40x40 fliser tykkelse

Hejsa

Vi skal have lagt 40x40 fliser med chaussessten imellem omkring huset, terasse samt en lille baggård - altså ingen biler mm.

De fåes jo i mange tykkelser men hvor tykke bør man vælge ?? Vil ikke se på knækkede fliser om nogle år smile

Er det desuden folks opfattelse at det et billigere at handle sådanne vare på nettet frem for trælast/byggemarked ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Knækkede fliser har som regel to årsager.
Den første er at du køber dårligt kvalitæt, som betyder at de ikke er 100% frostsikre.
Den anden er grusunderlaget. Du skal have et bærelag som minimum 10cm stabilgrus ved gåarealer, som skal bankes godt. Vi plejer at banke stabillaget 3 gang med pladevibrator.
Selve gruslaget skal holde sig mellem 3-5cm. Her spiller den afretning en stor rolle. Ved spænding af snor må pløkkene, som snuret spændes fest på, ikke have en for stor afstand og spændes meget stramt. Snuret hænger lidt i midten.
Ved afretning med 'rør' skal rørspurene fyldes op med grus og presses ind i sporet. Bagefter fjernes overskydende grus med en asfaltriver.
Fliser knækker mest på grund af sætninger af grusunderlaget.
Ved rådhusbelægning gælder: Brug helst chaussesten med samme tykkelse.
Ved tykker chaussesten fjerner du grus imellem fliserne som kan forårsag sætninger ved yderkanten af fliser. For at undgå dette anbefales det at komme grus over det færdige belægning som fejes ind i fugerne med vand.
Udføres bedst med 2 personer hvor den ene vander gruset, IKKE SPULE FUGERNE UDE IGEN, og den anden fejer det 'flydende' grus i fugerne.
Bagefter feje belægning helt rent og komme strandsand eller murergrus henover for grå fugematerial. Fugematerial kan vælges i anden farve efter smag og behag.
God arbejdslyst.
Jeg havde ellers tænkt at lægge rådhusbelægning med mine gamle 30x30 fliser så terrassen bliver lidt større, men de er kun 4 centimeter tykke og de mindste chaussesten jeg kan finde er 9x9x4/6.
Nu bliver jeg i tvivl om det er klogt - jeg skal måske i stedet lægge chaussestenene som "øer" og i kanterne.
Er der nogen der har erfaringer med det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis