Fliser på fliser i badeværelse?

Som I kan se af mit brugernavn, er jeg absolut ikke den store gør det selv mand.

Derfor købte jeg i 2006 et sprit nyt hus. Og det var sku dejligt wink

Men nu er der på fliserne i badeværelset kommet en del misfarvninger. Dette gælder kun fliserne i bruse nichen og kun på væggene - ikke gulvet.

Muren mener at det er en dårlig sending fliser og at det ikke skyldes fugt.
Det skal her siges at fugningerne fra start var ret dårlige og at der var flere huller, som jeg selv lappede (ja tro det eller ej - men det gik godt :p ). Dog buler fliserne ikke eller noget. Der er bare omkring 20 af dem som har fået lidt grå farve i kanterne (De er hvide 10*10 ca).

Muren mener at vi skal sætte nye fliser op og det skal gøres oven på de gamle. Dette er for ikke at ødelægge en våderumsmembran (hvad det så end er).

Mit problem er nu:
Jeg aner ikke om det er fugt. Jeg ved ikke om jeg skal stole på muren.
Muren har fortalt vores bygherre at han vil sætte flise på flise, så nu vil bygherren kun betale for det.

Jeg har læst de andre tråde, men der er lidt delte meninger. Dog mener de fleste at man ikke skal spare sig selv den dags arbejde og så rive de gamle ned, men det er dog muligt at sætte flise på flise.


Udfra jeres vurderinger hvad er så smartest?

At skifte fliserne og ligge det hele om, for at være på den sikre side?
Og dermed tage kampen op med bygherre for at få ham til at dække det hele på garantien?

At stole på maleren og ligge flise på flise? Og håbe at vi engang i en mulig salgs situation ikke kommer til at stå dårligere fordi man kan se at der er flise på flise.... Og selfølgelig håbe at det ikke er fugt inde bagved.


Lad os sige at det ikke er fugt. Køber folk huse med flise på flise somom det var helt normalt?




PS: Jeg kan godt tage et billede og ligge op hvis I synes?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis jeg skal lave mit badeværelse bliver det med "flise på flise"
Der er ingen fare ved at lave det på den måde, og når du skal sælge huset er det ikke noget der vil blive nævnt eller noget andet da det er en helt normal og udemærket fremgangsmåde
Jeg er ikke murer og du skal derfor ikke opfatte følgende som råd fra en fagmand.

Når andre skriver at det ikke kan svare sig at spare 1 dag på at fjerne de gamle fliser, så må man gå ud fra at der er tale om alle fliserne på een gang og at der ikke ligger en vådrumsmembran under.
Jeg har selv fjernet alle fliser i 2 badeværelser i vores nuværende hus og det er ikke det store problem.
Men hvis fliserne ligger fast og ikke er skruk (lyder lidt hule når man banker på dem) så er der ikke noget i vejen for at lade dem ligge. Så længe der er en vådrumsmembran eller der etableres en.
Højden på gulvet (eller tykkelsen på væggen) vil så bare være det højere/tykkere.

Jeg tror ikke du får bygherren til at lægge alle fliserne om, hvis mureren mener der ikke er problemer med fugt. Så er det "kun" et kosmetisk problem.

Skulle det senere hen vise sig at være fugt, må bygherren/mureren vel være forpligtet til at reparere det, når de selv vurderer at det kan løses med at sætte fliser ovenpå? Det kan du jo så spørge bygherren om, og få på skrift - så vil jeg som mulig køber ikke have problemer med løsningen...

Er du alligevel i tvivl kan du evt. få en bygningssagkyndig ud og kigge på badeværelset, eller evt. en anden murer - og betale det det koster for at du kan få lidt fred i tankerne. smile

Det kan måske være at der er en murer der kan komme på banen og svare på om man lave en ny membran der støder op til den gamle, hvis man fjerner fliserne på væggen. Hvis nej, vil jeg selv vælge løsningen med at lægge "flise på flise".
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej 10 tomler

Jeg mener bestemt ikke, at du uden videre skal acceptere den foreslåede løsning.
Dit hus er fra 2006 og hvis noget ikke er i orden, bør det være omfattet af den garanti, som jeg formoder, at bygherre har udstedt ved overdragelsen af huset.
Det er da ikke i orden, at fliserne i dit badeværelse er misfarvede efter så kort tid - og det kan da godt være, at mureren forklarer det med at det er en sending dårlige fliser - men det støtter kun min opfattelse af, at bygherren skal skifte hele pivtøjet under garantien - han har jo sådan set erkendt at have et erstatningsansvar, og vil efter min opfattelse stå ualmindeligt dårligt i en eventuel retssag.
Jeg synes bestemt, at du skal gøre krav gældende overfor bygherre, gående ud på, at de misfarvede fliser skal udskiftes med genetablering af vådrumsmembran.
Hvis bygherren nægter, skal du bede om syn og skøn eventuelt gennem din advokat. Udgiften til advokat og syn og skøn vil formodentligt være dækket at din retshjælpsforsikring, som givetvis er en del af din husforsikring. Dog vil der i de fleste tilfælde være en selvrisiko, som du så selv må betale.
Så først - check din forsikring og søg om råd hos din advokat - det koster ikke noget.

Mvh

gug
Den med at det er en dårlig sending fliser køber jeg heller ikke rigtigt.
Hvilken type fliser er det, og hvordan bliver de misfarvede.
Nogle fliser optager vand og fugt i forbindelse med bad. Derfor kan de fremstå mørkere i perioder.
Du kan eventuelt tage et billede og ligge ud, hvis det kan lade sig gøre.
Hej,

Meget enig med "knaldperle" - det lugter sq lidt!!! Har du prøvet en afrensning med klorin? - og efterfølgende kalkfjerner (evt. ad flere omgange!).

Misforstå mig ret - men mange undervurderer faktisk kalk og sæberesters evne til at misfarve - og især førstnævnte er svært at fjerne, hvis det først har "sat sig fast".

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også