Glat International Toplac?

Vi er ved at male fribordet på Flirt (før Jam)
Først sleb vi den gamle maling godt ned, så blev det hele vasket i yacth cleaner, skyllet og skyllet og tørret.
Så købte jeg en fin (dyr) rulle til lige netop International Toplac. Men malingen bliver ikke helt blank, den løber ikke godt nok sammen, og går man meget tæt på ser den ud som "hammerslået" maling.

Et termometer på jorden i skyggen viste 14,6 grader.

Selv om det er gul på gul dækker den ikke super godt. Nu ved jeg ikke om jeg skal slibe lakken glat før næste lag, smide noget fortynder i eller hvad.
Håber der er en der har nogle guldkorn eller vil dele sin erfaring. Jeg kan ikke få båden ind i varmen og overvejer om måske en malerpude er bedre??
Toplac har også en tendens til at lave bobler så det kan virke som om det er fortynder den mangler.
Kan jeg smide alm. terpentin i, eller skal jeg for alt i verden bruge den originalt fortynder (international no 1) og hvor meget hvis det kan betale sig at fortynde den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi er ved at male fribordet på Flirt (før Jam)... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
øhh det ved jeg ikke om jeg skal oplyse, for så røber jeg jo at jeg har smurt for lidt på første gang.
Båden er 6 meter lang og jeg vil tro at fribord er ca 1 meter høj og så er der agterspejlet så mon ikke det ligner 13 til 14 m² og der er brugt ¾ liter toplac og ca 10% fortynder no 1 oven i. Og jeg har været hele vejen rundt to gange. og når der males for med rulle og derefter med pude så kommer jeg nok til at bruge lidt mere en halvdelen af en ny bøtte. og så kommer der lige noget på roret.
Men det kommer jo an på størrelsen af din båd.. En nabobåd har lige bundmalet med éet lag og brugt 4 liter hempel.
En fidus er også at købe de hele på en gang og så bede om noget rabat. Ellers kommer netbaad.dk hver forår med nogle gode tilbud til dem der står på deres mail-liste.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kan godt følge dig i at smøre for lidt på, for det er normalt bedre end at smøre for meget på. Hellere mange tynde lag end få tykke.

Nå men hvis du har malet 13 m2 2 gange med 3/4 l. maling, svarer det til at den skulle kunne række næsten 35 m2 pr. l.
Hvad står der på bøtten?
Sikkert en del mindre, men det er alligevel imponerende langt den har holdt. Jeg vil mene at hvis du kan få den til at række 20 m2/l. er det da fint og så bliver det heller ikke svimlende dyrt.
Der kom jo en gammel søulk og forklarede mig at mange tynde lag var bedre. Og de steder man smører lidt for tykt på vel det hjertens gerne løbe. Og med den tempratur der er vil sådan en løber ikke tørre igennem på 24 timer, dvs den kan så ikke slibes uden dybe fuer uanset hvor fint papir man bruger.
og så lukker den for slibeevnen med det samme pga våd maling.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg håber da for dig GO at du får et flot resultat, men der er ting jeg ikke helt forstår. I Bogense er der vel en 4-5 selvmalede både, som ser ud ad h. til, hvorfor prøver man ikke først på et afgrænset område, agterspejl f.eks. om man kan få det rigtige resultat inden man maler hele båden med et skidt resultat, som forringer bådens værdi. Forsøg kunne jo også laves på andet end lige båden, og når man så har styr på det, forskønner man sin båd. Så let er det, trods brochurenes lovprisninger, heller ikke.
Mange gange kan man iøvrigt vandslibe hvor alm. slibning ikke lader sig gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Fordi det så tyndt, men okay ud da vi malede agterspejlet. Jeg tror at forkert fortynder, for høj luftfugtighed, for tyndt lag og ikke mindst mønstret efter rullen var skylden. Det blev ganske pænt med maleplade, men fordi jeg var alene var lag 2 også tyndt. I dag maler Ann for med rullen og jeg kører så efter med pladen og så bliver det godt.. Det den har fået indtil nu, må svarer til 2 halve lag og det passer også med de ca. 13 m² den dækker som der står på dåsen.
Jeg mener stadig ikke at der er siliconerester på den slebet lak, men derimod fugt i den slebet lak og det gør sikkert lidt det samme. Det var jeg jo ikke kommet på hvis ikke du havde skrevet det kunne være silicone.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Så blev vi færdige, Ann gik foran og rullede lakken på og jeg lige efter med malepladen..
Det kræver lige lidt øvelse, fordi på den side hvor vinden kom måtte der max være 2 rullebaner (20 cm) til jeg kom med malepuden. På læsiden kunne der godt være 3 til 4 baner.
Og vi er selv glade for resultatet. Andre på pladsen følger os på tæt hold og var meget spændt på det endelige resultat..
Men kun pæne ord og "det er meget flottere end før" og det er rigtigt. Forrige ejer havde malet med den stive ende at en pensel.
Skal det være pænere skal vi indenfor i ca. 20 grader og så have fat på en sprøjtepistol.
En fidus er at bruge lidt rundhåndet af fortynderen og så arbejde med lakken indtil lakken har den rigtige konsistens.

TAk for hjælpen.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis der er nogen der vil se de første billeder af resultatet så ligger der nogle billeder her
http://picasaweb.google.dk/grandoldman/FraJamTilFlirt
Jeg vil senere på ugen lægge flere billeder ind fra imorgen hvor den kommer, først i kranen, og så i vandet.

Fik for øvrigt, efter den var malet, at skumrulle efterfulgt at skumpensel også skulle give et rigtigt godt resultat.. Men det må vente til næste gang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

den kan du da godt være bekendt at sejle rundt i , pænt resultat!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak wink
*Der er lige lagt flere billeder ind hvor den bl.a. hænger i kranen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også