Trådløs netværk

Hej alle

Jeg skal til at lave et trådløs netværk, jeg søger derfor lidt hjælp!

Jeg skal bruge en trådløs router med en god sikkerhed, så man ikke bare kan logge ind... ved ikke om det skal køre 802.11g eller hvad alt det hedder.

Routeren skal kunne række 50meter over en vej og skal virke i begge huse.

Det må godt være en router, hvor der kan sættes en usb-nøgle i computeren da der ikke er trådløs netkort i dem alle.

Computeren køre med vista og xp

Kan man købe noget så man kan sætte en printer til så den også kan køre over det trådløse nedværk? evt også en ekstern harddisk begge har usb stik.

Hvad kan i anbefalde?

Der kan godt sættes en ekstra antenne hvis det er det som der skal til.

Routeren vil komme til at stå i et vindue som peger over mod vinduer i det andet hus.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, du finder jo nok ikke et netkort der kan transmittere gennem to huses ydervægge.

MEN, det du kan gøre er flg:
Sæt netværk op i begge huse, som det passer dig/jer bedst. Husk dog at jeres adresseområder (internet) skal være forskellige, og husk at konfigurere gateway på alle maskiner, ELLER at kun have en DHCP server på de to netværk, det betyder så at man i nogle tilfælde (hvor DHCP benyttes til at finde adgang til internettet) vil dele en internetforbindelse, også selvom man faktisk har to (en i hvert hus).
Når dette så er sket, så tilslutter du to bridges (AP bridge) en til hvert netværk, under tagryggen af hvert hus, så de kan se hinanden, og begge er beskyttet mod det værste vind og vejr. Alternativt, så køber du dine AP's med eksterne antenner, og nøjes med at sætte antennerne udendørs. Det er mere sikkert, men bestemt ikke billigere.
Når det hele er konfigureret, så kan du for den sags skyld sætte en en-million-bit nøgle på hver AP, og så vil koden ALDRIG blive brudt (men du vil sikkert heller ikke selv kunne huske den). Det er den sikre, og korrekte løsning hvis du vil forbinde to huse via wifi. Personligt vil jeg dog mene at hvis hvert hus alligevel har en internetforbindelse, så er det lidt nemmere at lave en VPN forbindelse mellem de to huse. Det kræver kun software, gratis software afhængig af leverandør.
jeg har trådløst netværk bygget op til nabohuset på følgende måde:

(netgear router fra TDC) <____kabel_____>(Planet accespoint med extern antenne) -------trådløs forbindelse ca 30m-----(planet accespoint med standart antenne)
-------------------
du/i har formodentlig allerede en router, så ud over den ville jeg købe 2 accespoints. sætte det op på følgende måde:

(router) <____kabel___>(accespoint 1) -----trådløs forbindelse---(accespoint 2)<_____kabel____>(pc med alm netkort )

hvis din router er med indbygget switch køre du kabel til din egen pc og ikke mere der.
ud over det kører du fra router til accespoint ! med kabel
dette accespoint har opsætning som accespoint.

accespoint 2 har opsætning Klient, fra dette kan du køre kabel til pc (husk det skal være krydset patch kabel) eller til en switch hvis der er flere pc'er.

grunden til at jeg ville vælge 2 accespoints er at de snakker bedst sammen, jeg har føorsøgt mig med ACP af forskellige mærker med det var noget bøvl, glem alt om trådløse netkort i PC de er ikke kraftige nok.

mht til extern antenne på hus, ja det må komme an på en prøve, jeg ville først forsøge mig med de antenner der følger med ACP og hvis det ikke virker så investere i externe antenner. men for et sikker resultat skal man self vælge antenner til udvendig montering.

mht til opsætning, så konfigurer dine accespoints på skrivebordet først, og når du er sikker på der er hul igennem kan du placere dem på deres faste pladser.
når de først er på deres pladser og der er hul igennem, så kan du derefter rode med kryptering af forbindelsen, elllers kommer du til at rende meget frem og tilbage wink da man ikke kan være sikker på om det er krypteringen af forbindelsen eller mangel på forbindelse der driller.

mht valg af mærke, ja så er det en religion for sig, jeg har gode erfaring med mærket Planet WAP 4000, og linksys

håber der var bare lidt brugbart i den her remse :p

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis