dimisioner på tilslutning til el komfur

er det normalt / lovligt at man har benyttet 5x1,5 nkt kabel til elkomfur med et sikrings gruppe element på 3x10a ampere

er der grænser for hvad elkomfur man må tilslutte på denne instalation
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt man fremfører 5x2,5 installationskabel fra tavlen og til udtaget, forsikret med 3x16A og fra udtaget tilslutter komfuret med 5x1,5 "blød ledning"
mange komfurer kan godt kører på 3x10A hvis ikke der er andet tilsluttet gruppen.
Du kan også hæve til 3x13A det kan kablet godt bære.

Du kan regne ud hvor stor sikring dit komfur kræver ved at tage den opgivne max. effekt på det (Watt) og dividere med spændingen (Volt) og gange resultatet med kvadratrod 3 når det er en trepolet gruppe.

Eksempel. ((komfurets effekt) / 400 ) * kvadratrod 3 =
Der er lidt andre regler for "tilledninger" end for andre ledninger/kabler. En tilledning hænger frit og har derved ikke så store problemer med at komme f med varmen som kabler der ligger i bundt.
Dette kan ses på følgende http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra manny

Det er normalt man fremfører 5x2,5 installationskabel fra tavlen og til udtaget, forsikret med 3x16A og fra udtaget tilslutter komfuret med 5x1,5 "blød ledning"
mange komfurer kan godt kører på 3x10A hvis ikke der er andet tilsluttet gruppen.
Du kan også hæve til 3x13A det kan kablet godt bære.

Du kan regne ud hvor stor sikring dit komfur kræver ved at tage den opgivne max. effekt på det (Watt) og dividere med spændingen (Volt) og gange resultatet med kvadratrod 3 når det er en trepolet gruppe.

Eksempel. ((komfurets effekt) / 400 ) * kvadratrod 3 =





>tak for svaret .

der vil kun være komfuret som forbruger på sikringen .
Bare fordi det er en tilladening kan den jo godt have meget dårlige varmeafledningsforhold inde bag et køkken skab

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Bare fordi det er en tilladening kan den jo godt have meget dårlige varmeafledningsforhold inde bag et køkken skab



det skal forståes at det er forkert man har brugt 5x1 400v kabel på en 100a gruppe
Annonce
det skal forståes at det er forkert man har brugt 5x1 400v kabel på en 100a gruppe

Ja ovenstående eksempel er meget forkert.

Det jeg vil forklare er at de tabeller er meget svære at bruge da der ikke inde bag i et skab er det der hedder særligt gode varmeafledningsegenskaber. Og det er noget man lige skal huske på. Så en god regel er at bruge samme dimension som man bruger i den faste installation. Det er bedre og være sikker det er så træls at det smelter sammen inde bagved.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

til fiahgt : sikke noget forkølet sludder, jeg har aldrig i de 30 år jeg har arbejdet som elektriker brugt 2,5 kvadrat tilledning til et komfur!!!!
og med hensyn til 1,5kvadrat installationskabel på en 10 (13) A gruppe det er helt i orden, lige efter bogen du skal bare være opmærksom på hvor meget dit komfur bruger : 6,9kw på 3x10A og 8,9kw på 3x13A så er dit komfurs forbrug mindre, er det helt i orden

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Fiahgt: Der er ikke noget der hedder særligt gode varmeafledningsforhold når vi har med tilledninger at gøre... Ej heller kan vi bruge de tabeller næstformanden henviste til da de viser strømværdier for installationskabler og ikke for de gummikabler der typisk bliver anvendt som tilledninger.

Så jeg kan kun tilslutte mig Rolias kommentar :-)
NEj det men nu skal du ikke tage så bogstavligt. Jeg mener bare man skal tænke sig om hvordan man dimensionere. Og at du aldrig har gjort det er ikke min fejl at du ikke har læst skriften i bøgerne.

Men min pointe er at bruge samme dimension på tilledningen da den er dimensioneret efter at der er luft omkring og ikke at de ligger inde bagerst inde i et skab.

Men det er det jeg har forstået ud bøgerne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

My Bad!! Havde ikke lige set at Tilledninger ikke var med yderst til højre som i den gamle Tabel 52E...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis