Indbygningsspot - Hjælp ?

Hejsa

Nogle som kan hjælpe wink

Skal til at sætte gipsloft op i en gang, og vil i den omgang sætte 6 x 10watt
små indbygnigsspot op.

Gipsen kommer til at sidde direte på de gamle rustikbrædder, som sidder nedsæket fra et gammelt gipsloft.

Transformatoren kommer til at sidde tilgængelig, i et skydedørsskab.

Mine spørgsmål er dog.

- Må jeg selv forlænge de medfølgende kabler til spottene ? Altså med en samlig . Det er varmebetandige kabler. (De medfølgende er ikke alle lange nok), og evt. lave samlingerne i et spot-hul.

- Hvilke dåser skal jeg benytte ? De giver vel ikke så meget varme, når det kun er 10watt. (2,8 cm) Kan jeg evt. blot benytte små plastik-dåser ?
Hullet kan max blive 5-6 cm dyb.

På forhånd tak,

Thomas

Mvh Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke selv forlænge kablerne. Når du selv må montere et halgon sæt er det fordi det er "samlet" for dig.
Du kan dog evt. vælge at placere din trafo ved siden af en af spots'ne og på denne måde få lidt mere ledning ud af dit sæt. Når man piller spoten ned, kan man nemlig på denne måde stadig få fat i trafo'en hvilket gør installationen lovlig.
Hvad du skal bruge af afdækning safebox osv. vil fremgå af sættet. De fleste 10w sæt har dog en metalplade på bagsiden som er tilstrækkeligt isolerende til at manikke behøver yderligere beskyttelse, men kig i brugforvirringen, den vil fortælle dig hvad du skal gøre. 5-6cm er rigeligt hvis der ikke skal safebox op. Alternativt, så gå ned til din lokale elektrikerbutik og køb et nyt sæt du ikke behøver safebox til. Det er både hurtigere og billigere end at montere safeboxe.
Ja det kan man godt men så har man jo lige ændret på sættet og derved gjort det ulovligt selv at monterere det alligevel.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Spotvvs´s tanketank er fin. Jeg tvivler bare på at det kan lade sig gøre med lige netop den model han har valgt. Tit er det 3stk som sidder i forlængelse af hinanden.

 

Citat fra Fiahgt

Ja det kan man godt men så har man jo lige ændret på sættet og derved gjort det ulovligt selv at monterere det alligevel.


Måske du har ret, jeg tvivler nu på at loven er tænkt sådan

Dvs. det er også ulovligt at købe et sæt med 6 seperate spots, med en stransformer med 6 terminaler, men kun montere de 5 spots ? Alternativt kan du smide den ene spots på loftet uden at sætte pære i

Du ændrer jo ikke ved noget af det "farlige" ved at fordele de 6 spots ud på 2 eller flere transformere

NIF:

Ja, det kan jeg godt se, så dur denne løsning ikke til noget, mon ikke Concepo kan finde nogle andre spots med samme design, der passer bedre til opgaven?



Venlig hilsen

Klaus
Annonce
NEj det er var ikke det jeg mente. Du må selvfølgelig gerne udelade en . Men den anden løsning kræver jo at man er uddannet inden for området og derfor bliver det ulovligt i gør det selv sammenhæng. Det var det jeg mente med det. Man må som meningmand ikke ændre konstruktionen fordi man ikke er sagkyndig

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

OK, må du så heller ikke udskifte transformeren til en tilsvarende hvis den går i stykker, eller skal du udskifte hele sættet?

Og hvis du undlader en spot i et tæt med f.eks. 6 så har du jo også ændret i konstruktione? hvorfor må du så gerne det?

Venlig hilsen

Klaus
Du må gerne udelade den ene fordi du ikke gør noget. Men deler du sættet op er du nødt til og klippe i ledninger og så videre og det kræver man er aut installatør. Men du må gerne skifte din trafo ud hvis det er den går i stykker.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Du må gerne udelade den ene fordi du ikke gør noget. Men deler du sættet op er du nødt til og klippe i ledninger og så videre og det kræver man er aut installatør. Men du må gerne skifte din trafo ud hvis det er den går i stykker.


OK, nu snakker du om at afkorte ledninger, det er ikke det jeg mener.

Du kan købe sæt hvor der (som jeg har skrevet ovenover) er terminaler til alle spots, og så kan jeg ikke se at det er ulovligt hvis du vælger at dele 6 spots ud på 2 transformere vel at mærke ved ikke at klippe i ledningerne(så er det også skåret ud i pap biggrin )

Venlig hilsen

Klaus
I sådan et tilfælde er den lidt svær man vil faktisk tro at det er et sæt der skal monteres af en aut installatør.

Har været inde på din side og kigge og kan se der mange tinge der mangler en vigitig tekst ved. Teksten hedder må kun installeres af aut installatør tænker på din elshop.

Og grundlaget for det kan du finde på denne hjemmeside: http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/index.aspx?id=a953178d-3418-4512-b166-e1a5574ef75a

Men det var et lille side spring i den har debat. Faldt bare lige over det da jeg kigge lidt på din shop

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis