Mega Akut hjælp til glasfilt på vægge!!!

Hej med jer!

Jeg har fuldspartlet mine vægge 2 gange og slebet efter begge gange, så mine vægge var toptunet til glasfilt.

Nu har jeg sat filten op på 340 m2 væg, og så har jeg balladen - Jeg kan se alle samlingerne... jeg har prøvet at male ovnenpå 3 gange, for at se, om ikke malingen ligesom "tog" samlingerne, men det gør den ikke. Nu sidder jeg i en stor tom stue, hvor alt stikker fra glasfilten og var ellers klar til at grunde det hele - men nu er jeg lige ved at give mig til at tude!!!

Jeg har så læst en masse herinde, for at få et fif til, hvordan jeg løser problemet, men kan ikke finde et svar på det. Jeg har talt med en maler, som siger jeg kan spartle lige så fint oven på filten, men jeg bliver grøn i hovedet hvis jeg skal spartle bare 1 cm mere!

Jeg tænkte, om ikke man kunne slibe ganske let på samlingerne inden man grunder?

Eller måske noget helt tredje???

Hvis nogen af jer derude har et fif, så er det virkelig tiltrængt her på en onsdag aften!

Bedste hilsener Katja confused
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uha ,- føler med dig.

Hvordan har du sat filten op? Har sat den op i baner sådan at de forskellige baner støder op imod hinanden. Eller har du ladet dem overlappe lidt, og så i "overlapningen" skåret med en hobbykniv,- så løftet den øverste lag filt og trukket den nederste afskårede del ud lige så forsigtigt. Dette giver næsten usynlige samlinger.
Jeg tror jeg ville tage mig en øl,- og i morgen se på det igen og så nok følge malerens råd. Eller forsøge mig med et par steder. Det er vel kun samlingerne han mener du skal spartle let? Så er det vel til at overse trods alt...

Håber du får det løst

mvh jan
Hej Jan,

Jeg har lavet et lille overlap og skåret i midten, men mine samlinger er ikke usynlige. Jeg tror det er en rigtig god idé det med øllen, og så se på det i morgen. Det kan godt være malerens råd alligevel er det bedste - og tak for dit svar :-)

Katja
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Katja
Jeg har kun erfaring fra egen opsætning, men måske vil nogen af de flinke malermænd komme på banen, lidt mere psykologisk støtte skal du da ha´!
Min erfaring er, at alt ses meget tydeligt på filt. Hvis du sliber eller spartler vil du kunne se det bagefter.
Du skriver du har malet 3 gange og vil til at grunde, det forstår jeg ikke, har du blot malet tre gange i en krog for at se om det dækker?
Hvis det er tilfældet, ville jeg give en stump væg den fulde behandling med grunder og maling, lade det tørre og se hvordan det ser ud.
Jans råd er rigtig godt og måske skal det være to øl, gør ikke noget forhastet.
Håber det går !
Hej
Frank
Se dog også tråd af 24.03.08 - Problem ved spartling af vægge
Citat fra f.brodersen

Hej Katja
Jeg har kun erfaring fra egen opsætning, men måske vil nogen af de flinke malermænd komme på banen, lidt mere psykologisk støtte skal du da ha´!
Min erfaring er, at alt ses meget tydeligt på filt. Hvis du sliber eller spartler vil du kunne se det bagefter.
Du skriver du har malet 3 gange og vil til at grunde, det forstår jeg ikke, har du blot malet tre gange i en krog for at se om det dækker?
Hvis det er tilfældet, ville jeg give en stump væg den fulde behandling med grunder og maling, lade det tørre og se hvordan det ser ud.
Jans råd er rigtig godt og måske skal det være to øl, gør ikke noget forhastet.
Håber det går !
Hej
Frank
Se dog også tråd af 24.03.08 - Problem ved spartling af vægge


Hej Frank,

Jeg har givet det 3 lag maling i en lille krog, for at se hvordan det virker, og jeg vil prøve at gøre som du siger - give det hele behandlingen og lade det tørre til i morgen, og jeg har allerede drukket 2 øl!

Det ville være rigtig rart hvis en af hard core maler drengene ville komme med et redningsråd :-)

Men tak for svaret Frank, man kan jo blive helt rundt på gulvet af det her!!!

Så nu vil jeg gå i seng og sove på det :-)

Katja
Hej.
Når jeg har sat filt op, har jeg også prøvet at være lidt uheldig. Hvis du sliber forsigtigt henover samlingerne kan du sagtens redde situationen. Derefter dækker du det godt med filt grunder, det giver struktur igen, og til sidst maling. Så tror jeg du får et pænt resultat. Husk at filt suger meget, og du skal have mættet filten helt med grunder inden du maler med maling. Dvs. minimum to gange grunder inden maling.
Grunderen er lidt tykkere og mere sej at male med.

God fornøjelse.
VH
Ole
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra bankmand

Hej.
Når jeg har sat filt op, har jeg også prøvet at være lidt uheldig. Hvis du sliber forsigtigt henover samlingerne kan du sagtens redde situationen. Derefter dækker du det godt med filt grunder, det giver struktur igen, og til sidst maling. Så tror jeg du får et pænt resultat. Husk at filt suger meget, og du skal have mættet filten helt med grunder inden du maler med maling. Dvs. minimum to gange grunder inden maling.
Grunderen er lidt tykkere og mere sej at male med.

God fornøjelse.
VH
Ole


Hej Ole,

Nu har jeg sovet på det, og har lige læst dit svar, og tusind tak for rådet, det er godt at høre at jeg ikke er den eneste, der har prøvet det her. Så nu vil jeg gå i gang, med nyt gå-på-mod...

Ha' en god dag :-)

VH Katja
:-)
Der er mange der laver fejl, men der er ikke mange der tør indrømme det.

God arbejdslyst.

Vh
Ole
Hej Katja,

Jeg har sat filt op et par gange og mindst én af gangene har jeg haft spertlet samling bagefter fordi man netop kan se alt - på trods af at man laver samlingerne med overlap osv. Jeg synes egentlig ikke at det var så slemt at gøre det da det er så lille en ting.

God arbejdslyst

/Inger

Hej katja

Tja, der er mange der er kommet med gode råd til hvordan du kommer videre nu. Men næste gang du sætter filt op, så overlap igen. Men når du skærer filten i overlappet, så husk at lave tilskæringen bugtet. En bugtet skæring bryder sidelyset uens, og falder dermed ikke så meget i øjnene som en lige skåret samling. Og så bliver det hele mindre synligt når du har grundet og malet 2 gange trods alt.
Som hedengangen maler kan jeg sige at alfaomega når man skærer den berømte slids i overlapningen er en skarp kniv.
Tror mange begår den fejl at køre hele projektet igennem med den samme sløve stanley...
Jeg skifter konstant blade og dermed skal man ikke trykke så hårdt for at få snittet.

Med et sløvt blad så trykker man filten ind i gipsen eller sin fine fuldspartling og det er der man bagefter ser den synlige rille.

Så husk, skift blade på hobby fætteren konstant...det koster ikke alverden men har en kæmpe betydning for slutresultatet.

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også