HJÆLP! Min computer vil ikke starte!

Hej

Jeg håber jeg kan få lidt hurtig hjælp her, da jeg har et ret stort problem med min 3 år gamle stationære computer. Den vil ikke starte op. Det startede onsdag aften da den pludselig slukkede. Da jeg prøvede at tænde den igen, gik der ca. 5-10 sekunder hvor jeg kunne se at der kom strøm til den (lys) men så slukkede den uden at der nåede at komme noget på skærmen. Jeg snakkede med min storebror om det (som har mere forstand på det end mig), men det eneste forslag han havde var at prøve at pille grafikkortet ud og så sætte det i igen. Så lykkedes det mig at få startet computeren op, men da jeg så havde brugt den i et par timer slukkede den pludselig igen og så havde jeg samme problem som før. Jeg gentog samme procedure som før med samme resultat. Så har jeg snakket med en anden bekendt som har temmelig meget forstand på det, men heller ikke han kunne hjælpe ret meget. I dag opfører computeren sig en smule anderledes, da jeg godt kan tænde den, men når den har loadet windows xp og skal til at gå til login-skærmen, så bliver skærmen blot sort og jeg får beskeden "intet signal" - mens computeren stadig forbliver tændt.
Jeg har ikke selv ret meget forstand på det der sidder inden i computeren, så jeg håber virkelig på at nogen ved hvad der kan være galt og kan hjælpe.

Hilsen Palle
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grafikkortet er en god mulighed, evt fjern det helt. Hvis du har et Onboard grafik kort på dit bundkort, så prøv at brug det i sted for. en anden mulighed, kan være at din CPUfan ( den som holder din CPU nedkølet, så PCen ikke bliver ophedet og lukker ned ) Den kan være defekt eller beskidt så den ikke kan køle hurtig nok ned, hvis den er beskidt. KAn du støvsuge den, men ellers koster en ny ikke de store penge.

Udenset hvad, skal du være varsom med at bruge din PC, end til du har fundet fejlen. Det kan kost dyrt i sidste ende .... Taler af meget meeeeeeeeeget stor erfaring på det område biggrin
Der er faktisk ikke noget onboard grafikkort på mit bundkort, dette var nemlig også et forslag som jeg fik da jeg snakkede med min storebror om det... Er der evt. en anden mulighed for at se om det er grafikkortet den er gal med?
Jeg har lige fået skiftet blæseren i januar, og det var en bekendt med temmelig meget forstand på det som foretog udskiftiningen så jeg går da ud fra at den sidder som den skal og at den virker - der er i hvert fald liv i den når computeren er tændt...
Hej Palle,


Lige umiddelbart lyder det rigtigt, at problemet skal findes i grafikkortet. Prøv at låne et grafikkort og se, om det afhjælper problemet.

Det ville være MIN fremgangsmåde - der er ingen grund til at gøre fejlfindingen mere kompliceret end nødvendigt.

Go' jagt

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg har prøvet at sætte et grafikkort i som jeg har lånt, og så virker computeren som den skal (i hvert fald er den ikke pludselig gået ud igen, her mange timer efter), så jeg kan vel gå ud fra at det er grafikkortet der er problemet?
Ja, så er der vist ikke så meget at være i tvivl om wink

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg er sikker på, at det er et problem med, at dit eget grafikkort bliver varmt.

Er det passivt eller aktivt kølet?

Hvis det er aktivt kølet, så tjek om blæserne fungerer. Hvis det er passivt kølet, så mærk efter, om køleprofilen ikke bliver meget varm.

Skyldes det i sidste ende, at grafikkortet bliver for varmt, så overvej om du har god nok luftgennemstrømning i dit kabinet. Tag eventuelt siden af kabinettet. Du kan også fx. sætte en 80mm køler på grafikkortet.
Det lyder for mig som om, at dit eget grafikkort bliver for varmt.

Er det aktivt eller passivt kølet?

Hvis det er aktivt kølet, så tjek om blæseren virker. Er det passivt kølet, så mærk efter hvor varmt det bliver.

Bliver det for varmt så overvej, om luftgennemstrømningen er god nok i dit kabinet. Du kan evt. tage siden af kabinettet og se, om det hjælper. Derudover kan du sætte fx. en 80mm blæser på eller tæt på grafikkortet.

Jeg ville bruge tid på at rode med disse ting, før jeg investerede i et nyt grafikkort.
Jeg har også haft probs med at mit grafikkort blev for varmt ... Har en Acer Aspire 360 ..... Jeg gjorde som kro beskriver ... Tog siden af ... Probs blev løst tongue
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis