Mine spørgsmål er...
1. Kan det betale sig at voldtage muldvarpeskindet for at købe en akku med slag-funktionen?? Kan de noget? Der hvor jeg typisk vil få brug for slagfunktionen er i betongulv, de fleste mure m.v. kan man vel klare sig med den almindelige bore funktion.

2. Hvis man er i gang med at købe, skulle man så tage modellen med Li-ion der koster 200 kr. mere??? Den vejer også 0,5 kg mindre.. det er jo vel også rart?

3. Er der andre i prisklassen der er værd at anbefale.... Lad mig sige med det samme, mit absolutte maks. er 2.000 kr!!!!! Helst mindre!!!
Startede med at kigge efter maskiner under 1.000 kr. men kunne hurtigt se at så kunne jeg ligeså godt købe en ny powercraft også bare smide den ud når den bliver træls.....

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene hver maskine til hvert sit formål (det er min egen politik ).
Jeg har en Makita fra HN med 2 NiCd-batterier og med lynlader, som fint dækker mit behov til skrue- og mindre boreopgaver, og som har 2 Ah's kapacitet, så den holder strøm ret længe.

(Hvis du er medlem af Forbrugerrådet kan du få adgang til deres test af akkumaskiner, som er ca. 1 år gammel på www.taenk.dk - man kan vist også købe sig adgang til testen)

Men til boring i betongulv er du nødt til at have noget stærkere. Jeg skulle montere noget i et betonfundament, og min almindelige slagboremaskine ville ingenting, så jeg ofrede penge på en borehammer, og det har jeg ikke fortrudt ét sekund. Det er imponerende som den æder sig ned i betonen, som om det var træ.

Så jeg ville overveje en rimelig akku-maskine til omkring de 1.000 kr. til skrue- og mindre boreopgaver og så supplere med en borehammer (HN har en Bosch blå serie til knap 900 kr. i øjeblikket).

Mvh
Rasmus
Hejsa

Nu har jeg altid været meget glad for Dewalts skruemaskiner, så jeg vil selvfølgelig anbefale sådan én, enten i 12- eller 18 V. De kan tit findes nye i den blå avis, QXL eller i gul og gratis til fornuftige priser.

Det er som altid et spørgsmål om smag eller behag hvilket mærke man vælger, men en idé kunne være at køre forbi din lokale trælast og prøve de forskellige maskiner, for at se hvilken én derligger bedst i hånden mv.

Hvorvidt du skal købe en maskine med slagfunktion er lidt en smagssag. Den kan ikke bruges til at bore i "rigtig" beton (elementer) med, men er fin til insitustøbt beton samt hårdtbrændte mursten.

Med venlig hilsen

Anders

Glem alt om boremaskiner med slag, de kan ikke bruges til en pind.
Hvis du skal bore i træ, metal, vægfliser etc. har du ikke brug for slagfunktionen.
Hvis du skal bore i beton er en boremaskine ikke det rigtige, der skal du have en borhammer med SDS-plus værktøj.
Kig efter en boremaskine med en ordentlig borepatron (Jacobs, Röhm...), det er en indikation af om resten af maskinen også er OK.

MvH,

Bent.
DeWalt DC727 - dejlig maskine - har dog endnu ikke prøvet slagfunktionen af. Købt til opretning/lægning af køkkengulv og har været et helt suverænt valg.

/Inger

Helt sikkert.
Hvis du kan få lov for hjemmefronten skal du heller ikke snyde dig selv for en god borehammer til beton-opgaverne smile - Som nævnt har HN en blå Bosch, og ellers kan jeg varmt anbefale en AEG, som jeg har. de ligger i omkring 1700 kr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis