Benzin i olien (havetraktor)

Ja, det er ikke det helt rigtige forum, det ved jeg.
Men synes den passede bedre herind.

Jeg skulle i dag starte havetraktoren op for første gang i år.

Den var tømt for benzin og der skulle skiftes olie.
Jeg hældte heldigvis benzin på før jeg skiftede olie - pga. jeg ville varme olien lidt op for lettere tapning.

Da jeg tapper olien, kommer der masser af benzin ud, og jeg kan se på tanken at den tømmes stille og roligt.

Luftfilteret bliver fyldt med benzin og der kommer benzin ud af udstødningen til sidst.


Jeg havde samme problem med en ældre havetraktor for nogle år siden.
Der fik jeg sat en hane på til at slukke for benzinen når den ikke var i brug.

Hvad skyldes det? og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det ikke sker igen?

Og vigtigst - hvad gør jeg nu? har tappet den for benzin, er ved at tappe for olie - hvordan gør jeg motoren "klar" igen ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ov det lyder spændende og aligevel ikke.

Hvis jeg skal give et gæt er det svømmer ventilen i kaburatoen der ikke lukker helt tæt. og når den ikke lukker vil benzinen oversømme og der ved løbe indad indsugningen hvis så en af ventilerne står åben løbe videre ned oven på stemplet og ned langs cylindre vægen og til sidst ende nede i oliesumpen.
Så efter min mening en ny svømmerventil, husk også at få skiftet alt motorolien det smøre sgu nok ikke så godt med benzin i.
Og når du aligevel skal have tank og kaburato af så rens dem grundig og selvfølgelig nyt benzin på.

Held og lykke, Hilsen Fussi
Der er faktisk ret mange af den type motore der dør af den grund.
alene fode olien har mistet sin smøreevne
Synd og skam da en ny svømmernål koster brøgdel af hvad det koster at skifte hele motoren, det har Gert jo nok opdaget
Mit råd er sørg for at tank og kaburator er helt tømt til vinter obevaring, bezin der fordamper eller er forgammel vil danne en hinde der minder om fernis kan i visse tilfælde vær bruntlig med et grønlig skær.
Kan være ret besværlig at rense af den måde jeg syntes er nemmest er at lade delene lige i Celulocefortynder natten over, det giver også en veldig flodt kaburator men skift aligevel ventil og pakninger da fortynderen kan være ret hårdt ved dem
Jeg gik ind på B&S' hjemmeside for at se hvordan karburatoren var bygget op.
Det fandt jeg her:

http://www.briggsandstratton.com/maint_repair/manual_and_more/doclist.aspx?category=Engines&manual_type=Illustrated%20Parts%20Lists&menu=nav3&subMenu=3

Derefter gik jeg ud og skruede den af.

Alle pakninger var som nye, selv den tynde ned til "flyderrummet".

Flyderen så ud som ny, ingen slør eller slidste steder - så er den vel ok?

Desuden så karburatoren 100% ren ud indvendig, jeg rengjorde den dog i lidt fortynder med en pensel, nu skinner den helt på udvendigt og indvendigt!

Flyderen ser ikke ud til at være en særlig dyr reservedel, så jeg smider nok en ny en i engang snart.


Derefter pillede jeg tændrøret ud og "gennemluftede" godt med en kompressor. Samlede det hele igen, puttede benzin på - ingen "utætheder" mere.
Lidt olie på - startede op. Og derefter igen en kontrol af at der ikke kom benzin ud. (det gjorde der ikke)

Derefter fuld olie og benzin på - og så gennemvarme motoren godt.

Nu kører den perfekt!
godt at høre, men husk lige at tjekke olien inden du kører næste gang, min døde nemli anden gang jeg slog græs efter olieskift og jeg i min bedste overbevisning var sikker på der ikke var benz i olien og derfor kørte uden at kigge sad efter ca 10 min tabte den omdrejninger om stemplet satte sig.

det tog mig 3 timer at få det fri igen næste græsklip forløb uden problemer, men så gangen efter nåede jeg ikke engang at klippe, startede motoren uden problemer, hvorefter den gav nogle grimme lyde og døde

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også