Hvad koster det at holde bil?

Hejsa

Jeg overvejer at anskaffe mig en bil om et halvt års tid. Med ca. 100
km. kørsel om dagen, hvad vil det løbe op i ialt. Jeg har ingen penge
til en udbetaling. Ligeledes har jeg intet mekanisk talent, så
reparationer skal laves af et værksted. Jeg regner med at det
smarteste vil være at købe en bil der højst er et par år gammel (for
at undgå for mange reparationer).

Jeg har egentlig ikke rigtigt nogle krav til størrelsen, ud over at et
bagsæde nok ville være en god ide.

På forhånd tak
--
Soeren Mors
Student of Computer Science at DAIMI
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du kan roligt regne med at det er dyrt og at du taber en masse penge. Det
med at komme med et estimeret regnskab holder alligevel ikke i praksis.
Hvis man går og regner med f.eks 2 Kr pr. Km så endner det alligevel med at
f.eks. en tandrem knækker og ødelægger for 10-15.000 Kr.
Mange gange kan man dog godt skyde nogle reparationer til man har penge men
forvent at det ikke er billigt.
Nogle kan måske fortælle dig om at de i 5 år kun har haft udgifter til nye
vinduesviskere men regn med at det bliver en betydelig del af budgettet der
går til en bil.

--
Tom

Det afhænger af mange ting:
Hvilken motorstørrelse - kan du nøjes med f.eks. Opel Astra 1.2 eller
tilsvarende klasse, kan du køre op til ca.18 km/l.

Vil du have en kraftigere motor som f.eks. Fiat Brava 1.6 og lignende
skal du nok ikke regne med mere end 15-16 km/l.

Er du til hurtige biler falder brændstoføkonomien endnu mere.

Dertil kommer hvad du skal give i forsikringspræmie:
Som nystarter skal du regne med et ret høj præmie afhængig af hvilket
selskab du vælger. Ens for alle selskaber er, at små billige biler er
billigere at forsikre end de hurtige smarte biler.

>Jeg har ingen penge til en udbetaling.

Det er ingen hindring - Hvis du vil have en helt ny bil, er det ikke
svært at finde et selskab som vil finansiere den over f.eks. 6-7 år.

Alternativt kan du sikkert låne til en ældre brugt bil i din egen bank

I begge tilfælde skal du regne med at du _skal_ have bilen
kaskoforsikret for at kunne få lånet bevilliget.

>Ligeledes har jeg intet mekanisk talent, så
>reparationer skal laves af et værksted.

Og hermed udelukker du faktisk den billige gamle brugte bil. Den _kan_
blive et meget dyrt bekendtskab, da du jo også her indrømmer at du
ikke ved hvilke fejl og mangler der kan være på gamle biler, og
hvordan du skal finde og afsløre dem inden du køber bilen.

>Jeg regner med at det smarteste vil være at købe en bil der højst er
>et par år gammel (for at undgå for mange reparationer).

Netop. Hvis du er heldig kan du finde en få måneder gammel demovogn
som har et lavt kilometertal og forsynet med ekstraudstyr til en
billige pris end den tilsvarende nye bil uden udstyr.

På en relativ bil skal du regne med at skulle have serviceftersyn for
hver 10 - 15000 km eller mindst en gang om året for at bevare
garantien. Sådan et eftersyn koster ca. 1200-2500kr afhængig af
bilmærke og model.

På længere sigt skal du også regne med almindelig udskiftning af visse
dele:
Udstødning - holdbarhed ca. 2-3 år. Prisen varierer meget afhængig af
bilmærke/model og hvilket værksted du vælger.

Dæk - Holdbarheden afhænger meget af kørestil og dækkvalitet.

Støddæmpere - holdbarheden er efter min erfaring ikke over 5 år, men
det er måske fordi vi køre meget på dårlige veje.

>Jeg har egentlig ikke rigtigt nogle krav til størrelsen, ud over at et
>bagsæde nok ville være en god ide.

Udvalget er stort, og det er kun din pengepung som sætter grænsen. Jo
større afdrag du kan betale, jo større bil kan du få.

--
Mvh: Brian Jensen
Felicia Combi 1.6 GLX
Men også her skal man passe på. Demobiler for jo tit tæsk på diverse
prøveture, hvilket motoren ikke har *ret* godt af, specielt ikke i
tilkørselsperioden. Dette kan sagtens forkorte bilens videre levetid
markant.

---
René
Plejer at købe en brugt bil til en max 5-7000 kr med ca 1½-2 år til syn. Farven er ligegyldig. Mrk er ALT undtagen de franske..

Selv Lada har jeg haft..

Hvad der kommer af skvanker, bliver vuderet om det har betydning for bilens sikkerhed eller ej. Har det betydnig for sikkerheden, så bliver det lavet.. Eller hvis det er noget der er irreterende at undværer, så bliver det også udbedret..Kører i bilen helt frem til synsindkaldelsen og så skrotter jeg bilen og køber en anden til en max 5-7000 kr igen.

Mellemklasse bil, 1,2-1,7. Vægtafgiften er mellem 1000-1500.

Min erfaring er faktisk at flere af de "gamle" biler, (1983-92) er ganske driftsikre, dog er der Mandags modeller i mellem. Men få en der har lidt forstand på biler med, når du kikker på bil. Er du i tvivl på bil/sælger, så er der sikkert også noget galt.. Så er det ikke den bil du skal have.. Brug den sunde fornuft..


Jeg har til dato købt/solgt 15 forskellige biler på 10 år. Min kæreste køber også bil på den måde.. Derfor 15

Og alle 15 biler har kunnet startet/kørt uden problemer.. har kun haft et værkstedsbesøg til 100 kr. Ellers ser mine biler ikke et værksted. Kun ved dækskift..

Så vil tro at mit bil forbrug er på ca 10.000 incl forsikring/vægtafgift/indkøb af bil pr år..

Den højeste udgift til reservedele, har været dækskift.. ca 500 kr.

Om det er god/billig måde at have bil på, det ved jeg ikke..

Men det har virket for mig i 10 år.

Har pt en Sunny 1,7 Diesel, 1987.

Ved godt at den er højere i vægtafgift, men kørte km er ca 2000 pr mdr..
Annonce
min kone og jeg har lige købt en helt ny bil, da vi ikke gad at skulle på værksted med den gamle hele tiden. men det kunne kun lade sig gøre da vi har haft 2 andre biler også var vores forsikring meget billig nu på den nye.

vi gjore det som nye bil ejer for nogle år siden at vi købte en bil, den første kostede 10.000 kr vi var heldige og den kørte i 2 år uden de store reprationer, skulle den laves for mere end vi gad, ville vi sælge den. vi blev enige om efter 2 år ville vi godt have en lidt nyere så vi købte en bil til 60.000 kr og kørte i den i 2 eller 3 år.

da den så begyndte at skulle på værkstedet tit, beslutte vi os for at købe helt ny.

det var entlig vores vej frem i det med at have bil, det vigtigste er forsikringen, den er meget dyr, og især når man er ung.

mit råd til dig, købe en billig brugt bil, som passer til din økonomi, forsikring, forbrug, og kræv. du køre 100 km om dagen så gider du ikke side en i skrot bunke men her heller ikke råd til den nyeste nye. jeg var meget glad for vores 2 bil som var en fiat punto fra 95, den var helt fin, men ikke det vilde udstyr, men 2 år er til at leve med hvis man ved det bare er for at bring forsikringen ned. DET er efter min mening det vigtigste.

husk er presse forsikrings selskaberne, de kan presses meget ringtigt meget hvis du er god nok til det..

en anden ting de 100 km om dagen det er ca 10 L. benzin om dagen med priserne i dag så vil det være næsten 100 kr, hvor hvis det var diesel så var jeg ikke lige hvad sådan en køre på L. men den koster en del mindre mener jeg så den til ca. 8 kr på L. det vil sige 80 kr. det vil sige du sparre 20 kr pr dag, gange antal dage du køre, hvad er det 200 om året? = 4000kr om året, det kan entligt være et meget godt tilskud til forsikringen..!

jeg håber at det kan bruges..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Att: Billito og mnoergåård!!

Hvis henvendelsen var til den øverste tråd, tror jeg det er lidt uaktuelt... det er 7 år siden wink

Men ideen med at købe gammel bil og køre i dem til de skal skrottes bliver flittigt brugt af min svoger på bil nr 2. Han har for nyligt skrottet en bil han kørte i i 6 år og små 100000 km. Den har ikke kostet mere end godt 15k ialt

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg står og tænker på at købe en helt ny bil, nemlig en Hyundai i10 til 79.995 kr, men jeg har aldrig før købt en bil eller ejet en, derfor er jeg ikke inde i hvad de forskellige ting koster.
Jeg fik mit kørekort i 1996 og har kørt meget bil på mit arbejde ved kommunen og jeg har aldrig haft et uheld i nogen af dem.
Jeg har kørt på min scooter 45, men jeg er blevet mere nervøs over at køre om efteråret vinter og først på året på min 45er.
Det jeg gerne vil vide er hvad en vægtafgift koster for en bil der vejer i egenvægt 1023 kg og/eller totalvægt på 1405 kg, samt en alm lille kasko da jeg skal købe bilen på afbetaling.
Jeg håber at der er en der ved noget om disse ting, jeg er førtidspensionist selvom jeg arbejder og skal ud hver morgen hvor der er meget mørkt.
Mvh: alan57
Hej alan57
Du kan se de forskellige kategorier her :
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

Bemærk at du skal betale VÆGTAFGIFT hvis bilen er fra 1997 eller ældre ( afgift af bilens vægt ) og GRØN AFGIFT hvis bilen er fra 1997 eller nyere ( afgift efter bilens registrerede brændstofforbrug )'
Der er også forskel på diesel og benzindrevne biler - så find den rigtige tabel :-)

PS/ Bemærk i øvrigt at der er rigtig stor forskel på forsikringspriserne de forskellige bilmærker imellem, hvis man ( som jeg fornemmer du er ) er nybilist uden forsikringsmæssig ancinnitet.

Her er Hyundai`s tilbud
http://www.hyundai.dk/priser/hyundai-forsikring.aspx

Prøv evt at se tilsvarende hos flere andre mærker i småbilskategorien .

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Mange tak.
Alan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis