Hvilken maling til en spånplade??

Hej alle i kloge folk?
Har en nabo der har spurgt mig ad hvilken maling der skal bruges til nogle "hvide" spånplader som hænger på hans facade (altså udenfor).
De skal males om fordi de er ved at være grimme og har sådan en slags rød mos eller alger på sig...
Jeg har selv forslået en god afvaskning af hans plader og en praimer som kunne lukke mosen(algerne) inde???
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du skal helst ikke forsøge at kvæle de organiske materialer. Hvis algerne bliver lukket inde i pladen, så riskerer du bare at den rådner før tid. Afvask den (først med rodalon og siden med trærens eller lign.) og giv den noget træbeskyttelse med farve, det vil jeg tro holder længst. Men det er klart at behandlingen skal gentages regelmæssigt, da alt udvendigt træværk kræver vedligeholdelse. Alternativt, så skal han skifte pladerne ud med sten eller plastik der ikke kræver vedligeholdelse (ud over evt. rengøring).
Hvis det virkelig er spånplader, der er anvendt udendørs er der kun en løsning, at rive skidtet ned. Spånplader er uanset hvilken type maling eller træbeskyttelse, der anvendes, ikke egnet til udendørsbrug.

Hvis det du mente var krydsfiner skal pladerne først renses for alt løssiddende maling. Derefter behandles grundigt med et alge/mos dræbende middel. Der hvor der er renset i bund skal træet have en god grundingsolie til udendørs brug (med svampedræber i). Til slut skal de så have et par omgange med en heldækkende træbeskyttelse.

MEN, der skal ikke behandles med olie og træbeskyttelse før pladerne er tørret ordentlig ud ellers er det hele omsonst. Så vent til sommer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også