montage af væghængte køkken skabe fra SVANE-køkken

Hej

I vores hus er monteret et svanekøkken som er ca. 5 år gammel, de øverste væghængte skabe har arbejdet sig lidt løse og skal derfor strammes op. Men hvordan tror I de er monterede? det er ikke muligt at se noget inde i skabene, kan de bare løftes opad og så komme ud over en eller anden form for krog løsning eller hvordan plejer sådan noget at være monteret ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gætter på, at de hænger på et stykke spånplade *), som er skruet ind i væggen foroven. Muligvis er skabene skruet sammen med evt. naboskabe, for at stabilisere.

Prøv at løfte forsigtigt.

Spånpladen på væggen kan have givet sig lidt, det samme kan være tilfælde med stykket øverst i skabet. Jeg har lige fået monteret et køkken af en montør - der er lidt tendens til at skabene hænger mere ud foroven end forneden. Det hedder vist "tyngdekraft"?

*) Spånpladen er ofte skåret i en 45 grader vinkel foroven, og der sidder et tilsvarende stykke i toppen på bagsiden af skabet, således at de to vinkler passer sammen, og trækker skabet ind mod væggen.

Jeg har - for første gang - forsøgt at lave en lille tegning på pc´en. Håber den kan hjælpe.


Så lykkedes det, at få tegningen med. Den fyldte bare for meget! Nå, men når man "veksler" om til sort/hvid, sparer man plads.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja væglisten er skruet i væggen og derefter er skabet hængt op med skabes hængelist. Og det er skruet ind i væggen. Sådan er svane skabe skruet sammen. Hvis din væg er gips eller gasbeton kan det være rgtig træls at få monteret ondentlig hvis man ikke har det man skal bruge.
De blev lavet hos modulia men i dag er et tvis
ok interessant, jeg må prøve forsigtigt og se om mine også er monteret sådan.. mine lider nemlig også af tyngdekraft princippet og nu nærmer gabet foroven sig en 5-6 mm så nu må der snart gøres noget !
Citat fra Hans Bendix

Hvis din væg er gips eller gasbeton kan det være rgtig træls at få monteret ordentlig hvis man ikke har det man skal bruge.


Man skal i sådanne tilfælde sørge for specielle "rawlplugs" til enten gips ellers gasbeton.

Der findes til gasbeton fx. Fischer-Dübel af plast med en slags finner på siden, som man banker ind. Til gips findes nogen letmetal af en slags man skruer ind, og med medfølgende skruer.

Men der findes utvivlsomt forskellige varianter/systemer/mærker.

Træd ikke på mine ledninger :o)
jep plugs er normalt vigtigt, men ikke i vores tilfælde da vi har vægge af fiberplader, kalit mener jeg de blev kaldt (minder noget om MDF)... man skal bare bruge gode selvskærende skruer uden at bore for så plejer jeg at får super hold i skruen, men det kan jo godt være køkkenmontøren ikke har været opmærksom på dette, eller bare har været for nærig med mængden eller størrelsen på skruerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis