Hvad er en bygning?

Ja, måske en noget kryptisk overskrift.

Hvad definerer en bygning? Skal der være min. 3-4 vægge, der giver et lukket rum? Skal der være tag?

Jeg spørger, fordi jeg gerne vil lave et stort brændeskur/brændely - en del større end de 2x10 m2, man må.

Der skal kun være væg på 3 sider, men naturligvis overdækket.

Er det en bygning?

Mvh. Øboen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en carport med 4 stolper og et tag er også en bygning !!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg er ikke en ekspert på området. Jeg har læst en del diverse vejledninger om byggeloven, og vil mene følgende gør sig gældende:

- Hvis du bygger 2x10kvm samlet, så må det vel betragtes som 1 bygning = anmeldelse til kommunen. (alternativt 2,5 meter imellem hver bygning)
- De(n) må stadig max være 2,5 meter høj, hvis under 2,5m til skel.
- En konstruktion med 3 vægge og tag må betragtes som en bygning. Som Rolias skriver: en carport uden vægge er også en bygning. Jeg vil mene at det er størrelsen og at det er en permanent konstruktion, der er afgørende - Ikke materialevalg og udseende.


Hvorfor er det i det hele taget du vil undgå at kalde det en bygning?

Hvis du blot anmelder det du laver til kommunen kan du bygge op til 50 kvm, hvis du overholder nogle rimeligt simple krav:
- Max 2,5m høj, hvis under 2,5 til skel.
- Max 12 meter langs skel
- Ingen vinduer mod skel.
- Regnvand må ikke løbe ind mod naboens grund (edit: vandet må ikke løbe ind naboens grund - så fx en ensidet hældning mod skel og tagrende der leder vandet i egen kloak skulle være ok...)
- Du skal overholde bebyggelsesprocenten. (normalt 25%)
- Der kan dog være nogle særlige brandmæssige krav i forhold til afstand til skel og hus

Så svaret må være: ja, det er en bygning - men det er ikke et problem hvis du laver en anmeldelse til kommunen. (og overholder kravende naturligvis)

Hvis ikke du allerede har været der, så gå evt. ind på din kommunes hjemmeside og find deres vejledning om byggeloven. Der kan du også om der er særlige servitutter eller krav til bebyggelsesprocent mv. der hvor du bor.

God arbejdslyst. biggrin
Hej

Jeg mener at det er en bygning når der er tag over.

Har hørt en skrækhistorie om et projekt i et fredet område, der løb i problemer med et dobbeltsidigt stakit/afskærmning, der skulle have en afdækning i toppen med fald til begge sider, og så var det pludselig en bygning,
meeen kan det nu osse være rigtigt? confused
Hvad nu hvis der er hjul under?
Er f. eks. en skurvogn en bygning?
Eller et redskabsskur med et par interimistiske hjulaksler?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Eller en stor konstruktion til kompost, men uden tag...

Jeg kender ikke byggeloven så præcist. Hvis naboen smed en skurvogn op med aksler som legehus, ved siden af skel på 3,5m højde - så ville jeg nok blive lidt træt af det. Og der vil jeg mene at man kan argumentere for at det er en bygning, medmindre den kun bruges i forbindelse med en renovering (kortere tidsrum - uden at det sikkert kan defineres...).

Jeg vil stadig gå efter at det er den permanente konstruktion der gør forskellen, uden dog at have juridisk belæg for det. (og uden at vide hvor længe skurvognen skal stå der for at være permanent...) smile

Og i det aktuelle tilfælde er der vist ikke nogen tvivl om at det er en bygning.

Alternativt må spørgeren ringe til Teknisk forvaltning ved kommunen.
Annonce
Det varierer vel lidt fra kommune til kommune hvordan de fortolker reglerne i teknisk forvaltning. Men i princippet, så er alt med en fast klimaskærm (dvs, enten gulv, væg eller tag der IKKE lader sig flytte) en bygning i en eller anden form.

Men som sagt, det kommer jo an på hvordan teknisk forvaltning betragter sagen. Du kan dog normalt alligevel sagtens slippe af sted med at bygge mere, hvis bare du husker at anmelde det. Især om sommeren vil du opleve at du kan få hvad som helst igennem uden anmærkninger på en anmeldelse, fordi der er ferie, og alle skal have bygget noget. Så du kan med sindsro bygge et brændelæ eller cykelskur også selvom du allerede har både garage og hønsehus i forvejen. Af rent juridiske årsager, skal du dog vente 3 uger fra du har sendt anmeldelsen til du går i gang med byggeriet.
Tak for jeres input - jeg kontakter kommunen.

Mvh. Øboen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis