hvadfor nogen sejl

Hejsa her i LDS.
jeg er ved af købe en sejlbåd men må indrømme jeg ikke i nu har så meget forstand på det..

ang sejl har jeg lige et spørgsmål..

den båd jeg har kigget på er der

storsejl,genua og spiler + spielerstag

hvad skal der mere til ?

altså storsejl forsejl mm ?

jeg har fået af vide af der ikke er nogen fok med hvad er dette og har det nogen betydning ?

håber der er nogen der kan hjælpe her inde fra
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Både fok og genua er forsejl. Forsejl fås i forskellige størrelser, som man kan skifte imellem, afhængig af vindstyrken. Af én eller anden grund hedder de forsejl, som er så smalle, at de ikke når hen til masten, for fokke, mens et forsejl, hvor underliget når hen forbi masten, hedder en genua.

Men ordene bruges lidt i flæng, så det er meget muligt, at det, du har fået at vide er en genua, i virkeligheden er en stor fok.

Under alle omstændigheder kan den sejlgarderobe du nævner, meget vel være tilstrækkelig - med mindre genuaen da er meget stor.

Hvis du har planer om at sejle, også når det blæser en halv pelikan, skal du dog også have en stormfok - som er et ganske lille lommetørklæde.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Umiddelbart vil jeg sige "ja", hvis underliget på forsejlet ikke går forbi masten. (hvis den går forbi, er det som sagt en ægte genua, som kun bruges i lettere vind - og så vil der nok være for mange dage, hvor du må blive på land pga. vinden).

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det må siges at det hele afhænger af om det er en masthead rigget eller en brøkdelsrigget båd. Masthead , så går forstaget helt til tops, man sejler med genua og reber, som det første storsejlet. At man gør det, har med balancen i båden at gøre, sætter man for lille forsejl bliver båden luvgerrig og ikke til at sejle med. Krydsfok er ikke rar at undvære, og det kan jo blæse op mens man er ude, og man kan jo ikke bare stå af. I øvrigt lyder det som om det var på sin plads med lidt undervisning, inden du stævner ud, det er nemlig ikke altid vejret ligner brochurerne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra kaffepause

hvad skal der mere til ?

jeg har fået af vide af der ikke er nogen fok med hvad er dette og har det nogen betydning ?


Det er fint. Du skal bare have et forsejl (f.eks. en genua) og et storsejl for at kunne sejle. Så det du nævner er super, og spileren er et plus.

En genua er et stort sejl så, hvis det blæser for kraftigt til at du kan sejle uden at båden krænger for meget, skal du hejse den en smule ned, så den bliver mindre (det kaldes at rebe sejlene). Det samme kan gøres med storsejlet.

Det er en god ting - en rigtig god ting - hvis der er rulleforstag. Et forstag er en wire der går fra spidsen af båden op til toppen (eller der omkring) af masten. Den wire er forsejlet sat fast på. Man kan få et system så man kan rulle forsejlet rundt om wiren, i stedet for at hejse det ned, når det ikke skal bruges mere (f.eks. fordi man skal til at sejle for motor) og det er helt vildt nemt at sejle med. Man kan godt købe og eftermontere et rulleforstag, men så skal forsejlene sys om så de passer til det system.

Men det er luksus. Det du nævner er fint.

WS
Annonce
Hvordan reber man et forsejl?? confused kunne jeg da godt tænke mig at vide?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Hvordan reber man et forsejl?? confused kunne jeg da godt tænke mig at vide?


Det kunne jeg ikke!!! smile Nu har jeg plaget min kone i en menneskealder for at få en rullegenua - og det er lykkedes!!

Men hvis hun finder ud af, at man kan rebe i stedet, får jeg aldrig mit rullestag.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tror du kan være helt rolig wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nogle forsejl har ganske enkelt rebehuller, som et storsejl, hullet i forliget flyttes ned og skøderne flyttes op

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det må da være et dårligt eller utroligt bøvlet system, jeg har aldrig før set det eller hørt om det???
Hvorfor bruge så mange penge på rullesystemer hvis rebehuller virker ??
Sad godt og lurede om ikke man kunne.. Hvis det virker ordenligt så er det da lettere end at skifte ud med et andet sejl.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis