Højst 10m2 men hvor tæt?

Hej,

Jeg ved at man må opfører bygninger på op til 10 kvadratmeter uden byggetilladelse, men hvor mange (og hvor tæt) må man bygge disse?

F.eks:
På en 1000m2 fri grund hvor mange af disse små skurer må man sætte op?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på hvad bygningen skal bruges til og i hvilken kommune du bor i, hvilke servituter der er på din grund, lokalplanen for området, og naturligvis evt. byggelininer, samt selvfølgelig højden på og placeringen af bygningerne.

Normalt må du bygge op til 50kvm garager, carporte, skure og læ på din grund, HVIS din bebyggelsesprocent ikke er nået endnu, og så længe øvrige regler omkring bebyggelse på grunden overholdes, herunder afstand til skel, byggehøjde, byggelinier, lokalplaner osv. Herefter skal du anmelde byggeriet til kommunen, der så vil gøre indsigelser hvis du ikke overholder gældende regler. Ellers skal der nok være en papirnusser der kigger på et sattelitfoto af din grund en dag og siger "hva' fa'en er det ?", og så får du et påbud om at rive lortet ned.
Hej Jacob
Der er kommet nyt bygningsreglement 2008, se http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID25/0/54/1

Hvis du bygger flere udhuse mv.fremgår det af bilag 1:



"Stk. 4. For garager, carporte, udhuse, drivhuse, skure,

åbne overdækninger, herunder åbne overdækkede
terrasser og lignende bygninger medregnes kun den del
af arealet, der overstiger:

1) 20 m2 pr. bolig ved etageboligbebyggelser og ved

samlede boligbebyggelser med både lodret og vandret

lejlighedsskel samt ved rækkehuse, kædehuse,
gruppehuse og lignende former for helt eller delvist
sammenbyggede enfamiliehuse
2) 35 m2 pr. bolig ved fritliggende enfamiliehuse,

dobbelthuse med lodret lejlighedsskel og sommerhuse,

og...."

så du får de første 3,5 ...
Men de skal jo også overholde brandkravene, som ikke lige fremgår af det jeg har læst.

Spørg evt. teknisk forvaltning.
hej
Frank

Nej, brodersen..... Jeg er bange for at du har taget lidt fejl. Det du henviser tl er etageareal beregningen. Altså for at udregne byggeprocenter. Der er det rigtigt at hvis kommunens tekniske forvaltning har lagt om til de nye anvisninger, så må man medregne (eller måske er MODregne mere korrekt ?) de første 35kvm af en garage til 0kvm. Dvs. har du et hus på 150 kvm, og en garage på 50, så tælles din bebyggelsesprocent som 150+(50-35)=165 kvm bebygget ud af hvad dit grundareal nu engang er. Tilgengæld skal man også under de nye regler medregne diverse cykelskure og læ, samt udestuer, men kommunerne har så også fået lov til at hæve bebyggelsesprocenten op til 30% for fritliggende en families huse i almindelig bymæssig bebyggelse. Problemet kommer når kommunerne tæller efter de NYE regler, men samtidigt IKKE hæver procenten til 30... Så er der nogle beboere der risikerer at stå med for meget bebygget fordi de har lavet deres gamle terasse om til en overdækket terrasse eller lign. og så ikke kan få lov til at opføre så meget som et cykelskur, selvom deres bebyggelsesprocent tidligere ville have tilladt det.

Du har dog helt ret i brandforholdene, hvilket afhængig af hvad man opfører, og hvor på grunden man opfører det kan have betydning for hvor mange af "bygningerne" man må have på grunden. Afhængig af brandisoleringsvnen skal bygningerne nemlig normalt stå med op til 5 meters afstand til skel.
I princippet så hvis man opfører skurene efter gældende stadarder, så burde man kunne få lov til at bygge op til sin bebyggelsesprocent, om man så byggede hundehuse. Men kigger man i lokalplanen for området, vil man ofte opleve at grunde udlagt til villaer har nogle restriktioner i stil med "skal bebygges med xxxxxxxx af min y størrelse og z type" Eks. skal bebygges med villa på min. 80 kvm med skråtag.

Så jeg vil holde fast i at man skal kigge på de øvrige forhold for grunden for at kunne svare kvalificeret på spørgsmålet.
Og her troede jeg mit spørgsmål var enkel og ligetil smile

Jeg må vist hellere sætter mig lidt bedre ind i "lokalkravene" før jeg begynder på noget - i skal begge havde tak for svar smile
Hej Twist
Jeg er enig med dig, det var også det jeg prøvede at udtrykke:

"I princippet så hvis man opfører skurene efter gældende stadarder, så burde man kunne få lov til at bygge op til sin bebyggelsesprocent, om man så byggede hundehuse".

- men Jacob ville så teoretisk set få "foræret" 3,5 hus a 10 m2 oveni det "lovlige" bebyggelsesareal.
Ja, kommujikation er en svær en....smile
Hej
Frank
Annonce
Godt fundet Carsten - takker smile
Den afstand på 2,5 meter der kræves skal måles fra grundplan til grundplan eller skal der måles mellem evt tagudhæng?

Med venlig hilsen
Bjarne

Det kan jeg faktisk ikke finde et klart svar på, men vil nok anbefale at der måles mellem tagudhæng, så er man jo på den sikre side. Endvidere kan man jo kigge på SBI's side med forklaringer til BR08, og der kunne på skitsen godt være en lille antydelse af, at det er mellem tagudhæng, men det er som jeg ser det. Her er linket: http://www.sbi.dk/br08/2/7/7

Mvh. Carsten
Hmmm - jeg har prøvet, at forstørre billedet og lige netop hvor pilen pejer på huset til venstre er det "klart" på grundmuren.
Men hvor pilen pejer på skuret til højre er det nærmest frit i luften svævende hvad den egentligt pejer på.
Så meget for god forvaltningsskik sad

Med venlig hilsen
Bjarne

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis