Bærende ydervæg i lecasten - på højkant...

For at spare tid vil jeg gerne mure ydermurene i et nyt hus mellem 2 andre huse op i lecasten. Belastningen fra taget er forholdsvis lille da det er et kort tag på 2,5 m med tagpap og det bliver sat fast i spærkonstruktionen på det eksisterende hus.

Indermuren bliver i 8 cm gasbeton og yde- og indemuren bliver forbundet med bindere.

Indtil videre lyder det ok, men det er lige et "catch":

Konen vil jo gerne have en masse lys ind og det gør at jeg bliver nød til at stille lecastenene imellem vinduerne på højkant. Så spørgsmålet er om bæreevnen på en lecasten på højkant er stærk nok - eller om den vil smuldre??

Håber ovenstående er til at forstå.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Allerførst skal du overholde de tegninger og beskrivelser du har fået byggetilladelse på.

Jeg er ikke sikker på du må bruge 75 mm gasbeton som bagmur, men undersøg det lige ved leverandøren/producenten.

Jeg forstår det sådan, at du vil sætte lecablokke på enden/højkant, og det skulle de nok kunne klare, men husk den rette placering af bindere og øvrige muretekniske regler, såsom eksempelvist forbandter m.m.
Hej

Jeg ved heller ikke om der vil være noget galt med bagmuren, men spørg lige for en sikkerheds skyld leverandøren, da alle andre bruger 10 cm når det er gasbeton det drejer sig om.
Det jeg har lært (ved ikke om det er rigtigt) er at man godt kan bruge 7,5 cm leca/gasbeton som bagmur, men det skal dokumenteres ved statiske beregninger, derfor brug 10 cm leca/gasbeton så er du i første omgang ude over dette, hvis du ellers bygger et alm. hus. Hvis du har ført loft til kip 1. sal eller andet sjovt, så vil jeg anbefale dig at runde den med en ingeniør, også selv om du bruger 10 cm bagmur.

Husk nu at bygge højt nok, så du ikke rager issen mod loftet rolleyes

Venlig hilsen

Klaus
Ok - hvis problemet bare er bæreevnen for bagmuren, så er det ikke et problem at bruge 7,5 da bagmuren ikke er bærende.
Jeg vendte problemet med en prof. murer, og han sagde at der ikke ville være noget problem - men for en sikkerheds skyld ville han stille et damprør op bag ved ydevæggen. Dette, samt at yder- og indevæg holdes sammen med murbindere, skulle være løsning nok.

Damprør = en stålrør med påsvejset fod, der boltes fast i fundamentet og en top, der går ind over muren - under remmen. Selve røret fæstnes til ydermuren med murbindere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis