Underlig tomgang ved udkobling

Hej allesammen

Har et lille problem med min Peugeot 306 fra 97 / 189.000km

Den svinger meget i tomgangen når jeg kobler ud. Dvs at den går ned på 500omd og op til 1000omd og lidt ned og så op til de 1000 igen. Som om den ikke helt får nok power eller noget, har også lagt mærke til at når det sker om morgenen så kan jeg se det på bilenslys, spændingen falder altså i ½ sek eller sådan, så ved ikke om det kan være generatoren eller ? går ikke ud fra det det kan være en føler på brændsoffet da det også kan ske når den er fuld tanket.

Er dette normalt for ældre biler?

Noget underligt ved det er at det kun kan forekomme når bilen er kold / delvis kold. Det sker aldrig når jeg har kørt langt og eks. kommer i en større kø hvor man ofter kobler ud.

mvh. Simon
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra SimonP

Hej allesammen

Har et lille problem med min Peugeot 306 fra 97 / 189.000km

Den svinger meget i tomgangen når jeg kobler ud. Dvs at den går ned på 500omd og op til 1000omd og lidt ned og så op til de 1000 igen. Som om den ikke helt får nok power eller noget, har også lagt mærke til at når det sker om morgenen så kan jeg se det på bilenslys, spændingen falder altså i ½ sek eller sådan, så ved ikke om det kan være generatoren eller ? går ikke ud fra det det kan være en føler på brændsoffet da det også kan ske når den er fuld tanket.

Er dette normalt for ældre biler?

Noget underligt ved det er at det kun kan forekomme når bilen er kold / delvis kold. Det sker aldrig når jeg har kørt langt og eks. kommer i en større kø hvor man ofter kobler ud.

mvh. Simon

Havde også engang en Peugeot kun problemer men slap heldigvis af med dem alle da jeg solgte bilen, har ikke kørt Fransk siden.
Nå spøg til side min havde samme symtomer det var kontakterne i relæet på starteren fandt fejlen ved at når det skete at tage et start kabel direkte fra pluds på batri og så ned på pludssiden efter relæet på starteren
På min sad der inde i relæet på starteren en kobber plade som blev presset frem og slutte på to punkter på pladen var brædt huller den kunne vendes og problemet var løst.
Citat fra SimonP

Hej allesammen

Har et lille problem med min Peugeot 306 fra 97 / 189.000km

Den svinger meget i tomgangen når jeg kobler ud. Dvs at den går ned på 500omd og op til 1000omd og lidt ned og så op til de 1000 igen. Som om den ikke helt får nok power eller noget, har også lagt mærke til at når det sker om morgenen så kan jeg se det på bilenslys, spændingen falder altså i ½ sek eller sådan, så ved ikke om det kan være generatoren eller ? går ikke ud fra det det kan være en føler på brændsoffet da det også kan ske når den er fuld tanket.

Er dette normalt for ældre biler?

Noget underligt ved det er at det kun kan forekomme når bilen er kold / delvis kold. Det sker aldrig når jeg har kørt langt og eks. kommer i en større kø hvor man ofter kobler ud.

mvh. Simon

Hej undskyld kom til at svare på en der havde start problemer en gang immelem, dit problem kan være en slap/slidt rem der til sidst nok begynder at hyle
Havde en Peugeot 405 (2.0 årgang 95) engang der havde det samme problem, da var det "tomgangs step motoren" der var død.
I øvrigt det eneste motor problem jeg havde med den bil (udover normalt vedligehold) i de 6 år og 175.000 km jeg havde den bil....

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis