Opel Vectra C. Bagenden "sejler"

Hello folks.

Jeg har en Opel Vectra C, Sedan.
Problemet er at når jeg kører over huller/ujævnheder, så slingrer bagenden. Det er ikke så slemt at jeg fylder hele vejen, men det kan absolut mærkes. Det kan også mærkes en smule når jeg kører motorvej. Jeg skal ikke dreje meget på rættet før det kan mærkes.
Kan det evt være noget stabilisator ?

Nogle gange knirker den også når jeg kører over bump på vejen.

Jeg har købt bilen for en uge siden, så naturligvis ryger den retur til forhandleren. Jeg vil bare gerne vide lidt mere om hvad der er galt med den, inden jeg afleverer den.

Håber nogle her har en idé om hvad der er galt med den.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ind imellem var det sjovt at kunne hekse, da det jo så var nemt et stille en diagnose.
Men! har du kontrolleret dit dæktryk.
Har der været skiftet bagfjedre kan hjulgeometrien være forkert.
Det der knirker, kan typisk være en stabbilisator, eller en bærekugle.
Mvh autoole
Hej Ole.

Tak for dit svar.

Jeg bliver mere og mere sikker på at det er stabilisatorene der er afgået ved døden. Det hænger meget godt sammen med at den også knirker når jeg kører over bump.
Ved du om det er simpelt at skifte dem, eller om det kræver en større omgang ?

Med venlig hilsen

Anders Sørensen
Hej
Stabb.bolte er ikke så svære at skifte, men jeg tror ikke at de får vognen til at slingre. Når der er garanti på bilen skal du ikke røre ved den selv, men påpej over for forhandleren at den ter sig underligt, og bed dem evt. lave en 4 hjulsudmåling.
Mvh Ole
Jeg har tidligare haft en vectra med samme symptomer, det var baghjulsophæng bøsningerne som var stået af, en ret dyr fornøjelse kan jeg huske.
Hilsen
/nosi
Da vi i sin tid købte Vectra A, havde jeg også fornemmelsen af en sejlende bagende. Opel-forhandleren kunne ikke rigtigt forstå, at jeg havde den følelse biggrin men skiftede dog støddæmperne, hvilket var nok. Det var en helt anden bil efter udskriftningen.

Det skal dog siges, at jeg skiftede fra en Corsa til denne forholdsvis store sedan, hvilken helt sikkert også har haft indvirkning på min fornemmelse...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Nu er det lavet. Jeg kan for at afslutte tråden fortælle at det var mine støddæmpere der var slidte.
Jeg ringede først til FDM, som fortalte mig at det var et typisk problem for Vectraer frem til min årgang...lidt skræmmende at Opel har de problemer helt frem til 2003 synes jeg. Tak for alle svarene =)

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis